Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Institute of Education Sciences
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/18
Browse
Browsing by Department "Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Ana Bilim Dalı"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Ailelerin çocuklarını yüzme sporuna gönderme nedenlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2017-07-28) Orhanlı, Ceren; Erden, Salih; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Ana Bilim DalıBu çalışmanın amacı, ailelerin çocuklarını yüzme sporuna gönderme nedenlerinin bazı sosyo-ekonomik ve demografik değişkenler açısından ilişkisini ortaya koymaktır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek üzere tasarlanan araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde yapılmış olup, Bursa Gençlik Spor İl Müdürlüğü havuzlarına giden 6-12 yaş arası çocukların Katılımcılarını (n=107) kapsamaktadır. Ölçeğin yapı geçerliği için temel bileşenler analizi yöntemi kullanılarak faktör analizi yapılmış, güvenirliği için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda toplam 21 maddeden oluşan 3 faktörlü ölçek elde edilmiştir. Geliştirilen ölçek sonucunda; "Katılımcının çocuğunu yüzme sporuna gönderme nedeni, "Yüzme sporunun çocuğu üzerindeki etkisi" ve "Yüzme sporundaki memnuniyet düzeyi" olmak üzere üç faktör olarak oluşturulmuştur. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0.873 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin geçerli olduğu ve güvenirliliğinin yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Ölçek verilerinin normalliği Kolmogorov Smirnov testi ile araştırılmış ve verilerin normal dağılmadığı görüldüğünden, istatistiksel ortalama karşılaştırma yöntemlerinden, parametrik olmayan yöntemler kullanılmıştır. Ölçekte yer alan sorular ile katılımcıların sahip oldukları; sosyo, ekonomik, demografik ve kültürel özellikler arasında farklılık olup olmadığının ortaya çıkarılması için Mann-Whitney U testi ve Kruskall Wallis testi yöntemlerden yararlanılmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda; ailelerin eğitim düzeyinin ve aylık gelir düzeylerinin çocuklarını yüzme sporuna göndermede etkili olduğu ve katılım ölçeğine göre, spor yapan Katılımcıların yüzme sporuna ilişkin algılarının yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca Katılımcıların güncel spor müsabakalarını takip etme ile çocuklarını yüzme sporuna göndermek istemeleri arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Güncel spor müsabakalarını takip eden Katılımcıların, çocuklarını yüzme sporuna göndermede etkili olduğu görülmüştür. Sonuç olarak; ailenin spora karşı olan ilgisinin, çocuklarını yüzme branşına göndermede etkisinin olduğu görülmüştür. Ayrıca, eğitim seviyesi yüksek olan ailelerin çocuklarını bilinçli bir şekilde yüzme sporuna gönderdikleri ve ailenin eğitim ve gelir seviyesinin çocuğun spor yapması üzerinde olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür.Item Farklı dozlarda alınan pancar suyunun submaksimal koşu performansına etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-05-29) Eroğlu, Melike Nur; Vatansever, Şerife; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Ana Bilim DalıBu çalışmanın amacı, egzersiz öncesi farklı dozlarda tüketilen pancar suyunun submaksimal koşu performansına etkisini araştırmaktır. Çalışmaya atletizm koşu branşından 18-25 yaş arasında olan gönüllü 12 elit erkek sporcu katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 19,0 ± 1,54; boy ortalaması 176,5 ± 5,3 cm ve vücut ağırlığı ortalaması 66,0 ± 4,7 kg'dır. Tek kör cross-over deneme modeli ile yapılan çalışmada; birer hafta ara ile iki pancar suyu (6 mmol ve 10 mmol nitrat) ve bir plasebo olmak üzere rastgele 3 farklı deneme yapılmıştır. Tüm denemelerde katılımcılar; pancar suyu/plasebo takviyelerinden 3 saat sonra, tükeninceye kadar kalp atım hızı rezervinin %85' inde yapılan koşu bandı egzersizine katılmışlardır. Farklı dozlarda tüketilen pancar suyunun submaksimal egzersiz performansına etkilerini belirlemek için egzersiz tükenme süresi ile egzersiz esnasında ve toparlanmadaki kalp atım hızı, kan basıncı, sübjektif açlık ve yorgunluk hissi parametreleri değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde tekrarlı ölçümlerde tek yönlü ve çift yönlü varyans analizi kullanılmış olup anlamlı fark çıkması durumunda farkın nereden kaynaklandığının tespit edilmesi için Post-hoc testlerden LSD testi yapılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 22.0 bilgisayar programı kullanılmış ve anlamlılık p<0.05 kabul edilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda; egzersizden önce tüketilen pancar suyunun koşu süresini uzattığı, sistolik ve diyastolik kan basıncını düşürdüğü, deneme süresince ortalama kalp atım hızını etkilediği, egzersiz esnasındaki maksimum kalp atım hızını arttırdığı, minimum kalp atım hızını azalttığı, algılanan yorgunluğu azalttığı ve koşu RR aralıklarını olumlu etkilediği bulunmuştur (p<0.05). Koşu süresi, algılanan yorgunluk ve kan basınçlarında dozlar arasındaki fark incelendiğinde; 10 mmol nitrat içeren pancar suyunun 6 mmol nitrat içeren pancar suyuna göre daha etkili olduğu görülmüştür (p<0.05). Sonuç olarak, akut egzersiz öncesi tüketilen pancar suyunun submaksimal koşu performansını olumlu etkilediği gösterilmiştir.Item G-toleransını etkileyen bazı fiziksel ve fizyolojik faktörlerin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-11-02) Alpaslan, Tuncay; Arabacı, Ramiz; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Ana Bilim DalıHavacılık teknolojisi, özellikle son yıllarda 5. nesil uçakların da ülkelerin envanterine girmeye başlamasıyla birlikte yüksek bir seviyede erişmekte, fakat bu teknolojiyi etkili şekilde kullanabilmek için yine yetiştirilmiş insan faktörü ön plana çıkmaktadır. Pilotların ani çekişler sonrasında maruz kaldığı yüksek yerçekimsel güce karşı koyma becerisi (G toleransı)'nin fiziksel ve fizyolojik değişkenlerden etkilendiği değerlendirilmektedir. Bu araştırmanın amacı uçuş performanslarını artırmak amacıyla G-toleransına etki edebilecek vücut kompozisyonu, aerobik dayanıklılık, denge, koşu hızı, esneklik, anaerobik kapasite, kuvvet, kalp atım hızı ve kalp atım hızı değişkenliği faktörlerini incelemek ve G toleransı daha iyi olanların vücut kompozisyonu, fiziksel ve fizyolojik özelliklerin de anlamlı bir farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Araştırmaya uçuş fizyolojisi eğitimi almış ve sağlık muayenesi mevcut olan gönüllü 41 erkek katılmıştır. Araştırma her bir katılımcı için 4 farklı günde yapılan testlerle tamamlanmıştır. Katılımcılara fiziksel aktivite durumlarını belirlemek üzere Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi ve testlerin algılanan zorluk seviyesini belirlemek üzere Borg Skalası uygulanmıştır. Katılımcılara vücut kompozisyonu ölçümleri (boy, ağırlık, yağ yüzdesi, kas ağırlığı, VKİ), fiziksel özellikler ile ilgili testler (el kavrama-sırt-bacak kuvveti, esneklik, denge, dikey sıçrama, izokinetik kalça kuvveti, 5 m. koşu hızı) ve fizyolojik özellikler ile ilgili testler (aerobik kapasite, anaerobik kapasite, kalp atım hızı, kalp atım hızı değişkenliği, G ölçümü) uygulanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen veriler ile G toleransı ile fiziksel ve fizyolojik özelliklerin ilişkisi ile G toleransına göre ayrılmış olan grupların her bir testten almış oldukları değerler karşılaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarında daha önceki çalışmalarla paralellik gösteren testlerin (aerobik kapasite, anaerobik güç, KAHD) yanı sıra bilgimiz dahilinde ilk kez yapılan testler ile de (denge, sırt kuvveti, bacak kuvveti, pençe kuvveti, esneklik, izokinetik abduktor ve adduktor kalça kuvveti, dikey sıçrama, koşu hızı) G kuvvetine etki eden faktörler belirlenmiştir. Araştırma sonucunda elde dilen bilgilerin analiz edilmesi sonucunda; vücut kompozisyonu (vücut yağ yüzdesi, VKİ), fiziksel özellikler (izokinetik kuvvet, koşu hızı) ve fizyolojik özellikler (aerobik kapasite, anaerobik kapasite) açısından G toleransı daha yüksek olan grup ile düşük olan grup arasında anlamlı farklılık olduğu söylenebilir. Ayrıca G toleransı ile anaerobik kapasite ve yine anaerobik güç ile ilişkili olan koşu hızı arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmaktadır. Bu sonuçlar doğrultusunda jet pilotlarının ve pilot adaylarının anaerobik özelliklerinin üst seviyede, aerobik kapasitelerinin de belirli bir seviyenin üzerinde olması gerektiği, buna karşılık vücut yağ yüzdesinin de düşük seviyelerde tutulması gerektiği söylenebilir. Jet pilotlarının veya jet pilotu adaylarının; vücut yağ oranlarını ve buna paralel olarak vücut kitle indekslerini kontrol altında tutacak beslenme alışkanlıkları edinmeleri ve G toleranslarını geliştirmek için anaerobik özellikleri ön planda tutacak çalışmalar yapmaları, anaerobik özellikleri geliştirmeye odaklanırken aerobik kapasitenin de tamamlayıcı özellik olarak geliştirecek antrenman programlarını uygulayarak fiziksel aktivite düzeylerini yüksek seviyede tutmaları önerilmektedir.Item Spor yöneticisi adaylarının liderlik yönelimleri ve sosyal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-01-08) Turhal, Seda Nur; Tutkun, Erkut; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Ana Bilim DalıBu çalışma spor yöneticisi adaylarının liderlik yönelimleri ve sosyal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik hazırlanmıştır. Araştırmaya, Yüksek Öğretim Kurumuna bağlı rastgele seçilmiş farklı bölgelerdeki sekiz Üniversitede öğrenim görmekte olan 155'i kadın 224'ü erkek toplam 379 spor yöneticiliği bölümü son sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında iki ayrı veri toplama aracı kullanılmıştır. Spor yöneticisi adaylarının liderlik yönelimlerini belirlemek amacıyla "Liderlik Yönelim Ölçeği", sosyal zekâ özelliklerini belirlemek amacıyla "Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği'' ve demografik özellikleri hakkında bilgi toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan ''Kişisel Bilgi Formu'' kullanılmıştır. Araştırmada ortaya çıkan bulgular yordanırken, analizleri değerlendirmek için SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 20.0 programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde; t-testi, tek faktörlü varyans analizi (One-Way ANOVA) kullanılmış ve Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmada ortaya çıkan sonuçlara göre, spor yöneticisi adaylarının liderlik yönelimleri ve sosyal zekâ düzeylerinin; cinsiyet, spor branşı, aktif spor yapma durumu, öğrenim görülen üniversite, okula giriş türü ve gönüllü olma durumları arasında anlamlı bir farklılığın olduğu; yaş ve mezun olunan okul durumları arasında ise anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca anne baba eğitim durumlarına göre liderlik yönelimleri arasında anlamlı bir farkın olduğu, sosyal zekâ düzeyleri arasında ise anlamlı bir farkın olmadığı bulunmuştur. Bulgular literatür ışığında tartışılmış ve ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir.