2009 Cilt 22 Sayı 2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/12148
Browse
Browsing by Department "Türkçe Eğitimi Bölümü"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Ali Canip Yöntem’in Cumhuriyet Döneminde edebiyat öğretimi için hazırladığı ders kitapları(Uludağ Üniversitesi, 2009-08-01) Ogur, Erol; Eğitim Fakültesi; Türkçe Eğitimi BölümüCumhuriyet’in ilanından sonra kültür inkılabının bir sonucu olarak 1924 yılında ilk ve orta dereceli okulların programları yeniden yapılmıştır. Bu programlara uygun ders kitapları çeşitli zamanlarda basılmış, okullarda okutulmuştur. Ali Canip Yöntem, 1924 Türkçe-Edebiyat Programının liselerin I. Sınıf programına uygun olarak tür ve şekil bilgisi öğretimine yönelik Edebiyat adlı ders kitabını yazmıştır. Ali Canip’in yazdığı ders kitabı, daha sonraki program değişiklikleriyle de uygun hale getirilerek 1943 yılına kadar 14 baskı yapmış, okullarda ders kitabı olarak okutulmuştur. Ali Canip Yöntem, 1931 ve 1934’de iki defa basılan Türk Edebiyatı Antolojisi’ni; yardımcı ders kitabı olarak da Türk Edebiyatından Numuneler: Naima Tarihi (1927), Leyla ve Mecnun (1927), Cihan Edebiyatından Numuneler: Epope ve Edebî Nevilere Dair Malumat (1927) adlı kitapları kaleme almıştır. Araştırma, Ali Canip Yöntem’in yazdığı ders ve yardımcı ders kitapları ile Cumhuriyet dönemindeki edebiyat öğretimine yaptığı katkıları ortaya koymayı amaçlamaktadır.Item Ali Canip Yöntem’in eğitim ve edebiyat eğitimi hakkındaki düşünceleri(Uludağ Üniversitesi, 2009-08-01) Ogur, Erol; Eğitim Fakültesi; Türkçe Eğitimi BölümüTürkiye’de eğitim üzerindeki fikirler ve çabalar Tanzimat’tan sonra hızlanmıştır. Tanzimat’tan sonra Batılı eğitim anlayışlarının ülkede hâkim olması ve Batılı okulların açılması önemli eğitim hareketleridir. Ali Canip Yöntem, eğitim hakkındaki ilk fikirlerini II. Meşrutiyet’ten sonra ortaya koymuştur. Eğitim ve edebiyat eğitimi hakkındaki fikirlerinin ise Cumhuriyet döneminde zenginleştiği ve uygulamaya geçtiği görülmektedir. Ali Canip Yöntem, 1924’te ilk Türkçe-Edebiyat programlarının hazırlanmasında görev almış, bu program hakkında eleştiri ve önerilerini ortaya koymuştur. Ali Canip Yöntem, edebiyat eğitimine edebiyat dersleri için ders kitabı ve yardımcı ders kitabı yazarak da katkıda bulunmuştur. Araştırma, Ali Canip Yöntem edebiyat eğitimi hakkındaki fikirleri ve yazdığı ders kitaplarıyla Türk eğitim tarihindeki önemini ve katkısını ortaya koymayı amaçlamaktadır.Item İlköğretim 6. sınıf Türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme(Uludağ Üniversitesi, 2009-08-01) Çağlayan, Nilay; Eroğlu, Süleyman; Eğitim Fakültesi; Türkçe Eğitimi Bölümüİnsanlar arası anlaşmanın en etkili aracı dildir. Dilin etkin kullanımı kullanıcılarının ona olan hâkimiyetleri ölçüsündedir. Bu da belirli bir süreçte dil eğitimi almakla mümkündür. Dil eğitiminden amaçlanan öğrencilerin yazılı ya da sözlü her türlü duygu ve düşünceyi tam ve doğru olarak anlayabilmesi ve anlatabilmesidir. Bunun yolu da öncelikle dilin beceri ve ardından bilgi alanında öğrencilerin yetkin kılınmasından geçmektedir. Dilin beceri alanını dinleme/izleme, okuma, konuşma ve yazma; bilgi alanını ise dil bilgisi oluşturmaktadır. Dil bilgisi, temel dil becerilerini destekleyen kurallar bütünüdür. Kelimeler ve kelimeler arası ilişkilerin Türkçenin kurallar bütünü içinde ayrı bir yeri vardır. Türkçe öğretiminde öğrenciye kelimeler arası ilişkiler çerçevesinde kelime grupları kavratılarak soyutlama yeteneği kazandırılabilmektedir. Soyut düşünce gelişiminin önemli bir basamağını teşkil eden 6. sınıf düzeyindeki ders kitabı metinleri ve metinlere bağlı etkinliklerin bu amaç doğrultusunda seçilip düzenlenmesi gereği kendini göstermektedir. Bu makalede 6. sınıf Türkçe kitaplarındaki metinlerde yer alan kelime grupları tespit edilmiş, öğrenci kazanımları çerçevesinde metinlerin ve dil bilgisi etkinlerinin sunduğu olanaklar incelenip değerlendirilmiştir.