Publication:
Perceived need for course topics and student engagement in computer education

dc.contributor.authorDelialioğlu, Ömer
dc.contributor.buuauthorŞengel, Erhan
dc.contributor.buuauthorÖncü, Semiral
dc.contributor.departmentBilgisayar Eğitimi ve Öğretim Teknolojileri Bölümü
dc.date.accessioned2020-08-24T09:27:43Z
dc.date.available2020-08-24T09:27:43Z
dc.date.issued2013-06-17
dc.description.abstractStudent perceptions about course content, and student engagement, achievement, prior knowledge, and department of enrollment were investigated through an ex-post-facto research study at the school of education in a large university in Turkey. The following questions were explored: (1) What are the topics in computer literacy students are most and least interested in, (2) is this perception related to the department of enrollment, and (3) how do prior knowledge and department of enrollment affect engagement and achievement? ANOVA and MANOVA were used to analyze data from 212 freshmen taking the Computer-I course. It was found that students from different departments differ significantly on achievement and engagement. Moreover, achievement can be predicted from prior knowledge but prior knowledge cannot be predicted from engagement. Parallel to the literature, students who have little or no prior knowledge are less successful. Overall, students are not as much engaged in schoolwork as one would expect.
dc.description.abstractTürkiye’deki bir üniversitede eğitim fakültesindeki öğrencilerin ders içerikleri hakkındaki algıları ile derse katılımı, başarısı, hazırbulunuşluğu ve bölümleri, ex-post-facto araştırma metodu yardımıyla araştırılmıştır. Şu sorulara cevap aranmıştır: (1) Bilgisayar okuryazarlığında öğrencilerin en çok ve en az ilgisini çeken konular nelerdir, (2) öğrencinin bölümü bu kararı etkilemekte midir ve (3) hazırbulunuşluk ve öğrencinin bölümü, öğrencinin başarısı ve derse katılımını nasıl etkiler? Birinci sınıfta okuyan ve Bilgisayar-I dersini alan 212 öğrenciden toplanan veri ANOVA ve MANOVA yardımıyla analiz edilmiştir. Farklı bölümlerde okuyan öğrencilerin başarı ve derse katılım düzeylerinin anlamlı bir şekilde farklı olduğu bulunmuştur. Başarı hazırbulunuşluğa bağlı olarak değişmektedir fakat hazırbulunuşluk öğrencinin derse katılımını etkilememektedir. Literatürde bulunduğu gibi, başlangıçta az veya hiç bilgisi olmayan öğrenciler ders sonunda daha az başarılı olmuşlardır. Genel itibariyle, öğrenciler derse kendilerinin beklenenden daha az vermektedirler.
dc.identifier.citationDelialioğlu, Ö. vd. (2013). “Perceived need for course topics and student engagement in computer education”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 26(1), 49-69
dc.identifier.endpage69
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage49
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153492
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/12405
dc.identifier.volume26
dc.language.isoen
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.collaborationYurt içi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Faculty of Education
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEngagement
dc.subjectAchievement
dc.subjectTopic
dc.subjectTeaching
dc.subjectMedia
dc.subjectPedagogy
dc.subjectLearning
dc.subjectStrategy
dc.subjectDerse katılım
dc.subjectBaşarı
dc.subjectKonu
dc.subjectÖğretim
dc.subjectMedya
dc.subjectPedagoji
dc.subjectÖğrenme
dc.subjectStrateji
dc.titlePerceived need for course topics and student engagement in computer education
dc.title.alternativeBilgisayar eğitiminde ders içeriğine olan algısal ihtiyaç ve öğrencinin derse katılımı
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentBilgisayar Eğitimi ve Öğretim Teknolojileri Bölümü

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
26_1_3.pdf
Size:
289.52 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: