2004 Bahar Sayı 3
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/16365
Browse
Browsing by Department "Fen Edebiyat Fakültesi"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Egemenlik/egemen olma sorunu ve kişi(Uludağ Üniversitesi, 2004) İyi, Sevgi; Uludag Üniversitesi; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüEgemenlik konulu bir sempozyum yapılacağını ilk öğrendiğimde hakkında ne söylenebileceği noktasında hayli duraksamış olduğum "egemenlik" konusunu, insana ilişkin yönüne ağırlık vererek ele alacağım. Başlangıçta beni duraksatan ilk etkisinin-ardından konuya eğildikçe ve üzerinde düşündükçe egemenliğin aslında insan dünyasını çepeçevre kuşatan ve süreklilik gösteren bir sorun olduğunu fark etmeye başladım. Özellikle günümüz dünyasında oluşan yeni koşullar ve olgular göz önüne alındığında egemenlik kavramını aydınlatmanın ve bu sorunu felsefe açısından ele almanın önemini anladım. Bu nedenle egemenlik konusuna ilişkin düşündüklerimi burada sizlerle paylaşmak istiyorum.Egemenlik konulu bir sempozyum yapılacağını ilk öğrendiğimde hakkında ne söylenebileceği noktasında hayli duraksamış olduğum "egemenlik" konusunu, insana ilişkin yönüne ağırlık vererek ele alacağım. Başlangıçta beni duraksatan ilk etkisinin-ardından konuya eğildikçe ve üzerinde düşündükçe egemenliğin aslında insan dünyasını çepeçevre kuşatan ve süreklilik gösteren bir sorun olduğunu fark etmeye başladım. Özellikle günümüz dünyasında oluşan yeni koşullar ve olgular göz önüne alındığında egemenlik kavramını aydınlatmanın ve bu sorunu felsefe açısından ele almanın önemini anladım. Bu nedenle egemenlik konusuna ilişkin düşündüklerimi burada sizlerle paylaşmak istiyorum.Item Heidegger's understanding of being(Uludağ Üniversitesi, 2004) Çüçen, A. Kadir; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüBeing has been said in ways. Our task is to uncover the manifold meaning of being. For this reason, we call this investigation of meaning of being as a reinterpretation of the meaning of being in i ts traditional, existential, ontological and phenomenological context. In this reinterpretation of the meaning of being, our main discussion will consider being in terms of the concept of Dasein, Being and world.Item İlişki ifadeleri olarak bilimsel önermeler(Uludağ Üniversitesi, 2004) Doğan, Aysel; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüBilimsel önermeler geleneksel olarak basit öznel/yüklem cümleleri gibi kavranmaktadır. Ancak, basit özne/yüklem önermeleri bilim dilinin çok küçük bir kısmını oluşturmaktadır. Bazı filozoflar bilimsel cümleleri tekil özne/yüklem önermeleri olarak yorumlamanın bi limsel pratiği doğru bir biçimde kavramayı engellediğini vurgulamaktadır. Bu makalenin ana tezi bilimsel önermelerin geleneksel özne/yüklem cümleleri olarak görülmesinin bilim dilini basite indirgemek olduğu ve bilimsel önermelerin genel olarak olaylar arasındaki karmaşık ilişki ifadeleri olarak görülmesi gerektiğidir.Item Nietzsche'nin tarih anlayışına genel bir bakış(Uludağ Üniversitesi, 2004) Kızıltepe, Eylem; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüBu yazı, Friedrich Nietzsche'nin tarih felsefesini açıklamak ve yorumlamaktır. Çağının tarih anlayışını eleştiren Nietzsche'ye göre tarih, sürekli bir devinimin ve yaratmanın var olduğu bir akış, ancak döngüsel anlamda bir akıştır.Item Sıradan bir gündü, yine de benzersiz(Uludağ Üniversitesi, 2004) Koşat, Duygu; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüItem Türkiye'deki mantık eğitimi, sorunlar ve öneriler(Uludağ Üniversitesi, 2004) Kutlusoy, Zekiye; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüBu yazı, Türkiye'de hem ortaöğretim düzeyindeki hem de ortaöğretime felsefe grubu öğretmeni yetiştirmekte olan üniversite düzeyindeki mantık eğitiminde karşılaşılan kimi sorunların üstesinden gelebilmek için, üniversitelerin felsefe grubu eğitimi anabilim dallan ile felsefe bölümlerinde uygulanabilecek bir mantık eğitimi programı önermeyi amaçlamaktadır. Bu öneride, öncelikle, felsefe bölümlerine oranla programlarında daha az mantık dersine yer vermek durumunda kalan felsefe grubu eğitimi anabilim dallan göz önünde bulundurularak, bir mantık eğitiminde mutlaka yer alması gereken en az sayıdaki dersin belirlenmesi yoluna gidilmiştir. Ayrıca, programa konulması önerilen mantık derslerinin, birbirlerine olduğu kadar programın diğer derslerine de destekleyici bir katkı sağlayabilmesi açısından bir süreklilik içinde programa yerleştirilmesi sırasında, ana programın bütünlüğ ünün de gözetilmesi ne özen gösterilmiştir.Item Ütopya(Uludağ Üniversitesi, 2004) Çalışkan, Onur; Uludag Üniversitesi; Fen Edebiyat Fakültesi; Psikoloji BölümüÜtopya: Yaşayanların ı kusursuz bir düzen içinde varolma olanağını sağladığı kabul edilen ülke. Ütopik ve ütopyacılık sözcüklerinin çağrıştırdığı olanaksız ölçüde idealist reformcu görüşlere temel olmuştur. Terim ilk kez Thomas Moore'un Utopia adlı eserinde yaptığı bir kelime oyunuyla eski Yunanca da ou-(yok) ve eu-(iyi) ön takılarının ortalamasını alıp (u-) yer anlamına gelen tapos ile birleştirerek ütopya (var olmayan güzel ülke) sözcüğünü ortaya çıkarmıştır. Ütopyayı bütünüyle akıl yoluyla yönetilen ortak mülkiyete dayalı bir kent (ada) devleti olarak tasarlamıştır. Bu toplumun düzen ve saygınlığı ile siyasal ve maddi çıkarların böldüğü Hıristiyan Avrupa'nın akıl dışı yönetimi arasındaki çarpıcı karşıtlığa işaret etti. Adeta dünya üzerinde bir cennet tablosu çizmiştir. Bu tüm semavi dinlerin dünya sonrası-ötesi olarak tarif ettikleri mutluluk dolu başkası adına çalışmadan yaşamın sürdürülebileceği yer düşlerinin dünyevileştirilebilmesidir. Bu ilk hamleyi tabi ki Thomas Moore gibi bir din adamı yapabilirdi. Bu cennet tablosunu daha sonra Campanella Güneş ülkesi adlı eserinde de sürdürmüştür.