Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi / Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/5064
Browse
Browsing by Department "Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Güzel sanatlar lisesinde çalgı eğitimi alan kaynaştırma öğrencilerine ilişkin öğretmen görüşleri (Bursa ili örneği)(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-11-02) Ceyhan, Şenay Savaş; Alıcı, Sezin; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı; 0000-0003-4345-8313; 0000-0002-4288-2836Bu araştırma, Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar Lisesinde kaynaştırma öğrencilerine çalgı eğitimi veren öğretmenlerinin karşılaştıkları zorlukları incelemek, öğretmenlerin yaşadığı sorunları tespit etmek ve çözüm önerileri sunmak amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma nitel bir araştırma olup, verilerin toplanmasında nitel çalışmalarda en çok kullanılan yöntemlerden görüşme tekniği türlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularını elde edebilmek amacı ile araştırmacılar tarafından hazırlanmış 10 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve katılımcıların bu soruları yanıtlaması istenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin lisans eğitimleri süresince özel eğitim dersi almadıkları, kaynaştırma öğrencilerine yönelik ayrı bir öğretim programına ihtiyaç duyulduğu, okullarda özel eğitim mezunu öğretmenlerin olması gerektiği ve kaynaştırma öğrencilerinin tanılarının daha ayrıntılı bir şekilde koyularak rapor şeklinde öğretmene sunulması gerektiği, çalgı eğitiminde izlenecek yöntemlerin uzman hocalar tarafından geliştirilmesi böylece kaynaştırma öğrencilerinin eğitim faaliyetlerine yönelik çalışmaların daha verimli bir şekilde yürütülebileceği sonucuna ulaşılmıştır.Item İlköğretim 7. ve 8. sınıf müzik dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki şarkı dağarcığının ergenlik dönemi özellikleri açısından değerlendirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 2017-01-31) Yiğit, Çiğdem; Helvacı, Ayhan; Güzel Sanatlar Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi BölümüErgenlik dönemi insan hayatının en şaşırtıcı ve en ciddiye alınması gereken evrelerinden biridir. İnsan yaşamını doğumla ölüm arasında başlangıç ve bitiş noktaları belirlenmiş bir çizgi olarak düşündüğümüzde, daha çok başlangıç noktasında yer almaktadır. Olağan dışı durumlar hariç ülkemizde en belirgin olarak 12 – 15 yaşları arasını kapsayan bu dönemde, cinsiyet hormonları harekete geçmekte ve ses üretiminde aktif rol oynayan larenksi (gırtlak) etkilemektedir. Larenksin boyutları büyüdükçe ses frekansı düşer. Sıklıkla yeni duruma adapte olmaya çalışan insanda (özellikle erkek çocuklarda) ses kırılmaları, hışırtılı fonasyon ve göğüs - kafa registerleri arasında ani iniş çıkışlar görülmektedir. Bu nedenle bu dönemde verilecek olan müzik eğitimi son derece önem kazanmaktadır. Müzik öğretmenlerinin dönem özeliklerini bilerek eğitim vermesi öğrencilerin bu geçiş sürecini sağlıklı bir şekilde atlatmalarını sağlayacaktır. Bu bağlamda yapılan araştırmada; İlköğretim 7. ve 8. sınıf müzik dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki şarkı dağarcığı ergenlik dönemi özellikleri açısından uygun olan ve olmayan belirgin örnekler ele alınarak incelenmiş ve değerlendirilmiştir.Item İzlenimcilik akımı ve izlenimci müziğin morceaux ımpose geleneği ile flüt repertuvarına yansımalar(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-09-22) Okan, Melisa; Alıcı, Sezin; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü19. yüzyılın Avrupası’nda yaşanan Endüstri Devrimi ile Avrupa ülkelerinde teknolojik ve toplumsal değişikliklerin meydana gelmesi bütün sanat dallarını etkileyen önemli gelişmelerden biri olmuştur. Batıda gerçekleşen bu değişimler ile 19. yüzyılın ikinci, 20. yüzyılın ilk yarısında müzik ve tüm sanat dallarına da yansıyan yeni akımlar ortaya çıkmıştır. 20. yüzyıl sanatına yeni boyutlar kazandıran bu akımların ilki, önce resim sanatında ortaya çıkıp sonra diğer sanat dallarını etkileyen İzlenimcilik akımı olmuştur. Bu çalışmada, İzlenimcilik (Empresyonizm) akımının doğuş süreci, müzikte İzlenimcilik akımının etkisi, bu akımın etkilemiş olduğu 1850-1950 yılları arasında Paris Konservatuvarı’nda ortaya çıkan Morceaux Imposé geleneği, bu geleneğin özellikleri ve Morceaux Imposé eserlerin bestecilerinin flüt repertuvarına kazanımları araştırılmış, elde edilen bulgular sunulmuştur. Bu doğrultuda Paris Konservatuvarı’na, flüt çalgısının teknik ve yapısal değişimine, izlenimci bestecilerin flüt için yazdığı eserlere ve izlenimci müzikte flütün yerine ve önemine de değinilmiştir.Item Klasik gitar için yazılmış başlangıç metotlarının karşılaştırılarak incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2018-01-31) Aydoğan, Murat; Demirbatır, R. Erol; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Güzel Sanatlar Eğitimi BölümüBu araştırmada klasik gitar edebiyatından uzman görüşleri alınarak seçilen ulusal ve uluslararası başlangıç metotlarının incelenerek analizinin yapılması, benzerlik ve farklılıkların ortaya konulması ve yine uzman görüşleri doğrultusunda gitar eğitimine ilişkin yönlendirici yaklaşımların belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yöntem