Sanatta Yeterlik / Proficiency in Art
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/1228
Browse
Browsing by Department "Yaylı Çalgılar Sanat Dalı"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item A. Honegger'in Fransız Altılarındaki yeri ve La Minör Viyola-Piyano Sonatı(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-12-06) Torun, Uğraş; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Müzik Ana Sanat Dalı; Yaylı Çalgılar Sanat Dalıİsviçreli olan, fakat hayatının önemli kısmını Fransa’da geçirmiş olan besteci Arthur Honegger 20. yüzyılın ilk yarısında; senfoni, konçerto, oratoryo, film müziği vs. gibi çok çeşitli türlerde 200’ü aşkın eser bestelemiş ve kendine özgü bestecilik anlayışıyla yaşadığı çağın en etkili bestecilerinden biri haline gelmiştir. Arthur Honegger’e ve onun viyola sonatına odaklanılmış bu çalışmanın ilk bölümünde Honegger’in hayatı, eserleri, stili ve estetik anlayışı üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde, Honegger’in hayatı ve Fransa müzik yaşamında önemli rol oynamış Fransız Altıları (Les Six) grubu incelenmiş, grubun doğuşu, grup üyeleri arasındaki ilişki, grup üyelerinin ortaklaşa besteledikleri eserler ve özellikle Arthur Honegger’in grup içindeki yeri ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü ve son bölümü ise bestecinin Viyola Sonatı’na ayrılmış üç bölümden oluşan eserin yazılış sürecine değinildikten sonra her bölüm ayrıntılı olarak incelenmiştir. Bu çalışma ile ülkemizde yeterince çalınmayan ve araştırılmayan Arthur Honegger’in müziğini tanıtmak, aynı zamanda Türkçe ve yabancı kaynaklarda detaylı olarak ele alınmamış Viyola Sonatı’nı incelemek amaçlanmıştır.Item B. Britten çello senfonisi ile D. Şostakoviç 1. Çello konçertosunun incelenmesi ve karşılaştırılması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-03-19) Kocaili, Mutlu Varlık; Göğüş, İsmail Muhtar; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Müzik Anasanat Dalı; Yaylı Çalgılar Sanat Dalı; 0000-0001-9106-192220. yüzyılın önemli bestecilerinden Benjamin Britten ve Dimitri Şostakoviç’in çello konçertolarının konu edildiği bu çalışma; bestecilerin hayatını, müzik anlayışlarını, söz konusu konçertoların müzikal analizlerinin yanı sıra eserlerin benzerliklerinin ve farklarının sunulduğu bölümleri içermektedir. Çalışmanın ilk bölümünde Britten ve Şostakoviç’in müzik tarihindeki önemleri, yaşamlarının ve kişiliklerinin müziklerine yansımaları, yazdıkları ve çellist Rostropoviç’e ithaf ettikleri çello konçertoları ele alınmıştır. Ülkemizde iki besteci ile ilgili çeşitli araştırmalar yapılmasına karşın sözü edilen konçertoları bu bakış açısıyla ele alan herhangi bir çalışma olmaması bu çalışmanın hazırlanmasındaki en önemli etkendir. Bu nedenle çalışmada Türkçe kaynaklardan çok yabancı dilde yazılmış araştırmalardan yararlanılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde araştırmaya konu olan eserler ayrı ayrı incelenmiş, son bölümünde ise bestecilerle Rostropoviç arasındaki ilişki anlatılmış, her iki bestecinin söz konusu çello konçertolarındaki benzerlik ve farklılıklara yer verilmiştir. Bu nedenle çalışmanın çello sanatçıları veya eğitimcileri ile öğrencilerin yararlanabilecekleri bir kaynak olabileceği