Yayın:
Okul psikolojik danışmanlarının kültürlerarası duyarlılık ve sosyal adalet düzeyleri arasındaki ilişkide öz yeterliğin aracı rolü

dc.contributor.advisorGültekin, Filiz
dc.contributor.authorDemir, Merve
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0009-0001-8741-0226
dc.date.accessioned2025-03-27T13:09:10Z
dc.date.issued2023-06-21
dc.description.abstractÇalışmanın amacı, okul psikolojik danışmanlarının kültürlerarası duyarlılık ve sosyal adalet düzeyleri arasındaki ilişkide okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin aracı rolünü incelemektir. Diğer bir amaç ise kültürlerarası duyarlılığın, sosyal adaletin ve okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin cinsiyete, yaşa, hizmet süresine, eğitim düzeyine, ikamet edilen yerleşim yerine ve görev yapılan kademeye göre farklılaşıp farklılaşmadığını araştırmaktır. Çalışma grubunu Türkiye’nin farklı bölge ve kademelerinde hizmet veren 347 okul psikolojik danışmanı oluşturmaktadır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Adalet Ölçeği, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Okul Psikolojik Danışmanı Öz Yeterlik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Kültürlerarası duyarlılığın toplam puanının, okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin toplam puanının ve sosyal adaletin algılanan davranışsal kontrol ve davranışı sergileme eğilimi alt boyutlarının cinsiyete; kültürlerarası duyarlılığın toplam puanının, okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin toplam ve alt boyut puanlarının, sosyal adaletin toplam puanı ve algılanan davranışsal kontrol, öznel normlar alt boyutlarının yaşa; okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin toplam ve alt boyut puanlarının, sosyal adaletin toplam puanı ve öznel normlar, davranışı sergileme eğilimi alt boyutlarının hizmet süresine; sosyal adaletin toplam puanı ve davranışı sergileme eğilimi alt boyutlarının eğitim düzeyine; kültürlerarası duyarlılığın toplam puanının, okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin toplam ve alt boyut puanlarının, sosyal adaletin algılanan davranışsal kontrol alt boyutunun ikamet edilen yerleşim yerine; okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin kültürel kabul boyutunun görev yapılan kademeye göre farklılaştığı belirlenmiştir. Analizler sonucunda kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin toplam puanı ile sosyal adalet ölçeğinin toplam ve alt ölçekleri puanları, sosyal adalet ölçeğinin toplam ve alt ölçek puanları ile okul psikolojik danışmanı öz yeterliği ölçeğinin alt ölçek puanları ve kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin toplam puanı ile okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin toplam ve alt ölçekleri puanları arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aracılık rolünü belirlemek için yapılan analizde ise okul psikolojik danışmanı öz yeterliğinin kısmi aracı rolü olduğu belirlenmiştir.
dc.description.abstractThe aim of the study is to examine the mediator role of school counselor self-efficacy between school counselors' intercultural sensitivity and social justice levels. Another aim is to investigate whether intercultural sensitivity, social justice and school counselor self-efficacy differ according to gender, age, length of service, education level, place of residence and level of employment. The study group consists of 347 school counselors serving in different regions and levels of Turkey. The data were collected using Personal Information Form, Social Justice Scale, Intercultural Sensitivity Scale and School Counselor Self-Efficacy Scale. According to the total score of intercultural sensitivity and school counselor self-efficacy, and the perceived behavioral control of social justice and the tendency to exhibit behavior sub-dimensions were related to gender; the total score of intercultural sensitivity, the total and sub-dimension scores of school counselor self-efficacy, the total score of social justice and the perceived behavioral control, subjective norms sub-dimensions; total and sub-dimension scores of school counselor self-efficacy, total score of social justice and subjective norms, tendency to exhibit behavior sub-dimensions to education level; intercultural sensitivity, the total and sub-dimension scores of school counselor self-efficacy, and the perceived behavioral control sub-dimension of social justice by place of residence; the cultural acceptance dimension of school counselor self-efficacy differs regarding the level of duty. According to the total score of the intercultural sensitivity scale, the total and subscale scores of the social justice scale, the subscale scores of the school counselor self-efficacy scale, the total score of the intercultural sensitivity scale and the total and subscales of the school counselor self-efficacy, it has been concluded a medium level positive relationship between the scores and the school counselor self-efficacy have a partial mediator role.
dc.format.extentXV, 111 sayfa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/50784
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectKültüre duyarlılık
dc.subjectSosyal adalet
dc.subjectOkul psikolojik danışmanı öz yeterliği
dc.subjectCultural sensitivity
dc.subjectSchool counselor self-efficacy
dc.subjectSocial justice
dc.titleOkul psikolojik danışmanlarının kültürlerarası duyarlılık ve sosyal adalet düzeyleri arasındaki ilişkide öz yeterliğin aracı rolü
dc.title.alternativeThe mediator role of self-efficacy in the relationship between school counselors' levels of intercultural sensitivity and social justiceen
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı/Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Merve_Demir.pdf
Boyut:
1.39 MB
Format:
Adobe Portable Document Format