olarak tarama modeli kullanılmış, Araştırma evrenini klasik gitar için yazılmış ulusal ve uluslararası başlangıç metotları, örneklemi ise bu metotların içinden uzman görüşleri alınarak seçilmiş ulusal ve uluslararası altı başlangıç metodu oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında; konuyla ilgili kitap, makale, tez, internet ve kütüphane ortamları incelenerek kaynak taraması yapılmış, gitar eğitimcilerine klasik gitar eğitiminde kullanılan başlangıç metotlarına ilişkin görüşlerini almak amacıyla görüşme formu uygulanmıştır. Bu metotlar, belirlenen değerlendirme ölçütlerine göre analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda metot analizlerinden ve gitar eğitimcilerine uygulanan görüşmelerden elde edilen veriler doğrultusunda benzerlik ve farklılıkların ortaya konulduğu sonuçlar karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiş ve öneriler geliştirilmiştir.Publication Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin “müzik dinleme alışkanlıkları” üzerine görüşlerinin değerlendirilmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-10-11) Aksoy, Yeşim Naz; Alıcı, Sezin; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü; Müzik Eğitimi Ana Sanat Dalı; 0009-0009-4205-9143; 0000-0002-4288-2836Bu araştırmada, Bursa Uludağ Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören öğrencilerin müzik dinleme alışkanlıklarını tespit etmek, müzik dinlemenin teorik ve çalgı derslerine olan etkilerini değerlendirmek ve bu alışkanlıkları geliştirecek, daha bilinçli ve etkili hâle getirecek öneriler sunmak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Verileri elde etmek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanmış 20 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; Bursa Uludağ Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 10 kadın, 10 erkek toplamda 20 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiş ve 5 tema, 15 alt tema, 67 koda ulaşılmıştır. Bu çalışma sonucunda müzik öğretmenliği adaylarının müzik dinleme alışkanlıklarının yeterli ve bilinçli olup olmadığı tespit edilecek ve adaylara müzik dinleme alışkanlığı kazandıracak etkinlikler ve yöntemler sunularak daha kültürlü ve donanımlı müzik öğretmenlerinin yetiştirilmesi hedeflenecektir.Item Müzik öğretmeni adaylarının iyi oluşları ile müzik performans kaygıları arasındaki ilişki(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-07-16) Eğilmez, Hatice Onur; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi BölümüAraştırma, müzik öğretmeni adaylarının iyi oluşlarının sahne performansları sırasında karşılaşabilecekleri kaygı düzeyine etkisini saptamak amacıyla yapılmıştır. Bu doğrultuda müzik öğretmeni adaylarının iyi oluş ve müzik performans kaygıları (MPK) incelenmiş, her iki durum arasındaki ilişki ortaya konmuştur. Araştırmaya Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında eğitim alan (kız n=51, erkek n=35) 86 öğrenci katılmıştır. Veriler Öğrenci Demografik Bilgi Formu, İyi Oluş Ölçeği (PERMA) ve Kenny Müzik Performans Kaygısı Envanteri (KMPKE) ile toplanmıştır. PERMA, KMPKE puanlarının cinsiyete göre ilişkisinin analizinde t-testi, PERMA ve KMPKE puanlarının öğrenim yıllarına göre ilişkisinin analizindeyse ANOVA kullanılmıştır. PERMA ve KMPKE puanları arasındaki ilişki ile PERMA arasındaki ilişkinin belirlenmesi içinse Pearson Korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının iyi oluş ve müzik performans kaygılarında cinsiyete, öğrenim yılına göre anlamlı fark tespit edilemezken, PERMA genel puanı ve tüm alt boyutları ile KMPKE puanları arasında negatif yönlü ve anlamlı ilişki bulunmuştur. Çalışma sonunda sorunun çözümüne ilişkin öneriler sunulmuşturItem Müzik öğretmeni adaylarının piyano ile eşlik alanında yeterlik algıları(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-10-17) Uğurluol, Gözde Doğa; Eğilmez, Hatice Onuray; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı; Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı; 0000-0001-5432-6661; 0000-0002-4880-2200Araştırma, genel tarama modelinde betimseldir bir çalışmadır. Müzik öğretmeni adaylarının piyano ile eşlik alanında yeterlik (PİEAY) algılarının, bazı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Örneklem grubu Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi ABD’de öğrenim gören gönüllü 108 öğrenciden oluşmuştur. Veriler Piji (2007) tarafından geliştirilen Piyano ile Eşlik Alanında Yeterlik Algı Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ttesti, Anova ve Post Hoc Testi kullanılmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının ortalamanın üzerinde PİEAY algıları olduğu tespit edilmiştir. Adayların cinsiyete ve mezun olunan lise türüne göre PİEAY algıları arasında anlamlı fark bulunamamışken, öğrenim yılı değişkenine göre 4. sınıfların lehine anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Ayrıca piyano çalma süresine, piyano dersinde eşlik çalmaya yönelik çalışma yapmaya, başka çalgıya veya şarkıya piyano ile eşlik yapıp yapmama ve piyano ile doğaçlama yapma durumuna göre PİEAY algılarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu bulgulara göre tartışma bölümünde araştırmacının yorumları ve literatür karşılaştırması yapılmış, önerilerde bulunulmuştur.