Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/19
Browse
Browsing by Subject "21st century skills"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Dı̇jı̇tal öykü atölyesı̇nı̇n ortaokul öğrencı̇lerı̇nı̇n 21. yüzyıl becerı̇lerı̇ne ve öğrencı̇ başarısına etkı̇sı̇(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-02-26) Çelik, Büşra Yıldız; Ergül, Nimet Remziye; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı/Fen Eğitimi Bilim Dalı.Bu tez, dijital öykü atölyelerinin ortaokul öğrencilerinin 21. Yüzyıl becerilerinin gelişimine ve fen bilimleri dersi akademik başarılarına olan etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada dijital öyküleme atölyesinin çeşitli değişkenler üzerinde etkisini bulmak amacıyla eylem araştırması şeklinde planlanmıştır. Çalışmanın katılımcılarını, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Van ili Edremit ilçesinde bulunan devlet ortaokulunda beşinci, altıncı ve yedinci sınıfta öğrenim gören toplam 30 öğrenci ve aynı okulda görev yapan fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Başarı Testi”, “Dijital Öykülemeye Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Anketi”, “Dijital Hikayeler İçin Dereceli Değerlendirme Ölçeği”, “Yarı Yapılandırılmış Görüşme”, “Gözlem” ve “Araştırmacı Günlüğü” kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen nicel ve nitel veriler analiz edilmiş ve sonucunda ortaokul 5, 6 ve 7. Sınıf öğrencilerin dijital öyküleme etkinliklerinin 21. Yüzyıl becerileri tüm alt boyutlarını (öğrenme ve yenilik becerileri, bilgi, medya ve teknoloji becerileri, yaşam ve kariyer becerileri) olumlu olarak etkilediği ve bu sonucu yarı yapılandırılmış görüşme ve öğretmen günlüğü kayıtları ile desteklendiğine ulaşılmıştır. Dijital öykü atölyesi etkinliklerinin kullanımı sonucunda 21. Yüzyıl becerilerinin gelişiminin ve oluşturulan dijital öykülerin sınıf seviyesinde farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Dijital öykü atölyesi etkinliklerinin kullanımı sonucunda ortaokul 5 ve 6. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarının olumlu olarak etkilendiği, 7. Sınıf öğrencileri üzerinde etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Item E-twinning faaliyetleri ve 21.yüzyıl eğitim ve öğretim becerileri ilişkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-09-21) Başar, Feride Başak; Ada, Şükrü; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı/Eğitim Yönetimi Bilim Dalı.; 0000-0002-6100-998721. yüzyıl, hızlı teknolojik gelişmeler, bilginin hızla yayılması, ekonomik ve kültürel değerlerin küreselleşmesi, artan hareketlilik ile esneklik, azalan güvenlik ve belirsizlik çağı olduğu söylenebilir. Bu çağın öğrencileri hızlı dönüşümlerin olduğu bir geleceğe hazırlanmak durumundadır. Teknolojik yeniliklerin hızla büyümesi göz önüne alındığında, eğitimin bu yeniliklere uyum sağlaması gerekmektedir. Bu doğrultuda yaratıcılık, eleştirel düşünme, esneklik, medya ve bilgi iletişimine hazırlık, olağanüstü değişime uyum sağlama, değişimi yönlendirme gibi yetkinlikler ön plana çıkmaktadır. Teknolojik okuryazarlık gibi temel beceriler de dâhil olmak üzere bireylerin 21. yüzyıl becerilerinde ustalaşmaları gerekmektedir. eTwinning örneğine benzer şekilde, proje tabanlı çalışmaların eğitim öğretim sürecinde yürütülmesi, öğretim alanlarının zenginleştirilmesini sağlayıp öğretmenlerin ve öğrencilerin yeni yüzyıl becerilerini destekleyerek, ihtiyaç duyulan yetkinliklerin eğitimle bütünleşmesini kolaylaştıracağı düşünülmektedir. Öğrencilerin günlük yaşamlarını kolaylaştırmak ve onları yarının iş dünyasına hazırlamak eğitimin en önemli hedeflerinden biridir. Bu bağlamda öğretmenler, 21. Yüzyıl becerilerini geliştirmek ve ölçmek için kullanabilecekleri araç ve yöntemler konusunda desteklenmelidir. eTwinning faaliyetlerine katılan eğitimcilerin, 21.yüzyıl eğitim ve öğretim becerilerine sahip olma düzeylerinin belirlenmesini hedefleyen bu çalışmada deneysel olmayan araştırma yöntemlerinden Betimsel (Tarama) Kesitsel deseni kullanılmıştır. Araştırmada Valtonen ve diğerleri (2017) tarafından geliştirilmiş olan Alpaslan ve diğerleri (2021) Türkçeye uyarlanmış, geçerlilik ve güvenirliği test edilmiş, 21-59 yaşları arasındaki öğretmenlere uygulanmak üzere geliştirilen “21. Yüzyıl Becerileri Kapsamında Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek; 38 soru ve 6’lı likert (1=Bilgi eksikliğim çok fazla, 6=Bilgi düzeyim çok iyi) olmak üzere yedi alt boyuttan oluşmaktadır. Verilerin düzenlenmesinde Microsoft Excel 2016 programı, verilerin analizinde Microsoft SPSS 25.0 programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma uygun olup olmadıklarına bakmak için Kolmogorov Smirnov testi sonuçları, Shapiro-Wilks Testi sonuçları, çarpıklık ve basıklık değerleri ve histogram grafikleri incelenmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre Bursa ilinde aktif olarak eTwinning projeleri yürüten öğretmenlere uygulanan 21. Yüzyıl Becerileri Kapsamında TPAB ölçek sonuçlarının “yüksek derecede güvenilir” olduğu tespit edilmiştir Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri kapsamında TPAB düzeylerinin iyi düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin demografik verileri incelendiğinde büyük bölümünün (%57,7) 36-45 yaş aralığında olduğu görülmüştür. Çalışmaya katılan öğretmenler arasında 46-55 yaş aralığında bulunanların Pedagojik Bilgilerinin, lise kademesine görevlilerin Pedagojik Alan Bilgisi düzeylerinin ve Alan Bilgisi düzeylerinin ileri seviyede olduğu tespit edilmiştir. En yüksek TPAB düzeyine sahip öğretmenlerin, demografik değişkenlar bazında, 46-55 yaş aralığında, sınıf öğretmeni ve ilkokul kademesinde görev alan öğretmenler olarak belirlenmiştir.Item İlköğretim öğrencilerinin blok temelli programlama etkinliklerinin bilgi işlemsel düşünme becerisine etkisinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-01-31) Aktaş, İsmail; Şentürk, Aysan; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı.; 0009-0007-3768-6754Bu araştırmanın amacı, ilköğretim düzeyindeki öğrencilerin blok temelli etkinliklerinin bilgi işlemsel düşünme becerisi üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada, nicel yöntemlerden olan yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Bursa ili Nilüfer ilçesinde bulunan özel bir okulda öğrenim görmekte olan ilköğretim 4. Sınıf düzeyinde bulunan 86 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrenciler, seçkisiz olarak deney grubunda 44 ve kontrol grubunda 42 olacak şekilde ikiye ayrılmıştır. Nicel verileri toplamak için öğrencilerin gönüllü olarak katılımına önem verilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen demografik bilgi formu, bilgi işlemsel düşünme becerisi ölçeği ile toplanmış ve SPSS programıyla analiz edilmiştir. Bilgi işlemsel düşünme becerisi ve alt boyutlarının son test ortalamaları, ön test ortalamalarına göre artış göstermiş ve deney grubundaki öğrencilerin algoritmik düşünme becerisinde en fazla artış gösteren beceri olduğu tespit edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, daha önceden blok temelli kodlama eğitimi almış olan öğrencilerin bu eğitimin, üzerinde bir etkisi bulunmadığı tespit edilmiştir. Blok temelli kodlama eğitiminin başında ön test olarak elde edilen analiz sonuçlarına göre deney ve kontrol grubunda bulunan öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerileri arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, eğitimin sonunda elde edilen son test analiz sonuçlarına göre deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Deney grubunda bulunan öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerileri blok temelli kodlama eğitiminden önce ve sonra yapılan ön test ve son test karşılaştırmalarına göre anlamlı olarak farklılaştığı, ancak kontrol grubundan bir farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Deney grubundaki öğrencilerin blok temelli kodlama eğitiminin öncesinde ve sonrasında cinsiyete ve ders dışında scratch programını kullanma durumuna göre farklılaşmadığı, ancak ders dışında blok temelli kodlama öğrenmesine yardımcı olacak birilerini olması durumuna göre farklılaştığı tespit edilmiştir.Item Okul öncesi dönem çocuklarının 21. yüzyıl becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-09-22) Çelik, Gülay; Güngör, Sema Nur; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.; 0009-0004-7278-1325Bu araştırma, 5-6 yaş grubu okul öncesi eğitimi alan çocukların 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Bu kapsamda araştırma, Bursa ili Osmangazi ilçesinde bulunan resmi ve bağımsız anaokullarına devam eden 5-6 yaş grubu 750 çocuk ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. "Demografik Bilgi Formu" ve "5-6 Yaş Çocukları için 21.Yüzyıl Becerileri Ölçeği" araştırmada veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 23.00 programı ile yapılmıştır. Demografik verilerin analizinde aritmetik ortalama, frekans, yüzde ve standart sapma kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin normal dağılım göstermesi nedeniyle değişkenler arası ilişkilerin analizleri için bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), post-hoc testleri (Scheffe) uygulanmıştır. Anlamlı farklılığın etki büyüklüğünü belirlemek için bağımsız örneklemler t-testi için Cohen d değeri, tek yönlü varyans analizi için eta kare (η2) değeri hesaplanmıştır. Yapılan istatistiksel analiz sonuçlarına göre çocukların 21. yüzyıl becerileri cinsiyet açısından incelendiğinde kızlar yönünde, kardeş sayısına göre incelendiğinde az kardeşe sahip olan çocuklar yönünde anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın diğer sonuçlarına göre çocukların 21. yüzyıl becerilerine sahip olma durumlarının; anne ve baba eğitim durumu, baba çalışma durumu, ailenin gelir düzeyi, çocukların ev ortamında ayrı bir odaya sahip olma durumu, internete erişme imkânı, ailesi tarafından kitap okuma sıklığı, en çok vakit geçirdikleri teknolojik cihaz türü, teknolojik cihazlar ile geçirdikleri süre ve teknolojik cihazları kullanım amaçları değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Buna karşılık çocukların 21. yüzyıl becerilerinin anne ve baba yaşı, anne çalışma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma kapsamında araştırmanın amaçları ve bulguları doğrultusunda gelecekte yapılacak olan diğer araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Item Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin incelenmesi (Bursa ili örneği)(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-06-30) Özdemir, Neslihan; Ada, Şükrü; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı/Eğitim Yönetimi Bilim Dalı.21. yüzyılın kendine özgü önemli karakteristik yanları mevcuttur. Bunların başında bilgi çağı olması, küreselleşmenin, dijitalleşmenin ve demografik dönüşümlerin bu yüzyılda büyük bir değişim ve dönüşüme neden olması gelmektedir. Bu özelikler öğrencilerin sahip olması gereken becerileri etkilemiştir. 21. yüzyıl neslinin belirsiz bir geleceğe kendini hazırlamak, olağanüstü değişimlere uyum sağlamak, değişimi yönlendirmek, hatta gerçekleştirmek için yaratıcılık, eleştirel düşünme, esnek olma, medya ve bilgi iletişim teknolojileri okuryazarlığı gibi kritik becerileri içeren 21. yüzyıl becerilerini edinmeleri gerekmektedir. Öğrencilerin sahip olması gereken becerilerdeki değişikliklerin, öğretmenlerin de edinmeleri gereken yeterlilikler üzerinde derin etkileri olmuştur. Günümüz öğretmenlerinin öğrencilere bu yeni becerileri kazandıracak 21. yüzyıl öğretmen becerileri ile donanmış olmaları gerekir. Bunlar arasında disiplinlerarası öğretim yapma, öğretilenleri günlük yaşamla ilişkilendirme, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanma, üst düzey bilişsel beceriler geliştirme ve analitik düşünmeyi sağlama, değişimi yönetme ve gerçekleştirme, dijital okuryazar olma; hızlı, eleştirel ve etkili geri bildirim sağlama, problem temelli öğrenme durumları oluşturma, öğrenime rehberlik etme, yapılandırmacı teknik kullanma vb. beceriler yer almaktadır. Çalışmanın amacı Bursa'da özel ve resmi ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretmen becerilerini ne düzeyde kullandıklarını ve bunun hangi değişkenlere göre farklılaştığını saptamaktır. Araştırmada genel tarama modellerinden faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Orhan Göksun (2016) tarafından geliştirilen "21. Yüzyıl Öğreten Becerileri" anketi 383 öğretmene uygulanmıştır. Öğretmenler anketteki becerilerin tamamına ortalamanın üzerinde puan vermişlerdir. Bu, 21. yüzyıl öğretmen becerileri konusunda kendilerini yeterli gördüklerini göstermektedir. 