Publication:
İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerine etki eden bazı faktörler

dc.contributor.buuauthorPeker, Reşat
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.date.accessioned2020-06-10T07:39:46Z
dc.date.available2020-06-10T07:39:46Z
dc.date.issued2002-04-01
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerinin bazı değişkenlere göre incelemektir. Denekler 100 ilköğretim okulu öğretmeninden oluşmuştur. Öğretmenlere “Öğretmen Tükenmişliği Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Toplama Formu” uygulanmıştır. Toplanan veriler bağımsız t-testi ve tek-yönlü varyans analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular şunlardır: 1) “Görülen İdari Destek” ve “İş Doyumu” alt ölçeklerinde erkek öğretmenler bayan öğretmenlere göre anlamlı şekilde daha fazla tükenmişlik göstermişlerdir. 2) Öğretmenlerin mesleki kıdemleri onların tükenmişlik puanlarında anlamlı bir farka neden olmamıştır. 3) Öğretmenlerin görmüş oldukları öğrenim düzeyi arttıkça, “İşe Bağlı Stresle Başa Çıkabilme” ve “Öğrencilere Yönelik Tutumlar” alt ölçeklerinden aldıkları tükenmişlik puanları anlamlı şekilde artmıştır. 4) “İş Doyumu” alt ölçeğinde öğretmenlik mesleğinden “çok az” – “orta” düzeyde manevi doyum sağlayan öğretmenler, “çok” ve “pek çok” manevi doyum sağlayan öğretmenlerden anlamlı şekilde daha fazla tükenmişlik göstermişlerdir
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate burnout levels of primary school teachers in terms of some variables. Subjects were 100 primary school teachers. They were given “Teacher Burnout Scale” and a “Personal Information Gathering Form”. Data were analyzed by independent t-tests and one –way ANOVA. Findings were: 1) In “Perceived Administrative Support” and “job satisfaction” subscales, male teachers’ burnout levels were significantly higher than female teachers. 2) Career years of teachers did not cause a significant difference in their burnout scores. 3) In “Coping with Anxiety Related to Working Conditions” and “Attitudes Towards Students” subscales, as the education levels of teachers increased, their burnout scores also increased significantly. 4) In “Job Satisfaction” subscale, teachers who were getting very Little or medium job satisfaction from their career scored significantly higher burnout scores than teachers who were getting a lot more job satisfaction from their career.
dc.identifier.citationPeker, R. (2002). "İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerine etki eden bazı faktörler". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 305-318.
dc.identifier.endpage318
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage305
dc.identifier.urihttp://static.dergipark.org.tr/article-download/imported/5000152256/5000138063.pdf?
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/11083
dc.identifier.volume15
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Faculty of Education
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectTükenmişlik
dc.subjectİlköğretim
dc.subjectÖğretmen tükenmişliği
dc.subjectBurnout
dc.subjectPrimary school
dc.subjectTeacher burnout
dc.titleİlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerine etki eden bazı faktörler
dc.title.alternativeSome factors affecting the professional burnout of teachers working in primary schools
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
15_1_20.pdf
Size:
213.11 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: