Publication:
Transitivity and its reflections on some areas of grammar

dc.contributor.buuauthorCan, Abdullah
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.date.accessioned2020-08-10T12:30:10Z
dc.date.available2020-08-10T12:30:10Z
dc.date.issued2008
dc.description.abstractTraditionally verbs can be classified into transitive and intransitive verbs according to complementation and consistent with this classification, verbs that do not require an obligatory object complement while forming clauses are labeled as intransitive verbs. In early 1980s, as a further classification, intransitive verbs were divided into separate subclasses on the basis of their semantic and syntactic aspects. This study briefly explores the distinctive characteristics of two sub-classes of intransitive verbs, namely unergatives (e.g. “walk”, “smile”, “dream”, “swim”) and unaccusatives (e.g., “appear”, “emerge”, “exist”, “occur”) by comparing and contrasting their “Lexical-Semantic Representations” and “Argument Structures”, and examines how these differences between two sub-classes of intransitives affect various areas of grammar such as formation of -er nominals, adjectives and interpretation of pronoun “they”. At the end of the review, the findings are connected with grammar teaching briefly within the framework of Ausubel’s Meaningful Learning Theory.
dc.description.abstractFiiller geleneksel biçimde, aldıkları tamamlayıcılara göre geçişli ve geçişsiz olarak sınıflandırılırken, zorunlu tamamlayıcı olarak nesne almadan cümle oluşumuna olanak veren fiiller geçişsiz fiiller olarak adlandırılmaktadırlar. Ancak, 1980’lerin başında, geçişsiz filler, sözdizimsel ve anlamsal özellikleri dikkate alınarak daha ileri bir sınıflamaya tabi tutulmuşlardır. Bu çalışmada, önce “walk”, “smile”, “dream”, “swim” gibi, geçişsiz fiillerin bir sınıfını oluşturan fiillerle, “appear”, “emerge”, “exist”, “occur” gibi, geçişsiz fillerin diğer sınıfını oluşturan fiillerin arasındaki farklılık, sözdizimsel ve anlamsal gösterimlerinin kıyaslanmasıyla ortaya konmakta, ardından bu farklılıkların fiillerden isim türetme, fillerden sıfat türetme ve üçüncü çoğul şahıs zamirinin anlamlandırılması gibi dilbilgisinin değişik konuları üzerindeki etkileri tartışılmaktadır. Çalışmanın sonunda da tartışılan konular, Ausubel’in Anlamlı Öğrenme Kuramı çerçevesinde, dilbilgisi öğretimi ile ilişkilendirilmektedir.
dc.identifier.citationCan, A. (2008). "Transitivity and its reflections on some areas of grammar". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 43-68.
dc.identifier.endpage68
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage43
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153327
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/12051
dc.identifier.volume21
dc.language.isoen
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Faculty of Education
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectTransitivity
dc.subjectEnglish Grammar
dc.subjectUnaccusative verbs
dc.subjectGeçişlilik
dc.subjectİngilizce Dilbilgisi
dc.subjectKılıcısız eylemler
dc.titleTransitivity and its reflections on some areas of grammar
dc.title.alternativeGeçişlilik ve dilbilgisinin bazı alanlarına yansımaları
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
21_1_3.pdf
Size:
315.64 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: