Publication: Sedanter bireylere uygulanan 16 haftalık çevrimiçi yoga müdahalesinin egzersiz kimliği ve fiziksel aktivite düzeylerine olan etkisi
dc.contributor.advisor | Korkmaz, Nimet Haşıl | |
dc.contributor.author | Koç, Elif | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı | |
dc.contributor.orcid | 0009-0001-0301-0488 | |
dc.date.accessioned | 2024-12-26T11:44:45Z | |
dc.date.available | 2024-12-26T11:44:45Z | |
dc.date.issued | 2024-02-02 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı 16 haftalık yoga pratiğinin egzersiz kimliği uzerine olan etkisini ayrıca egzersiz kimliği ve fiziksel aktivite duzeylerinin bazı demografik parametreler acısından incelenmesidir. Araştırma kontrol (n=40) ve deney (n=40) olmak uzere toplamda 80 gonullunun katılımıyla gercekleştirilmiştir. Calışmada Anderson ve Cychos (1994) tarafından geliştirilen, Aygun (2021) tarafından gecerlik guvenirliği yapılan Egzersiz Kimliği Olceği; fiziksel aktivite duzeylerini olcek icin Pedersen ve arkadaşları (2018) tarafından geliştirilen, Gur (2021) tarafından gecerlik guvenirliği yapılan Fiziksel Aktivite Olceği kullanılmıştır. Verilerin analizinde istatistik paket programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gosterip gostermediğini belirlemek icin carpıklık ve basıklık değerlerine bakılmıştır. Verilerin normal dağılım gosterdiği tespit edilip parametrik testler uygulanmıştır. Değerlendirmelerde kontrol ve deney grubunun karşılaştırılmasında Independent t testi, onson test karşılaştırılmasında Paired t testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, deney ve kontrol gruplarının egzersiz kimliği ve fiziksel aktivite on test puanları istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmemiştir (Tablo 3; p>0,05). Deney ve kontrol grupları karşılaştırıldığında egzersiz kimliği ve fiziksel aktivite son test puanlarında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmiştir (Tablo 4; p<0,05). Yapılan t testi sonucunda iki grupta da, egzersiz kimliği ve fiziksel aktivite on ve son test puanların medeni durum değişkenine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir (Tablo 5, 6; p>0,05). Eğitim düzeyi değişkenine bağlı olarak yapılan t testi sonucunda, deney grubundaki katılımcıların egzersiz kimliği on test puanlarının arasında fark bulunurken (p<0,05), kontrol grubunda fark bulunmamıştır. Eğitim duzeyi değişkeninde fiziksel aktivite on test puanlarının kontrol ve deney grubunda istatistiksel farklılığa rastlanmamıştır. (Tablo 7, p>0,05). Eğitim duzeyi değişkenine bağlı olarak yapılan t testi sonucunda, deney ve kontrol grubundaki katılımcıların egzersiz kimliği ve fiziksel aktivite son test puanlarının arasında farklılık tespit edilmemiştir (Tablo 8, p>0,05). Deney grubunun on test ile son test puanların arasında egzersiz kimliği düzeyleri acısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (Tablo 9, p<0,05). Deney grubunun on test ile son test puanların arasında fiziksel aktivite düzeyleri acısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (Tablo 10, p<0,05). Kontrol ve deney grubu ile eğitim durum etkileşiminin egzersiz kimliği üzerindeki ortak etkisi ise sahip olduğu tespit edilmiştir. Kontrol ve deney grubu ile medeni durum etkileşiminin egzersiz kimliği üzerindeki ortak etkisi ise anlamlı bulunmamıştır. Sonuç itibariyle, yoga pratiğinin bireylerin egzersiz kimliği ve fiziksel aktivite düzeyleri üstünde önemli etkiye sahip olduğundan soöz edebiliriz. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to examine the effect of 16-week yoga practice on exercise identity and also to examine exercise identity and physical activity levels in terms of some demographic parameters. The research was carried out with the participation of a total of 80 volunteers, including control (n = 40) and experimental (n = 40). In the study, the Exercise Identity Scale, developed by Anderson and Cychos (1994) and whose validity and reliability was tested by Aygun (2021); The Physical Activity Scale, developed by Pedersen ve diğerleri (2018) and validated by Gur (2021), was used to measure physical activity levels. Statistical package program was used to analyze the data. Skewness and kurtosis values were examined to determine whether the data showed a normal distribution. It was determined that the data showed normal distribution and parametric tests were applied. In the evaluations, Independent t test was used to compare the control and experimental groups, and Paired t test was used to compare the pre-post test. According to the results obtained from the research, no statistically significant difference was detected in the exercise identity and physical activity pre-test scores of the experimental and control groups (Table 3; p>0.05). When the experimental and control groups were compared, a statistically significant difference was detected in exercise identity and physical activity post-test scores (Table 4; p<0.05). As a result of the t test, it was determined that exercise identity and physical activity pre- and post-test scores did not differ according to the marital status variable in both groups (Tables 5, 6; p>0.05). As a result of the t test performed depending on the education level variable, there was a difference between the exercise identity pre-test scores of the participants in the experimental group (p < 0.05), while no difference was found in the control group. There was no statistical difference in the physical activity pre-test scores in the control and experimental groups in the education level variable. (Table 7, p>0.05). As a result of the t test performed depending on the education level variable, no difference was detected between the exercise identity and physical activity post-test scores of the participants in the experimental and control groups (Table 8, p>0.05). A statistically significant difference was detected between the pretest and posttest scores of the experimental group in terms of exercise identity levels (Table 9, p<0.05). A statistically significant difference was detected between the pretest and posttest scores of the experimental group in terms of physical activity levels (Table 10, p<0.05). It was determined that the interaction of control and experimental groups and training status had a common effect on exercise identity. The joint effect of the interaction of control and experimental groups and marital status on exercise identity was not found to be significant. As a result, we can say that yoga practice has a significant impact on individuals' exercise identity and physical activity levels. | |
dc.format.extent | XIII, 63 sayfa | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11452/49208 | |
dc.language.iso | tr | |
dc.publisher | Bursa Uludağ Üniversitesi | |
dc.relation.publicationcategory | Tez | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Çevrimiçi eğitim | |
dc.subject | Egzersiz davranışı | |
dc.subject | Egzersiz kimliği | |
dc.subject | Fiziksel aktivite | |
dc.subject | Yoga | |
dc.subject | Exercise behaviour | |
dc.subject | Exercise identity | |
dc.subject | Online education | |
dc.subject | Physical activity | |
dc.title | Sedanter bireylere uygulanan 16 haftalık çevrimiçi yoga müdahalesinin egzersiz kimliği ve fiziksel aktivite düzeylerine olan etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of a 16-week online yoga intervention applied to sedenter individuals on exercise identity and physical activity levels | |
dc.type | masterThesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
local.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1