Sanatta Yeterlik / Proficiency in Art
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/1228
Browse
Browsing by Subject "Concerto"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item B. Britten çello senfonisi ile D. Şostakoviç 1. Çello konçertosunun incelenmesi ve karşılaştırılması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-03-19) Kocaili, Mutlu Varlık; Göğüş, İsmail Muhtar; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Müzik Anasanat Dalı; Yaylı Çalgılar Sanat Dalı; 0000-0001-9106-192220. yüzyılın önemli bestecilerinden Benjamin Britten ve Dimitri Şostakoviç’in çello konçertolarının konu edildiği bu çalışma; bestecilerin hayatını, müzik anlayışlarını, söz konusu konçertoların müzikal analizlerinin yanı sıra eserlerin benzerliklerinin ve farklarının sunulduğu bölümleri içermektedir. Çalışmanın ilk bölümünde Britten ve Şostakoviç’in müzik tarihindeki önemleri, yaşamlarının ve kişiliklerinin müziklerine yansımaları, yazdıkları ve çellist Rostropoviç’e ithaf ettikleri çello konçertoları ele alınmıştır. Ülkemizde iki besteci ile ilgili çeşitli araştırmalar yapılmasına karşın sözü edilen konçertoları bu bakış açısıyla ele alan herhangi bir çalışma olmaması bu çalışmanın hazırlanmasındaki en önemli etkendir. Bu nedenle çalışmada Türkçe kaynaklardan çok yabancı dilde yazılmış araştırmalardan yararlanılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde araştırmaya konu olan eserler ayrı ayrı incelenmiş, son bölümünde ise bestecilerle Rostropoviç arasındaki ilişki anlatılmış, her iki bestecinin söz konusu çello konçertolarındaki benzerlik ve farklılıklara yer verilmiştir. Bu nedenle çalışmanın çello sanatçıları veya eğitimcileri ile öğrencilerin yararlanabilecekleri bir kaynak olabileceği düşünülmektedir.Item Necil Kazım Akses'in yaşam öyküsü ile "viyola konçertosu'nun müzikal ve teknik analizi" diğer Türk bestecilerinin viyola için yazılmış eserlerine yönelik bir değerlendirme(Uludağ Üniversitesi, 2007) Çalgan, Görkem; Çalgan, Koral; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Müzik Anasanat Dalı“Sanatta yeterlik araştırma raporu” olarak hazırlanan bu çalışma değerli bestecimiz Necil Kazım Akses’in Viyola Konçertosu’nun müzikal analizi ile teknik açıdan zorluk taşıyan seçilmiş pasajlara ilişkin çalışma önerilerini içermektedir. Akses Viyola Konçertosu’ndan seçilmiş pasajlara ilişkin teknik çalışma önerileri, konservatuvarların viyola bölümünde gerek öğrenci gerekse akademisyen olarak bulunan bireylere araştırmalarında ve icraya dönük çalışmalarında yarar sağlayacak bir kaynak oluşturacağı inancı ile “Araştırma Raporu” olarak hazırlanmıştır. Konservatuvarların lisans, lisansüstü ve doktora-sanatta yeterlik müfredat programlarında yer alan Akses’in Viyola Konçertosu bu açıdan da önem taşımaktadır. Teknik çalışma önerilerinin, konçertodaki teknik güçlüklerin giderilmesinde etkili bir yol olabileceği sonucuna varılmıştır. Konçertoyu yorumlamak isteyenlere daha yararlı olabilmek için, bestecinin yazı tekniği, konçertonun temel üslup özellikleri ile partisyon incelemesi yapılarak orkestra eşliği ile viyola solosunun bağlantılarını, diyaloglarını içeren ayrıntılı bilgiler verilmeye çalışılmıştır. Salt konçertoyla ilgili bir çalışmanın eksik kalacağı düşüncesiyle bestecinin yaşam öyküsü ve diğer eserlerine de yer verilmiştir. Ayrıca, diğer Türk bestecilerinin de viyola için yazdığı eserler literatür çalışması yapılarak tespit edilmeye çalışılmıştır. “Araştırma Raporu”nun ikinci bölümünü oluşturan bu çalışmadan amaç: Türk bestecilerinin viyola eserlerinin belirlenmesi, bu eserlerin konservatuvarlarda görev yapan viyola eğitimcileri tarafından tanınmasını, eğitim amaçlı kullanılmasını, eserlerin viyola eğitimi dağarına alınmasını sağlamak, eserlere işlerlik kazandırmak ve böylece viyola eğitimini Türk eserleriyle de zenginleştirerek geliştirilmesine katkıda bulunmaktır. Yapılan literatür taraması sonucunda elde edilen verilerin sonucuna göre; 24 bestecinin 8 konçerto, 8 solo viyola eseri, 1 iki viyola için eser, 6 viyola ve keman için eser, 10 viyola ve piyano eseri, 4 viyola ve diğer çalgılar için yazılmış eserleri ortaya çıkmış ve toplamda 37 değişik tür eser belirlenmiştir.Item Şni̇tke’ni̇n müzi̇kal sti̇li̇ ve vi̇yola konçertosu(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-07-20) Ünaldı, Elena; Çalgan, Görkem; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Müzik Anasanat Dalı; Yaylı Çalgılar Sanat Dalı; 0000 0003 3260 0652Alfred Şnitke, hem yaşam mücadelesi, hem de bestecilik kimliğini yaratma mücadelesinde müzisyenler için örnek olabilecek karakteri sayesinde adını tarihe yazdırmayı başarmıştır. Tanıklık ettiği dünya savaşı, yaşadığı dönemin siyasi zorlukları, sağlık problemleri onu yolundan vazgeçirememiş, avangard tarzıyla, polistilistik akımın yaratıcısı olarak XX. yüzyılın en tanınan bestecilerinden birisi olmuştur. Bestecinin hayatı ve müzikal anlayışı, müziğinin XX. yüzyıl için yeri ve öneminin ortaya konması, viyola konçertosunun form ve yorumlama açısından incelenmesi bölümlerinden oluşan çalışmanın, yaylı çalgılar ve özellikle viyola öğrencileri ve öğretmenlerinin başvurabilecekleri bir kaynak olması amaçlanmıştır. Çalışmanın son bölümünde viyola konçertosu, bir yorumcu ve öğretmenin gözünden hem genel anlamda müzikal hem de yorumuna yönelik olarak incelenmiş, faydalı olabilecek önerilerde bulunulmuştur. Çağdaş viyola repertuvarının en önemli eserlerinden biri olan Şnitke’nin viyola konçertosu, besteci tarafından polistilistik bir yaklaşımla yazıldığı için birçok farklı stili içinde barındırır. Ayrıca marş ve vals gibi farklı tarzlar arasında geçişler yapar. XX. yüzyılın en önemli viyola yorumcularından olan Yuri Başmet’e ithaf edilen konçertonun en önemli teması da sanatçının soyandaki “B-a-s-c-h-(m)- e-(t)” harflerinden oluşmaktadır