düşünülmektedir.Item Şni̇tke’ni̇n müzi̇kal sti̇li̇ ve vi̇yola konçertosu(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-07-20) Ünaldı, Elena; Çalgan, Görkem; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Müzik Anasanat Dalı; Yaylı Çalgılar Sanat Dalı; 0000 0003 3260 0652Alfred Şnitke, hem yaşam mücadelesi, hem de bestecilik kimliğini yaratma mücadelesinde müzisyenler için örnek olabilecek karakteri sayesinde adını tarihe yazdırmayı başarmıştır. Tanıklık ettiği dünya savaşı, yaşadığı dönemin siyasi zorlukları, sağlık problemleri onu yolundan vazgeçirememiş, avangard tarzıyla, polistilistik akımın yaratıcısı olarak XX. yüzyılın en tanınan bestecilerinden birisi olmuştur. Bestecinin hayatı ve müzikal anlayışı, müziğinin XX. yüzyıl için yeri ve öneminin ortaya konması, viyola konçertosunun form ve yorumlama açısından incelenmesi bölümlerinden oluşan çalışmanın, yaylı çalgılar ve özellikle viyola öğrencileri ve öğretmenlerinin başvurabilecekleri bir kaynak olması amaçlanmıştır. Çalışmanın son bölümünde viyola konçertosu, bir yorumcu ve öğretmenin gözünden hem genel anlamda müzikal hem de yorumuna yönelik olarak incelenmiş, faydalı olabilecek önerilerde bulunulmuştur. Çağdaş viyola repertuvarının en önemli eserlerinden biri olan Şnitke’nin viyola konçertosu, besteci tarafından polistilistik bir yaklaşımla yazıldığı için birçok farklı stili içinde barındırır. Ayrıca marş ve vals gibi farklı tarzlar arasında geçişler yapar. XX. yüzyılın en önemli viyola yorumcularından olan Yuri Başmet’e ithaf edilen konçertonun en önemli teması da sanatçının soyandaki “B-a-s-c-h-(m)- e-(t)” harflerinden oluşmaktadırItem Stravinsky'nin müzikal stili ve viyolonsel-piyano için İtalyan süiti(Uludağ Üniversitesi, 2017-04-19) Onaran, İdil; Göğüş, Gülay; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Müzik Anasanat Dalı; Yaylı Çalgılar Sanat Dalı20. yüzyılın en sıradışı ve yenilikçi kabul edilen bestecilerinden Igor Stravinsky'nin Pulcinella Balesi'nden viyolonsel ve piyano için uyarladığı İtalyan Süit adlı eserini konu alan bu çalışma, bestecinin hayatını, müzikal anlayışını, eserin baleden uyarlanış süreci ve müzikal formu ve seslendirilmesine yönelik çalışma önerilerinin bulunduğu bölümleri içermektedir. Eser, birçok uluslararası yarışmanın repertuvarına alınacak ölçüde dikkate değer olmasına rağmen ülkemizde neredeyse hiç seslendirilmemektedir. Her ne kadar orijinali viyolonsel ve piyano için yazılmamış olsa da, gerektirdiği teknik üstünlük ve müzikal olgunluk göze alındığında, İtalyan Süit 20. yüzyıl viyolonsel repertuvarının en önemli eserlerinden biri olarak kabul görmektedir. Bu çalışma ile ana materyali Pulcinella Balesi olan İtalyan Süit incelenip viyolonsel sanatçıları ve sanatçı adaylarının eseri ayrıntılı olarak tanımalarına ve seslendirmelerine yönelik bir kaynak oluşturulması, aynı zamanda konservatuvarlardaki ilgili öğretim elemanları ve öğrencileri tarafından eğitim amaçlı bir kaynak olarak kullanılması hedeflenmektedir. Diğer yandan; özellikle eser üzerinde yapılan ilk araştırmalar sırasında hem yerli hem de yabancı kaynakların son derece yetersiz olduğunun görülmesi, önemli bir ihtiyacı karşılaması bakımından bu çalışmanın hazırlanmasında dikkate alınan sebeplerden biridir.