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin alt boyutlarından en çok onamacı becerilerin, en az esnek öğretme becerilerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş, branş, kıdem, çalışılan okul türü ve son öğrenim durumu değişkenlerine göre bir farklılaşma olup olmadığı araştırmada incelenmiştir. Yaşın, sadece üretimsel becerilerde genç öğretmenler lehine, kıdemin ise sadece yönetimsel becerilerde 16 yıl ve üzeri mesleki tecrübeye sahip öğretmenlerin lehine, branş değişkeninin yönetimsel beceriler ve esnek öğrenme becerilerinde güzel sanatlar branşındaki öğretmenlerin lehine, görev yapılan okul türünün ise yönetsel beceriler, teknopedagojik beceriler ve onamacı becerilerde özel sektörde çalışan öğretmenlerin lehine anlamlı bir fark oluşturduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet ve son öğrenim durumunun ise 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin kullanımı üzerinde herhangi bir fark yatarmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin tüm alt boyutlarının birbirleri arasında düşük veya orta düzeyde anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Item Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlilik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-06-23) Sayın, Burak; Çanaklı, Levent Ali; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı/Türkçe Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0002-6449-4105Araştırma, Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri öz yeterlilik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim döneminde İstanbul ilinde resmî ve özel ortaokullarda görev yapan Türkçe öğretmenleri, örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim döneminde Üsküdar, Kadıköy, Küçükçekmece ve Bahçelievler ilçelerinde resmî ve özel ortaokullarda görev yapan Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Katılımcılar basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak Anagün, Atalay, Kılıç ve Yaşar “21.Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algı Ölçeği” ile Ng tarafından geliştirilen Hamutoğlu, Güngören, Uyanık ve Erdoğan tarafından Türkçeye uyarlanan “Dijital Okuryazarlık Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin kullanılan ölçek maddelerine içtenlikle cevap verecekleri varsayılmaktadır. Araştırma, 2021-2022 eğitim öğretim döneminde İstanbul ili Üsküdar, Kadıköy, Küçükçekmece ve Bahçelievler ilçelerinde çalışan öğretmenler ile katılımcıların cevaplayacağı ölçeklerle sınırlı tutulmuştur. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 22.0 Paket Programı kullanılmıştır. Aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimsel istatistik ile birlikte normal dağılıp dağılmadığını belirlemek için basıklık ve çarpıklık değerlerine bakılmıştır. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiği için bağımsız gruplar t-testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon testi yapılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl öz yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki etki için regresyon analizi yapılmıştır. Çalışma sonunda Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri öz yeterlik algılarının öğrenme ve yenilenme becerileri, yaşam ve kariyer becerileri ve bilgi, medya ve teknoloji becerileri alt boyutlarında yüksek olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin teknik ve bilişsel/sosyal alt boyutlarda yüksek olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin teknik ve sosyal alt boyutta cinsiyete göre erkeklerin lehine olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri öz yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde, anlamlı ilişki olduğu görülmüştür.