Person: KÜÇÜK, MERVE
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
KÜÇÜK
First Name
MERVE
Name
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Influence of hydrogen enrichment strategy on performance characteristics, combustion and emissions of a rotary engine for unmanned aerial vehicles (uavs)(Mdpi, 2022-12-01) Küçük, Merve; Şener, Ramazan; KÜÇÜK, MERVE; Sürmen, Ali; SÜRMEN, ALİ; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü.; JCN-8081-2023In recent years, there has been great interest in Wankel-type rotary engines, which are one of the most suitable power sources for unmanned aerial vehicle (UAV) applications due to their high power-to-size and power-to-weight ratios. The purpose of the present study was to investigate the potential of a hydrogen enrichment strategy for the improvement of the performance and reduction of the emissions of Wankel engines. The main motivation behind this study was to make Wankel engines, which are already very advantageous for UAV applications, even more advantageous by applying the hydrogen enrichment technique. In this study, hydrogen addition was implemented in a spark-ignition rotary engine model operating at a constant engine speed of 6000 rpm. The mass fraction of hydrogen in the intake gradually increased from 0% to 10%. Simulation results revealed that addition of hydrogen to the fuel accelerated the flame propagation and increased the burning speed of the fuel, the combustion temperature and the peak pressure in the working chamber. These phenomena had a very positive effect on the performance and emissions of the Wankel engine. The indicated mean effective pressure (IMEP) increased by 8.18% and 9.68% and the indicated torque increased by 6.15% and 7.99% for the 5% and 10% hydrogen mass fraction cases, respectively, compared to those obtained with neat gasoline. In contrast, CO emissions were reduced by 33.35% and 46.21% and soot emissions by 11.92% and 20.06% for 5% and 10% hydrogen additions, respectively. NOx emissions increased with the application of the hydrogen enrichment strategy for the Wankel engine.Publication Arazi toplulaştırma projelerinde mülakat tercihlerine göre dağıtımın incelenmesi: Kilis Elbeyli örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-01-14) KİRMİKİL, MÜGE; KÜÇÜK, MERVE; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Biyosistem Mühendisliği Bölümü; 0000-0002-6832-7742; 0000-0003-3397-2474Arazi toplulaştırma projeleri parçalı, dağınık, bozuk şekilli parsellerin düzenlenmesini ve bunun yanında parsellere gerekli altyapı hizmetlerinin ulaştırılabilmesini sağlar. Toplulaştırma süreci zaman ve emek gerektiren birbiri ile bağlantılı birçok aşamadan oluşmaktadır. Bu aşamalardan biri de mülakat sürecidir. Mülakatlar, yeni dağıtım için tercihlerin alındığı, maliklerle yapılan birebir görüşmelerdir. Yapılan mülakatlar sürecinde maliklerden alınan tercihler dağıtım aşamasını doğrudan etkilemektedir. Mülakatlarda tek tercih alınması ve tercihlerin genellikle aynı bloklar üzerinde yoğunlaşması, dağıtımın zorlaşmasına ve tercihlerin yerine getirilememesine neden olmaktadır. Bu çalışmada; Kilis Elbeyli toplulaştırma projesine ait veriler kullanılmıştır. Mülakat tercihleri doğrultusunda, geleneksel ve otomatik dağıtım yöntemlerine göre maliklerin tercihlerine yerleşip yerleşeme durumları incelenmiş ve elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, toplulaştırma projesinde parsel sayısının geleneksel dağıtımda 652’den 586’ya düştüğü, otomatik dağıtımda ise 1564’e çıktığı saptanmıştır. Alınan tercih sayıları incelendiğinde tek tercih sayısının oldukça yüksek olduğu görülmüştür. İlk tercihinde, bulunduğu bloğu tercih edenlerin oranı %94.76’dır. Tercihlere yerleşme oranı geleneksel dağıtımda %70, otomatik dağıtımda ise %45.34 bulunmuştur. Çalışmada arazi toplulaştırma projelerinde maliklerden alınan tercih sayılarının projeye etkilerine ve mülakatın doğru şekilde yapılmasının önemine değinilmiştir.