Publication:
Üniversite öğrencilerinde benliğin ayrımlaşmasının kendini toparlama gücünü açıklamasında ebeveynleşmenin rolünün incelenmesi

Thumbnail Image

Organizational Units

Authors

Authors

Karataş, Sude

Advisor

Camadan, Fatih

Language

Publisher:

Bursa Uludağ Üniversitesi

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinde benliğin ayrımlaşmasının kendini toparlama gücünü açıklamasında ebeveynleşmenin aracılık rolünün incelenmesidir. Araştırmanın bir diğer amacı kendini toparlama gücünün çeşitli sosyodemografik değişkenler açısından değerlendirilmesidir. Araştırmaya Bursa Uludağ Üniversitesi’nde öğrenimlerini sürdüren 500 lisans öğrencisi katılım sağlamıştır. İlgili alanyazın doğrultusunda oluşturulan modele dayanarak toplanan veriler SPSS 25.0 Process Makro 4.1 sürümü ile analiz edilmiştir. Ulaşılan sonuçlarda benliğin ayrımlaşması ile kendini toparlama gücünün orta düzeyde olumlu ilişkisi ortaya çıkmıştır. Araştırmada benliğin ayrımlaşmasının ebeveynleşmenin ebeveyn odaklı ebeveynleşme ve algılanan yarar/uyum boyutları ile anlamlı ilişkisi bulunamamış fakat kardeş odaklı ebeveynleşme ile olumsuz yönde ilişkisi ortaya koyulmuştur. Ebeveynleşmenin alt boyutlarından ebeveyn odaklı ebeveynleşme ve algılanan yarar/uyum boyutlarının kendini toparlama gücü ile olumlu yönde ilişkisi tespit edilirken kardeş odaklı ebeveynleşme ile kendini toparlama gücü arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Son olarak benliğin ayrımlaşmasının kendini toparlama gücünü açıklamasında ebeveynleşmenin anlamlı aracı rolünün olmadığı tespit edilmiştir. Ulaşılan diğer sonuçlarda kendini toparlama gücünün erkeklerin lehine farklılaştığı öte yandan sınıf düzeyi, kardeş sayısı ve ailenin gelir düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermediği gözlenmiştir.
The main purpose of this study is to examine the mediating effect of parentification in explaining the strength of self-differentiation among university students. Another purpose of the study is to evaluate the strength of resilience in terms of various sociodemographic variables. 500 undergraduate students studying at Bursa Uludağ University participated in the study. The data collected according to the model created in line with the relevant literature were analyzed with SPSS 25.0 Process Macro version 4.1. The results revealed a moderately positive relationship between strength of resilience and self-differentiation. In the study, no significant relationship was found between parent-focused parentification and the perceived benefits/adaptation dimensions of parentification, while a negative relationship emerged with sibling-focused parentification. While a positive relationship was found between the sub- dimensions of parentification, parent-focused parentification and the perceived benefits/adaptation dimensions of resilience, and sibling-focused parentification, no significant relationship was found between sibling-focused parentification and resilience. Finally, it was determined that parentification did not have a significant mediating role in explaining the strength of self-differentiation. Other results showed that resilience differed in favor of boys but did not differ significantly according to grade level, number of siblings, and family income level.

Description

Source:

Keywords:

Keywords

Parentification, Resilience, Self-differentiation, Ebeveynleşme, Kendini toparlama gücü, Benliğin ayrımlaşması

Citation

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

0

Views

0

Downloads