Publication:
Thematic and methodological analysis of national and international theses on curriculum implementation

dc.contributor.authorErcan, Gülçin Çeliker
dc.contributor.authorÇubukçu, Zühal
dc.date.accessioned2024-04-16T10:37:57Z
dc.date.available2024-04-16T10:37:57Z
dc.date.issued2023-04-24
dc.description.abstractThe current study aims to conduct a thematic and methodological analysis of national and international theses on curriculum implementation. The theses to be included in this study, which was designed as descriptive content analysis, were determined by criterion sampling, one of the purposive sampling methods. A total of 363 theses, 21 national and 342 international, were included in the study. Research data were collected with the "Thesis Evaluation Form" developed by the researchers. In the contentanalysis of the data, categorical analysis and frequency analysis were used. The results of the research showedthat the implementation of the curriculum in national theses was mostly discussed under the theme ofcurriculum development and curriculum evaluation, while in international theses, the themes studied on the curriculum implementation were more diverse and specific to the implementation process of the curriculum. While mixed methods and quantitative research methods were preferred in national theses, qualitative research methods were mostly used in international theses. In accordance with the selected research method,mixed method research designs, maximum diversity and convenience sampling methods, use of interviews and scales, des criptive statistics and content analysis were utilized in national theses. On the other hand, in international theses, qualitative case study design, purposeful sampling method, data collection throughinterviews, observations and documents, and data analysis with coding technique were frequently employed. The sample group of both national and international theses is mostly teachers. It is thought that the findings obtained within the scope of this research will be useful in terms of understanding the studies on the implementation of the curricula and guiding future studies to be carried out in the field.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı programın uygulanması ile ilgili yapılmış ulusal ve uluslararası tezleri tematik ve metodolojik olarak analiz etmektir. Betimsel içerik analizi olarak desenlenen bu çalışmaya dâhil edilecek tezler amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiştir. 21’i ulusal ve 342’si uluslararası olmak üzere toplam 363 tez araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Tez Değerlendirme Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi türlerinden kategorisel analiz ve frekans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, ulusal tezlerde programın uygulanmasının çoğunlukla program geliştirme ve program değerlendirme konuları altında ele alındığını, uluslararası tezlerde ise programın uygulanmasına ilişkin çalışılan temaların daha çeşitli ve programın uygulanma sürecine özgü olduğunu göstermiştir. Ulusal tezlerde daha çok karma yöntem ile nicel araştırma yöntemleri tercih edilirken uluslararası tezlerde daha çok nitel araştırma yöntemleri uygulanmaktadır. Seçilen araştırma yöntemine uygun olarak ulusal tezlerde daha çok karma yöntem araştırma desenleri, maksimum çeşitlilik ve uygun örnekleme yöntemleri, görüşme ve ölçek kullanımı, betimsel istatistikler ve içerik analizi tercih edilirken; uluslararası tezlerde nitel durum çalışması deseni, amaçlı örnekleme yöntemi, görüşme, gözlem ve dokümanlar aracılığıyla veri toplama ve kodlama tekniği ile veri analizi sıklıkla tercih edilmiştir. Hem ulusal hem de uluslararası tezlerin örneklem grubunu çoğunlukla öğretmenler oluşturmaktadır. Bu araştırma kapsamında elde edilen bulguların, programın uygulanması ile ilgili yapılan çalışmaları anlama ve alanda yürütülecek yeni çalışmalara yön verme açısından faydalı olacağı düşünülmektedir.tr_TR
dc.identifier.citationErcan, G. Ç. ve Çubukçu, Z. (2023). "Thematic and methodological analysis of national and international theses on curriculum implementation". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 391-416.tr_TR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.19171/uefad.1191536
dc.identifier.endpage416
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage391
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2718331
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/79648/1191536
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/41115
dc.identifier.volume36
dc.language.isoenen_US
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisitr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCurriculum implementationen_US
dc.subjectContent analysisen_US
dc.subjectNational thesesen_US
dc.subjectInternational thesesen_US
dc.subjectProgramın uygulanmasıtr_TR
dc.subjectİçerik analizitr_TR
dc.subjectUlusal tezlertr_TR
dc.subjectUluslararası tezlertr_TR
dc.titleThematic and methodological analysis of national and international theses on curriculum implementationen_US
dc.title.alternativeProgramın uygulanması ile ilgili ulusal ve uluslararası tezlerin tematik ve metodolojik analizitr_TR
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
36_2_1.pdf
Size:
1.15 MB
Format:
Adobe Portable Document Format