1992 Cilt 13 Sayı 1-2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/20188
Browse
Browsing by Department "Maliye Bölümü"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Dış borç reform planları: Bir analiz(Uludağ Üniversitesi, 1992) Akbelen, Zuhal; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; Maliye Bölümü1982 yılında Meksika'nın moratoryum ilan etmesiyle başlayan uluslararası borç krizi hala borçlu ülkeler, kreditör ticari bankalar ve gelişmiş ülkeler açısından sorun olmaya devam etmektedir. Bu durum, temelde borçlu ülkelerin IMF'nin ekonomik uyum programlarını kabul etmeleri şartıyla, dış borçlarının ertelenmesine ve yeni krediler sağlanmasına dayalı mevcut dış borç krizi yönetim stratejilerinin borç sorununa kalıcı bir çözüm getirmekten uzak olduğu ve sadece zaman kazanmak amacına hizmet ettiği düşüncesini yerleştirmiştir. Bugüne değin mevcut dış borç krizi yönetim stratejilerinin yerine, dış borç sorununa kalıcı bir çözüm getirmek amacıyla bazı kişi ve kuruluşlar tarafından "Dış Borç Reform Planları" olarak isimlendirilen çeşitli öneriler ileri sürülmüştür. Çalışmada bu planların bir kısmının incelenmesi amaçlanmıştır.Item Eğitimde piyasa yaklaşımı ve yükseköğretimde özel sektör(Uludağ Üniversitesi, 1992) Tatlıoğlu, İsmail; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; Maliye BölümüÜlkemizde son 10 yılı aşkın bir süreden beri, devletin ekonomide ki üretiminden çekilmesi ve piyasa sistemine gelişmiş ülkeler düzeyinde işlerlik kazandırılması eğilimleri ağırlık kazanmıştır. Benzer tartışmalar hizmet sektörü içinde yoğunlaşmış bulunmaktadır. Özellikle eğitim ve sağlık hizmetlerinin özel sektör tarafından arzı ve buna yönelik teşvikler hükümet programında önemli hedefler arasında yer almaktadır. Sözkonusu gelişim çerçevesinde eğitim-piyasa ilişkisinin irdeleme amacı taşıyan bu çalışmada esas olarak yükseköğretim ele alınmıştır. Eğitim için serbest piyasanın ne ölçüde geçerli olacağı sorusu kısaca açılarak alternatif önerilere yer verilmiştir. Çalışmanın ikinci kısmında ise Yükseköğretim alanında faaliyet gösteren özel sektör bütün dünya uygulaması bazında ele alınarak, asıl sorunun fiili durumu ortaya konmaya çalışılmıştır.Item Uluslararası vergi anlaşmaları ve Türkiye(Uludağ Üniversitesi, 1992) Akbelen, Zuhal; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; Maliye BölümüI. Dünya Savaşı sonrasında uluslararası ekonomik ve ticari ilişkilerin hızla gelişme göstermesi yeni ekonomik, sosyal ve mali sorunların ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu sorunlardan birisi de gelir ve servetin çifte vergilendirilmesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Uluslararası çifte vergilendirmenin ülkeler arasındaki sermaye ve işgücü akımları üzerindeki olumsuz etkisini gidermek amacıyla, özellikle sermaye ihracatçısı ülkeler vergi yasalarına çifte vergilendirmeyi önleyici tek taraflı hükümler koymaya başlamışlardır. Zamanla söz konusu önlemlerin çifte vergilendirmeyi önlemede yeterli olmadığının görülmesiyle, çifte vergilendirmenin ancak ilgili ülkeler arasında yapılacak iki taraflı anlaşmalarla daha etkin bir şekilde önlenebileceği düşüncesi yerleşmeye başlamıştır. Çalışmanın birinci bölümünde uluslararası çifte vergilendirme olgusu, ikinci bölümünde uluslararası vergi anlaşmaları, üçüncü bölümünde ise Türkiye'nin vergi anlaşmaları karşısındaki durumu ve yaklaşımı incelenmeye çalışılmıştır.Item Vergi indirimleri sorunu(Uludağ Üniversitesi, 1992) Bartlett, Bruce; Taş, Metin; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; Maliye BölümüEkonomik kalkınma yazınında vergilemenin büyümeye etkisi görece küçük bir yer tutar. Bunun temel nedeni, gelişmekte olan ülkelerde vatandaşların küçük bir yüzdesinin para ekonomisine katılması veya hiç vergi ödememesiyle ilgili inançtır. Varolan vergi yapısı, diğer faktörlerle kıyaslandığında görece önemsizdir. Bundan başka, bir vergi sistemi kurulduğunda büyümenin hızlandırılması öncelikler listesinde çoğunlukla uzak bir öncelik olarak yer alır. Kamu gelirlerinin artması en başta gelen hedeftir. Bunu, gelirin yeniden dağıtımı, tasarrufların hızlandırılması ve idari kolaylık izler. Yakın bir zamana kadar vergi sisteminin temel işlevinin toplam talebi düzenlemek olduğuna dair genel bir inanç vardı: Aşırı talep enflasyonu hızlandırdığında vergileri arttırmak ya da durgunlukta talebi ve büyümeyi uyarmak için vergileri indirmek. Vergi oranlarının yapısına fazla önem verilmemiş; sadece "toplam büyüklükler" ile ilgilenilmiştir.