Person:
İNANAN, FİLİZ

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

İNANAN

First Name

FİLİZ

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Publication
    Clay lamps from the excavation of İstanbul gate in İznik / nicaea
    (Istanbul Univ, Research Inst Turkology, Dept Art History, 2020-07-01) Akçınar, Mehmet; Akçınar, Tugba; İnanan, Filiz; İNANAN, FİLİZ; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Edebiyat Fakültesi/Sanat Tarihi Bölümü.; AAG-8461-2021; HJP-4979-2023
    Research excavations were carried out between 2017-2018 in order to restore the Istanbul Gate of Iznik (Nicaea) and its surrounding walls. In this study, 23 complete and almost complete clay lamps obtained from the excavations were investigated. One of these 23 clay lamps is a Pontic production, two of them are North African productions and one is an Asia Minor production. Also, the origin of production of 19 clay lamps was identified and classified as "Iznik Local Production". These lamps, probably produced between the 5th and 7th centuries, were compared to the results of the Roman Theatre Excavation and the properties of Anatolian lamp productions such as shape and decoration for identification and classification. Moreover, a "leaf / ivy leaf" motif is identified at the bottom of the two lamps, which was most probably used as a workshop mark in Nicaea. Supportively, the leaf pattern is also associated with both the Dionysus cult and the fertile soil of Nicaea where pottery had been produced for centuries.
  • Publication
    İsa’nın Mabede Takdimi sahnesinin görsel anlatım biçimleri üzerine bir değerlendirme
    (Bursa Uludağ Üniversitesi Mozaik Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi, 2020-01-01) Key, Fatmanur; İnanan, Filiz; KEY, FATMANUR; İNANAN, FİLİZ; 0000-0002- 7025-1476; 0000-0001-7573-9967; AAG-8461-2021; HJP-4979-2023
    Bizans Dönemi tasvirlerinde sıklıkla işlenen on iki yortudan biri olan “İsa’nın Mabede Takdimi” sahnesinin uygulandığı mozaikler ve farklı teknikte işlenen, on iki eserdeki betimlemeler incelendiğinde, Batı üretimi eserlerle Bizans üretimlerinde temel kompozisyonun paylaşıldığı ancak imgelemede belli farklılıkların bulunduğu görülmektedir. Aynı anda gerçekleşen iki önemli olay olan İsa’nın Simeon ile buluşması ve Meryem’in arınmasını içinde barındıran törenlerin, Doğuda ve Batıda, farklı içerik ve tarihlerde kutlandığı izlenmektedir. Doğuda Epifani’den kırk gün sonra “İsa’nın Mabede Takdimi” olarak kutlanan bayram, Batıda “Meryem’in Arınması” onuruna kutlanılmaktadır. Çalışmamız kapsamında, bu sahnenin betimlendiği eserlerden seçilen bazı örnekler incelenerek, ikonografik açıdan ortaklıklarının ve farklılıklarının saptanması amaçlanmıştır.