Yayın:
Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki öyküleyici metinler örneğinde tutarlılık ilişkilerinin kaynağı üzerine bir inceleme

dc.contributor.advisorEnsar, Ferhat
dc.contributor.authorYıldırım, Azize
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0009-0002-3255-8909
dc.date.accessioned2024-06-26T08:29:24Z
dc.date.available2024-06-26T08:29:24Z
dc.date.issued2023-12-29
dc.description.abstractDil eğitimindeki gelişmeler, metinden öğrenme süreçlerinin gücül değerini arttırmıştır. Öğrencilerin metinden öğrenme süreçlerinin iyileştirilmesi üzerine alanyazında gerçekleştirilen pek çok araştırmanın metinlerdeki tutarlılık ilişkilerini tanımlamayı amaçladığı açıktır. Öteden beri araştırmacıların metinlerdeki tutarlılık ilişkilerini açık bir biçimde kodlayarak bir tutarlılık taksonomisi geliştirmeyi hedefledikleri bilinmektedir. Bundaki amaçları ise metinden öğrenme süreçlerinde öğrencilerin söz konusu ilişkileri içselleştirmelerini kolaylaştırmaktır. Bu çerçevede bu çalışmada, Türkçe ders kitaplarındaki öyküleyici metinler tutarlılık ilişkilerinin görünümü açısından incelenmiştir. Bununla birlikte bu ilişkilerin doğasının tanımlanarak öğrencilerin metinlerden öğrenmelerinin kolaylaştırılmasının amaçlandığı alan yazın örneklerinin araştırmamız aracılığıyla tartışılması da amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımı ile hazırlanan bu çalışmada temel nitel araştırma deseni benimsenmiştir. Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin tutarlılık ilişkilerinin görünümünü ortaya koymak için Sanders vd.'nin (1992) ilişkiler arası ilişkileri belirleme taksonomisi kullanılmış ve bu taksonomiye göre ilişkiler listelenmiştir. Öyküleyici metinlerde tutarlılık ilişkilerinin kaynağına bakıldığında anlamsal ilişkilerin pragmatik ilişkilere göre daha sık kullanıldığı görülmüştür.
dc.description.abstractAdvancements in language education have significantly enhanced the potency of the process of learning from texts. It is evident from the existing literature that numerous research studies in the field aim to delineate the coherence relationships in texts with the goal of improving students' learning processes from texts. Researchers have long sought to develop a coherence taxonomy by explicitly encoding coherence relationships in texts. The objective behind this endeavor is to facilitate students' internalization of these relationships in the process of learning from texts. In this context, this study investigates the appearance of coherence relationships in narrative texts within Turkish language textbooks. Furthermore, the nature of these relationships is defined, and the literature examples, which aim to facilitate students' learning from texts by identifying the nature of these relationships, are discussed through our research. This qualitative research adopts a basic qualitative research design. To reveal the appearance of coherence relationships in Turkish language textbooks, Sanders et al.'s (1992) taxonomy for determining inter-clause relationships is utilized, and the relationships are listed according to this taxonomy. When examining the source of coherence relationships in narrative texts, it is observed that semantic relationships are more frequently used than pragmatic relationships.
dc.format.extentXI, 109 sayfa
dc.identifier.citationYıldırım, A. (2024). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki öyküleyici metinler örneğinde tutarlılık ilişkilerinin kaynağı üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/42420
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectMetinsellik
dc.subjectTutarlılık
dc.subjectTürkçe ders kitabı
dc.subjectTürkçe eğitimi
dc.subjectCohesion
dc.subjectTextuality
dc.subjectTurkish coursebook
dc.subjectTurkish education
dc.titleOrtaokul Türkçe ders kitaplarındaki öyküleyici metinler örneğinde tutarlılık ilişkilerinin kaynağı üzerine bir inceleme
dc.title.alternativeAn examination of coherence relations in narrative texts in middle school Turkish coursebooks
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı/Türkçe Eğitimi Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Azize_Yıldırım.pdf
Boyut:
1.11 MB
Format:
Adobe Portable Document Format