Publication:
The role and effects of elementary environmental education and environmental consciousness during globalization in Turkey

dc.contributor.buuauthorAtasoy, Emin
dc.contributor.buuauthorYüksel, Sedat
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.date.accessioned2021-03-02T12:21:31Z
dc.date.available2021-03-02T12:21:31Z
dc.date.issued2006
dc.descriptionThis paper presented at the International Scientific Conference "Global Changes and Regiopnal Challenges" St. Kliment Ohridski University of Sofia. 28-29 April 2006, Sofia, Bulgaria.
dc.description.abstractWhile seeking solutions for environmental problems and trying to find a way out of environmental crisis, there is an increasing need for world citizens having environmental and ecological consciousness. In this respect, environmental education is becoming more important in order to deal with environmental problems. After determining-conceptual frame of globalization, the relationship between globalization=education and globalization-environmental education are examined in this study. In the next step, the current situation of environmental education and its effects on helping students having an environmental consciousness are explained. The role and effects of environmental education on eco-individuals having moral values about environment, sensitive to ecological issues, and aware of ecological problems are examined in the perspective of globalization. In addition, the current curricula were analyzed according to globalization and environmental education in Turkey.
dc.description.abstractÇevre Çevresel krizden çıkış ve çevre sorunlarına çözüm aranırken, ekolojik ve çevre bilinci yüksek dünya vatandaşlarına her zamandan çok ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda çevre sorunlarının çözümünde, çevre eğitiminin üstlendiği görev giderek artmaktadır. Bu çalışmada küreselleşmenin kavramsal çerçevesi belirlendikten sonra, küreselleşme - eğitim ve küreselleşme - ile çevre eğitimi ilişkileri incelenmiştir. Çalışmanın sonraki aşamasında, Türkiye'deki ilköğretim programlarında çevre eğitimine ilişkin olarak öğrencilere kazandırılacak içerik ve bu içeriğin öğrencilerde çevre bilinci oluşturmadaki etkisi açıklanmıştır. Çevre bilinci, çevre ahlâkı ve çevre duyarlılığı yüksek ekobireyler yetiştirmede çevre eğitiminin rol ve etkileri, küreselleşme penceresinden irdelenmiştir. Ayrıca, Türkiye'deki mevcut ilköğretim programları küreselleşme ve çevre eğitimi açısından analiz edilmiştir.
dc.identifier.citationAtasoy, E. ve Yüksel, S. (2006). "The role and effects of elementary environmental education and environmental consciousness during globalization in Turkey". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 7, 67-80.
dc.identifier.endpage80
dc.identifier.issn1303-4251
dc.identifier.issue7
dc.identifier.startpage67
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/16917
dc.language.isoen
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.journalKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectİlköğretim
dc.subjectTürkiye
dc.subjectÇevre eğitimi
dc.subjectKüreselleşme
dc.subjectFen bilgisi programı
dc.subjectSosyal bilgiler programı
dc.subjectElementary education
dc.subjectTurkey
dc.subjectEnvironmental education
dc.subjectGlobalization
dc.subjectScience curriculum
dc.subjectSocial studies curriculum
dc.titleThe role and effects of elementary environmental education and environmental consciousness during globalization in Turkey
dc.title.alternativeKüreselleşme sürecinde Türkiye'de ilköğretim düzeyinde çevre eğitimi ve çevre bilincinin rol ve etkileri
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
2006_7_7.pdf
Size:
3.23 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: