Person:
GÜRBÜZ, İSMAİL BÜLENT

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

GÜRBÜZ

First Name

İSMAİL BÜLENT

Name

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Publication
    Bursa ilinde tüketicilerin kırmızı et tüketim tercihlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-08-01) GÜRBÜZ, İSMAİL BÜLENT; Er, Simge; Kadağan, Özgecan; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi; 0000-0001-5340-3725; 0000-0002-8011-2699; 0000-0003-0122-4148
    Kırmızı et, insanların hayatını sağlıklı bir şekilde devam ettirebilmeleri için yeterli ve dengeli beslenme yönünden önemli bir hayvansal protein kaynağıdır. Tüketicilerin gelirleri doğrultusunda kırmızı et satın alma alışkanlıkları değişmektedir. Kırmızı et satın alımını, tazelik, lezzet, marka, kolay bulunabilirlik, ambalaj gibi faktörler yakından etkilemektedir. Bu unsurlar, tüketicinin geliri doğrultusunda esneklik gösterebilmektedir. Çalışmada tüketicilerin gelirleri doğrultusunda kırmızı et satın alma davranışlarını incelemek amaçlanmıştır. Tüketicilerin gelirlerine göre kırmızı et satın alma davranışlarının incelenmesi de diğer amaçlar arasındadır. Araştırmada, basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 433 kişi ile yüz yüze anket yapılmıştır. Veriler SPSS 28 ile analiz edilmiştir. Araştırma sorularına cevap bulmak amacıyla Frekans analizi, One-Way ANOVA ve Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, tüketiciler kırmızı eti çoğunlukla haftada birkaç defa tüketmektedir (%49). Bu tüketiciler kırmızı eti en çok ayda birkaç defa satın almaktadır (%27). Ankete katılan bireyler öncelikli olarak tavuk (%40.9) ve sığır eti (%38.1) tercih etmektedir. Tüketicilerin küçükbaş hayvan tüketiminin oldukça az olması da kırmızı et tüketimini etkileyen bir diğer unsurdur. Gelir durumunun değişmesi, tüketicilerin satın alma sıklıklarını etkilemektedir. Özellikle 5 500 TL ve altı gelir grubu ile diğer gelir grupları arasında farklılıklar mevcuttur. Araştırmaya katılan tüketicilerin gelirleri arttıkça kırmızı et satın alırken tercih ve beklentileri de farklılaşma eğilimi göstermektedir. Gelirleri artan tüketiciler daha lüks markalara ve ambalajlara yönelmektedir. Bursa’da kırmızı et satın alma sıklığının artırılması için tüketiciler küçükbaş hayvanların besin ve sağlık yönünden olumlu katkısı konusunda bilgilendirilmelidirler. Ayrıca, üreticilere ve girdi temin edenlere daha fazla destek verilerek kırmızı et yetiştiricileri teşvik edilebilir.
  • Publication
    Awareness level of students towards rural tourism: A case study from Azerbaijan State University
    (Univ Agricultural Sciences & Veterinary Medicine Bucharest, 2019-01-01) Gürbüz, İsmail Bülent; GÜRBÜZ, İSMAİL BÜLENT; Nesirov, Elçin; Macabangin, Modassir; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi; 0000-0001-5340-3725; 0000-0002-9711-8368; GLR-5492-2022; M-4349-2019
    The aim of this study is to examine the situation of rural tourism in Azerbaijan, its impact on rural development and the rural tourism awareness levels among the students. The research was carried out with 418 students in the Agricultural Economics Department of Azerbaijan State Agricultural University in the academic year of 2018-2019. Data were analysed using SPSS 24.0 statistical software. T-test and one-way analysis of variance, Tukey test was used for the analysis of the independent samples. Research determined that there was no statistically significant difference between the age, school level and monthly total household income variables while the rural tourism awareness level of the students differed significantly according to their gender, place of residence, mother and father occupational status. Students' holiday habits were also examined in the second part and their participation in statements related to rural tourism was analysed in the third part of the research. It is concluded that Azerbaijan has rich rural tourism potential and can be an important source of income if used correctly and will increase employment opportunities. However, it has been observed that there were problems with infrastructure, transportation, promotion and financing in rural tourism and that the work of the Ministry of Tourism was insufficient. Communication and cooperation between the institutions affiliated to the Ministry were weak. Rural tourism has been accused of accelerating cultural change and environmental problems.
  • Publication
    A greener future: The addictive role of technology in enhancing ecoliteracy in rural community
    (Parlar Scientific Publications (P S P), 2020-01-01) ; Özkan, Gülay; Gürbüz, İsmail Bülent; Nasirov, Elçin; GÜRBÜZ, İSMAİL BÜLENT; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi.; 0000-0001-6878-1673; 0000-0001-5340-3725; 0000-0002-9711-8368; A-8721-2018; G-7807-2015; GLR-5492-2022; M-4349-2019
    The present study, aims to develop a valid and reliable measurement tool to determine the nomophobia levels of rural communities. A statement pool has been created by using literature reviews and semi-structured interviews. A 21-item nomophobia scale (NSPS) was developed in consultation with the expert opinion. This questionnaire was first conducted to a group of 40 students Bursa Uludag University. After the readability and clarity of the questions were tested, it was carried out with 400 inhabitants of rural people in Bursa, Turkey. Exploratory factor analysis was applied to the data obtained by the face-to-face survey method. The analysis confirmed the four-factor structure: attachment, avoidance, conflict, and interwind identity. These factors explain 91.93% of the total variance. Kaiser-Meyer-011cin coefficient and Bartlett's test were found significant respectively at .936 and chi 2 (210) = 1536.293 (p < .001). Internal consistency coefficient was found 0.922 for the whole scale and at values ranged from 0.968, 0.952, 0941 and 0.924 for the factors. The statistical analysis indicates that the NSPS scale is valid and reliable; hence can be used to determine the existence and severity of nomophobic behaviour for rural communities.
  • Publication
    Tüketicilerin beyaz et tercihlerini etkileyen faktörler ve gıda harcamaları içerisinde beyaz etin payı: Bursa ili örneği
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-08-01) GÜRBÜZ, İSMAİL BÜLENT; Kadağan, Özgecan; Gemeç, Esra; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi; 0000-0001-5340-3725; 0000-0003-0136-7042; 0000-0003-0122-4148
    Sağlıklı bir hayatın devam etmesi ve yaşam kalitesinin yükselmesinde beyaz etin önemli bir rolü vardır. Bu besin maddesinin en önemli özelliği yeterli miktarda vitamin ve minerale sahip olmasına ek olarak kolay sindirilebilmesidir. Bu çalışmada, beyaz et tercihlerini etkileyen faktörlerin birbirleriyle olan ilişkisi ve gıda harcamaları içerisinde bu besin için harcanan payın, tüketim tercihleriyle olan ilişkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma, Bursa ilinde ikamet eden 155 kadın ve 241 erkek olmak üzere, toplam 396 katılımcı ile yüz yüze anket yapılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 28 kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sorularına cevap bulmak amacıyla Frekans analizi ve Korelasyon analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda katılımcıların %36.6’sı gıdaya %36-50 arasında pay ayırdığı ve beyaz ete %25 ve altında pay ayıran katılımcıların %41.9’luk bir kısım oluşturduğu görülmektedir. Ürünlerin tazeliği (r=.379) (p=.001), kalitesi (r=.340) (p=.001), lezzeti (r=.379) (p=.001) ile organik sertifikalı olması arasında pozitif yönlü kuvvetli bir ilişki bulunmaktadır. Tüketiciler beyaz ette tazelik, kalite ve lezzet arttıkça organik ürünlere daha da eğilim göstermektedir. Gıda harcamaları içerisinde beyaz etin payı ile alışkanlık (r=.117) (p=.020), bulunma kolaylığı (r=.194) (p=.020), damak zevkine uyması (r=.177) (p=.001), fiyatının düşük olması (r=.132) (p=.009), daha sağlıklı olması (r=.207) (p=.001) arasında güçlü bir ilişki bulunduğu belirlenmiştir. Beyaz ete ayrılan pay arttıkça alışkanlık, bulunma kolaylığının ve sağlıklı olan bu ürünün tüketimi artış göstermektedir. Tüketicilerin et tüketim sıklıklarının artırılması ve dengeli beslenme için tüketiciler daha çok bilinçlendirilmelidir. Ayrıca, sağlık açısından daha faydalı olan organik ürün tüketimi de yüksek gelir grupları başta olmak üzere teşvik edilmelidir.
  • Publication
    Assessment of labor issues faced by the coconut producer in lanao del norte province
    (Springer, 2020-01-30) Manaros, Mike; Gürbüz, İsmail Bülent; Manaros, Mike; GÜRBÜZ, İSMAİL BÜLENT; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Ziraat Bölümü; 0000-0001-5340-3725; M-4349-2019; A-8721-2018; FLZ-4999-2022
    This article assesses the labor issues encountered by coconut producers. It identifies the factors influencing the labor cost that burdened the coconut producers. The study was conducted in the province of Lanao del Norte in the Philippines from October to November 2016. A total of 400 coconut producers were surveyed using the closed-ended questionnaires. The data were analyzed using Garrett's ranking method and multiple linear regression was applied by the aid of SPSS version 23. The study reveals that high cost of labor is the prime issue encountered by coconut producers in the province. The inadequacy of labors was considered as an important issue since it was ranked as the second rank in labor issues by the coconut producers. It further reveals that the number of the laborers, size of the land, and the number of coconut tree have a strong influence on the cost of labors.
  • Publication
    Does agricultural value-added induce environmental degradation? Evidence from Azerbaijan
    (Springer Heidelberg, 2021-01-13) Gürbüz, İsmail Bülent; Nesirov, Elçin; Özkan, Gülay; GÜRBÜZ, İSMAİL BÜLENT; Nesirov, Elçin; Özkan, Gülay; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Bölümü.; 0000-0001-5340-3725; 0000-0002-9711-8368; 0000-0001-6878-1673; G-7807-2015; GLR-5492-2022; M-4349-2019; A-8721-2018
    This study empirically analyzes the long-term relationship between agricultural production and carbon dioxide (CO₂) emissions in Azerbaijan using annual data covering the period of 1992-2014. Additionally, real income and energy consumption variables were included in the model in testing the existence of the environmental Kuznets curve (EKC) hypothesis. Autoregressive distributed lag (ARDL) method is undertaken to reveal the existence of the long-term relationship between the CO₂ and its determinants. The ARDL mechanism shows that gross domestic product (GDP) and energy consumption have a positive and statistically significant effect on carbon dioxide emissions. However, agricultural production and the square of GDP have a negative impact on air pollution. Furthermore, when the coefficients of real GDP and squared GDP included in the model were examined to analyze the inverted-U-shaped relationship between economic growth and environmental pollution, the EKC hypothesis was confirmed to be valid. According to Toda-Yamamoto causality test results, there is a bidirectional relationship between GDP, the square of GDP, and carbon emissions. From energy consumption and agricultural value-added to CO₂ emissions, a unidirectional Granger causality relationship was found. Ultimately, the findings suggest that policies and reforms that increase or support agricultural production will help lower the country's CO₂ emissions level.
  • Publication
    Factors affecting consumer's behaviour on purchasing and consumption of food products
    (Univ Agricultural Sciences & Veterinary Medicine Bucharest, 2019-01-01) Gürbüz, İsmail Bülent; Macabangin, Modassir; GÜRBÜZ, İSMAİL BÜLENT; Macabangin, Modassir; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Bölümü; 0000-0001-5340-3725; M-4349-2019; FJI-5644-2022
    Study of consumer's behaviour is important in developing marketing strategy. Consumer behaviour refers to the attitude that the consumer shows during the search, purchase and consumption of a certain product. According to literatures, correlated factors such as; economic, cultural, and psychological factors mostly affect the decision of the consumers whether to accept or reject a food product in the market. The purpose of this paper is to identify the main factors that affect consumer behaviour during the purchase and consumption of an existing food product in the market. The recent study shows many significant differences of the purchasing and consumption attitude between undergraduate and foundation degree students. Consumers have become more dependent on their own preferences by observing sensual attributes of the foodstuffs. Moreover, complete understanding of these identified factors is essential in order to develop an effective marketing strategy.