2022 Sayı 15
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/30928
Browse
Browsing by BUU Author "Enserioğlu, Sebla Arın"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Design proposal for a protective shelter to be used in the archaeological excavation and exhibition phases of housing settlement and mosaics of Myrleia(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-09-06) Özer, Gözde Kırlı; Enserioğlu, Sebla Arın; Bursa Uludağ Üniversitesi/İznik Meslek Yüksekokulu.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mimarlık Fakültesi.; 0000-0003-4921-3958; 0000-0002-7341-4875Information about the ancient city of Myrleia, which is of great importance for the history of Bithynia and Mudanya, is minimal since the ancient ruins are buried under olive groves and the written sources about its construction in the ancient period are scarce. However, along with the ruins unearthed in 2015 and 2016, information about the ancient period of the city began to emerge. Therefore, it is essential to preserve the unearthed remains and their information and transfer them to the future in-situ, within the architectural and cultural context. Within the scope of the study, a protective shelter design proposal is developed on the residential settlement discovered in Ömerbey District in 2016 and the mosaics discovered in the settlement. The designed shelter aims to protect the remains from various adverse effects, provide the team’s comfort carrying out the study (thermal, security, etc.), and fulfill the functions of providing ideal conditions for the visitors. In addition, the sustainability of the top shelter and its flexibility to expand to include new finds discovered around the excavation area also played a significant role in the shelter design.Item Kariye güney şapeli’ndeki Anastasis freski’nin yapıt çözümlemesi ve mimari programla etkileşimi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-08-26) Enserioğlu, Sebla Arın; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mimarlık Fakültesi/Mimarlık Bölümü.; 0000-0002-7341-4875Bu makalede Kariye Manastırı güney şapelinde yer alan Anastasis freskinin ikonografik olarak çözümlenmesi ve bu yapıtın yapının mimari programıyla kurduğu ilişkinin irdelenmesi hedeflenmiştir. İlk olarak eserin yer aldığı Kariye (Khora) Manastırı mimari nitelikleri bakımından incelenmiştir. Eserin sanatçısı ve hamisi hakkında bilgi verilmesinin ardından, esere konu olan Anastasis temasının mitolojik kökeni irdelenmiştir. Anastasis freskinin yapımında kullanılan tekniğin özgün tarafları ortaya konmuştur. Yapıtın ikonografik çözümlemesi yapılırken Erwin Panofsky’nin geliştirdiği yöntemden faydalanılmıştır. Bu kapsamda Anastasis freski incelenirken ilk olarak biçimsel analizi yapılarak kompozisyonda yer alan figürlerin birbirleriyle ilişkileri irdelenmiş; ikinci aşamada teolojik ve alegorik bilgiler ışığında figürlerin temsil ettiği karakterler ve aktarılan kavramlar ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Üçüncü aşamada ise yapıtın, dönemin koşulları içerisinde sahip olduğu anlamlar irdelenirken; yakın döneminde üretilen, benzer temaya sahip eserlerle de karşılaştırılmıştır. Son olarak yapının mimari ve ikonografik programları arasındaki etkileşim ele alınmıştır. Kariye Manastırı, mimari programla ikonografinin iç içe geçtiği, hatta ikonografiyle anlatılan hikaye dizisinin mimari elemanları belirlediği bir düzene sahiptir. Bu nedenle Rönesans’a öncülük yapan Bizans Sanatı ikonografisinin incelenebileceği özgün örnekler arasında sayılabilir. Kariye güney şapeli apsis yarım kubbesi üzerinde yer alan Anastasis freski, Hristiyan literatüründe önemli bir yeri olan diriliş temasını işlemektedir. Şapeldeki ikonografik programın bütünü düşüldüğünde diriliş sahnesi ana temayı oluşturmaktadır. Anastasis freskinin parekklesionda yer alması, mezarı burada bulunan Kariye Kilisesi’nin hamisi Metokhites’in ölümsüzlük / diriliş beklentisini de simgelemektedir.