Publication:
Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin anafilaksi bilgi düzeyleri

dc.contributor.buuauthorÇekiç, Şükrü
dc.contributor.buuauthorCanıtez, Yakup
dc.contributor.buuauthorKaralı, Zuhal
dc.contributor.buuauthorKavuklu, Berke Can
dc.contributor.buuauthorGüney, İlker Gökalp
dc.contributor.buuauthorSapan, Nihat
dc.contributor.departmentTıp Fakültesi
dc.contributor.departmentÇocuk Alerji Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-9574-1842
dc.contributor.orcid0000-0001-8929-679X
dc.contributor.orcid0000-0002-4568-0121
dc.contributor.orcid0000-0003-3117-1796
dc.contributor.orcid0000-0001-8024-9428
dc.contributor.orcid0000-0002-7601-8392
dc.date.accessioned2021-04-08T11:21:49Z
dc.date.available2021-04-08T11:21:49Z
dc.date.issued2020-10-01
dc.description.abstractAnafilaksi ani gelişen ve hayatı tehdit edebilen bir aşırı duyarlılık reaksiyonudur. Erken tanı ve adrenalinin erken uygulanması mortaliteyi azaltmaktadır. Bu çalışmada tıp eğitiminin son yılında bulunan öğrencilerin anafilaksi hakkındaki bilgi düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Anket formu; anafilaksi etiyolojisi, tanısı, tedavisi ve korunma yöntemleri ile ilgili 14 sorudan oluşturuldu. Çevrimiçi anket formu tıp fakültesi son sınıfta bulunan 354 öğrenciye internet aracılığıyla gönderildi. Anket formu gönderilen öğrencilerin %44,9’u (n=159) çalışmaya katıldı. Öğrencilerin kız erkek oranı 1,4 (93/66) ve ortalama yaşları 24,8 ±1,5 yıl (ortanca: 25 yıl, en az: 23, en çok: 33) idi. Öğrencilerin aldıkları toplam puanları yüz üzerinden skorlandığında ortalama skor 71,7±12,9’du (ortanca: 71,4, en az: 35,7, en çok: 92,9). Kadın öğrencilerin ortanca skorları (ortanca: 78,6, en az: 35,7, en çok: 92,9), erkek öğrencilerden (ortanca: 71,4, en az: 35,7, en çok: 92,9) anlamlı olarak yüksekti (p=0,011). Adrenalin otoenjektör uygulamasıyla ilgili eğitim aldığını ifade eden öğrencilerin ortanca skorları (ortanca: 78,6, en az: 35,7, en çok: 92,9), almadıklarını ifade edenlerden (ortanca: 71,4, en az: 35,7, en çok: 92,9) anlamlı olarak yüksekti (p<0,001). Genel olarak bakıldığında çalışmamıza katılan öğrencilerin çoğunun; anafilaksi tanısı, risk faktörleri ve tedavisi hakkındaki bilgi düzeylerinin yeterli düzeyde olduğu gözlenmiştir. Mezuniyet sonrası anafilaksi eğitimlerinin tekrarlanması mevcut durumun daha iyi hale getirilmesine ve korunmasına katkı sağlayacaktır.
dc.description.abstractAnaphylaxis is an acute and life-threatening hypersensitivity reaction. Early diagnosis of anaphylaxis and administration of adrenaline reduces the risk of death. We aimed to measure the knowledge levels of students in the last year of medical education about the etiology, diagnosis, treatment, and prevention methods of anaphylaxis. The questionnaire form was composed of 14 questions about the etiology, diagnosis, treatment and prevention methods of anaphylaxis. An online questionnaire was sent to 354 students in the final year of medical faculty via the internet. 44.9% of the students (n=159) whose questionnaire was sent participated in the study. The female to male ratio of students was 1.4 (93/66) and the mean age was 24.8 ± 1.5 years (median 25 years, minimum: 23, maximum: 33). The mean score of participants was 71.7 ± 12.9 (median: 71.4, minimum: 35.7, maximum: 92.9). The median scores of female students (median: 78.6, minimum: 35.7, maximum: 92.9) was significantly higher than male students (median: 71.4, minimum: 35.7, maximum: 92.9) (p = 0.011). The median scores of the students who stated that they were trained in adrenaline auto-injector application (median: 78.6, minimum: 35.7, maximum: 92.9) were found significantly higher than those who were not trained (median: 71.4, minimum: 35.7, maximum: 92.9) (p <0.001). It was observed that the most of students in the final year of medical faculty who participated in our study have sufficient information about the diagnosis, risk factors, and treatment of anaphylaxis. Repeating anaphylaxis training after graduation will contribute to improving and maintaining the current situation.
dc.identifier.citationÇekiç, Ş. vd. (2020). ''Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin anafilaksi bilgi düzeyleri''. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 46(3), 285-289.
dc.identifier.endpage289
dc.identifier.issn1300-414X
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage285
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1215454
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.32708/uutfd.773661
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/19247
dc.identifier.volume46
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Medical Faculty
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAnafilaksi
dc.subjectTıp fakültesi öğrencileri
dc.subjectAnaphylaxis
dc.subjectAdrenalin
dc.subjectAdrenaline
dc.subjectMedical school students
dc.titleTıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin anafilaksi bilgi düzeyleri
dc.title.alternativeKnowledge levels of final year medical school students about anaphylaxis
dc.typeArticle
dc.typeAraştırma makalesi
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentTıp Fakültesi/Çocuk Alerji Bilim Dalı
local.contributor.departmentTıp Fakültesi

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
46_3_4.pdf
Size:
264.32 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: