Yayın:
İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin algılanan anne baba tutumları ve çatışma çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.contributor.advisorYüksel, Asuman
dc.contributor.authorYıldız, Demet
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-9932-8350
dc.date.accessioned2025-03-28T05:37:41Z
dc.date.issued2024-12-24
dc.description.abstractBu çalışmada ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin algılanan anne baba tutumları ile çatışma çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin algılanan anne baba tutumları alt boyutları ve çatışma çözme becerisi ölçeği ve alt boyutları puanlarının cinsiyete, kardeş sayısına, anne ve babanın ayrı olup olmadığına, ebeveynleri ayrı olan öğrencilerin birlikte yaşadığı ebeveynine, annenin eğitim durumuna, babanın eğitim durumuna göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Bu amaçla Bursa ili Osmangazi ilçesinde öğrenim gören 369 (%48,8 kız, %51,2 erkek) öğrenci çalışmaya katılmıştır. Araştırma sürecinde veri toplamak için Çatışma Çözme Becerisi Ölçeği, Anne-Baba Tutum Ölçeği (ABTÖ) ve Kişisel Bilgiler Formu kullanılmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon katsayısı değerleri hesaplanmıştır. Aynı zamanda sosyo demografik özellikler ile ölçekler arasındaki ilişkileri analiz etmede Bağımsız Örneklemler t-testi ve Tek Faktörlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Öğrencilerin çatışma çözme becerisi düzeyleri ile kabul/ilgi düzeyi arasında pozitif yönde, düşük düzeylerde anlamlı ilişkiler; psikolojik özerklik düzeyleriyle arasında ise negatif yönde, düşük düzeylerde anlamlı ilişkiler; kontrol/denetleme düzeyleriyle arasında ise pozitif yönde, düşük düzeylerde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Araştırma sonucunda ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin algıladıkları anne baba tutumları alt ölçekleri olan kabul/ilgi ve kontrol/denetleme puanları ve çatışma çözme becerisi ölçeği toplam puanı ve alt boyutları olan uzlaşmaya başvurma ve şiddete başvurma boyutlarında kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmektedir. Anne babası ayrı olan öğrencilerin birlikte yaşadığı ebeveynine göre ise kabul/ilgi ve kontrol/ denetleme boyutları puanları ve şiddete başvurma alt boyutunun annesiyle yaşayanlar lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmektedir. Şiddete başvurma alt boyutu ters madde olarak puanlandığı için kız öğrencilerin ve anne babası ayrı olup da annesiyle yaşayanların daha az şiddete başvurma eğiliminde olduğu bulunmuştur.
dc.description.abstractThis study investigated the connection between how parents are perceived and the conflict resolution abilities of 4th-grade elementary school students. It explored whether the scores for perceived parental attitudes and conflict resolution skills, including their sub-dimensions, displayed significant variations based on gender, the number of siblings, whether the mother and father are divorced, if the parents of students from separated families cohabitate, and the educational levels of both the mother and father. 369 students (48.8% female, 51.2% male) from the Osmangazi district in Bursa province participated in the research. Conflict Resolution Skills Scale, Parental Attitude Scale and Personal Information Form were used to collect data in the study. As the data demonstrated a normal distribution, the Pearson Product Moment Correlation coefficient was calculated. Independent Samples T-Test and Single Factor Analysis of Variance were performed when examining the relationships between sociodemographic characteristics and scales. There were positive and low significant relationships between students' conflict resolution abilities and their acceptance/involvement levels; negative and low significant relationships with the levels of psychological autonomy; and positive and low significant correlations with control and supervision levels. The research findings indicated a notable difference favouring female students regarding the scores of the acceptance/involvement and control and supervision subscales of perceived parental attitudes, the overall score for the conflict resolution skills scale, and its subscales of resorting to compromise and violence. For students whose parents are separated, those living with their mothers exhibited significantly higher scores in the acceptance/involvement and control and supervision dimensions, as well as in the resorting to violence subscale, when considering whom they live with. Given that the resorting to violence subscale was rated as a reverse item, it was noted that female students and those whose parents are separated but reside with their mothers tend to resort to violence less often.
dc.format.extentXII, 91 sayfa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/50787
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAnne baba tutumları
dc.subjectÇatışma çözme becerileri
dc.subjectİlkokul 4.sınıf öğrencileri
dc.subjectConflict resolution skills
dc.subjectParental attitudes
dc.subject4. grade primary school students
dc.titleİlkokul 4.sınıf öğrencilerinin algılanan anne baba tutumları ve çatışma çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamining of the relationship between perceived parental attitudes and conflict resolution skills of primary school 4th grade studentsen
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı/Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Demet_Yildiz.pdf
Boyut:
1.69 MB
Format:
Adobe Portable Document Format