Yayın:
Çevrimiçi ebeveyn koçluğunun ebeveynlerin tepkiyi yarıda kesme ve yeniden yönlendirme uygulamasını edinmeleri ve otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarının basmakalıp davranışları üzerindeki etkisi

dc.contributor.advisorToper, Özlem
dc.contributor.authorGünnar, Betül Hediye
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentZihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.orcid000-0002-6626-4987
dc.date.accessioned2023-02-27T05:49:17Z
dc.date.available2023-02-27T05:49:17Z
dc.date.issued2022-12-26
dc.description.abstractBu araştırmada çevrimiçi ebeveyn koçluğu ile anne katılımcılara sunulan tepkiyi yarıda kesme ve yeniden yönlendirme uygulamasının çocuklarının basmakalıp davranışları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırma eş zamanlı olmayan çoklu başlama ve ABAB modellerine göre tasarlanmıştır. Araştırma katılımcılarını OSB tanısı alan dört erkek çocuk ve onların anneleri oluşturmaktadır. Tüm oturumların çevrimiçi ortamda gerçekleştiği bu araştırmada; katılımcı belirleme süreci tamamlandıktan sonra basmakalıp davranışın işlevini belirlemek için araştırmacı rehberliğinde işlevsel analiz oturumları gerçekleştirilmiştir. İşlevsel analiz oturumları sonucunda işlevi duyusal uyaran elde etmek olarak belirlenen basmakalıp davranışları azaltmak amacıyla uygulamacı tarafından annelere davranışlar beceri öğretimi basamakları izlenerek ön eğitim verilmiştir. Bu eğitim sonucunda anneler TYKY uygulamasını OSB tanısı olan çocuklarının basmakalıp davranışları üzerinde uygulanmıştır. Bu oturumlar boyunca araştırmacı annelere geri bildirim sunmuştur. Çocuk katılımcıların basmakalıp davranışları %30 ve altına düşene değin uygulamaya devam edilmiştir. Araştırmanın sonucunda tüm çocuk katılımcılar basmakalıp davranışları belirlenen ölçüte göre azalmıştır. Anne katılımcılar ise TYKY uygulamasını kendileri için belirlenen %80 uygulama güvenirliği ile uygulama düzeyine ulaşmıştır.
dc.description.abstractThis research examines effects of the application of response interruption and redirection method taught online to mothers on stereotypical behaviors of child participants. Research was designed according to non-current multiple baseline design and ABAB models. Research participants consist of four male children diagnosed with ASD and their mothers. In this research, where all sessions took place online, after the participant identification process completed; auto-screening test sessions were conducted under the guidance of the researcher to determine the function of stereotyped behavior. As a result of auto-screening test sessions, in order to reduce stereotypical behaviors whose function is obtain automatic reinforcement, the mothers were trained by the researcher with behavioral skill training steps as family education. As a consequence this training, the RIR method was applied by the mothers on the stereotypical behaviors of their children with ASD. During these sessions, the researcher provided feedback to the mothers. The practice was continued until the stereotypical behaviors of the child participants decreased to 30% and below. As a result of the research, stereotyped behaviors of all child participants decreased according to the specified measure. Mother participants, on the other hand, reached the level of application of the RIR method with 80% application reliability which determined for them.
dc.format.extentXV, 156 sayfa
dc.identifier.citationGünnar, B. H. (2023). Çevrimiçi ebeveyn koçluğunun ebeveynlerin tepkiyi yarıda kesme ve yeniden yönlendirme uygulamasını edinmeleri ve otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarının basmakalıp davranışları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/31206
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBasmakalıp davranış
dc.subjectÇevrimiçi eğitim
dc.subjectDavranışsal beceri öğretimi
dc.subjectDuyusal uyaran elde etme tepkiyi yarıda kesme ve yeniden yönlendirme
dc.subjectOtizm
dc.subjectAutism
dc.subjectAutomatic reinforcement
dc.subjectBehavioral skill training
dc.subjectCoaching
dc.subjectResponse redirection and interruption
dc.subjectStereotypical behavior
dc.subjectTelehealth
dc.titleÇevrimiçi ebeveyn koçluğunun ebeveynlerin tepkiyi yarıda kesme ve yeniden yönlendirme uygulamasını edinmeleri ve otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarının basmakalıp davranışları üzerindeki etkisi
dc.title.alternativeThe effects of telehealth-based (online) coaching on parents' use of response interruption and redirection and stereotypic behaviors of their children with autism spectrum disorders
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Özel Eğitim Ana Bilim Dalı/Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Betül_Hediye_Günnar.pdf
Boyut:
3.32 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Açıklama

Lisanslı seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
license.txt
Boyut:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama