2004 Cilt 17 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/10174
Browse
Browsing by BUU Author "İşler, Ahmet Ş."
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Çocuk resmi, ilkel sanat ve 20. yüzyılın başındaki öncü sanat anlayışları arasındaki ilişki(Uludağ Üniversitesi, 2004) İşler, Ahmet Ş.; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.20. yüzyılın başında bilim ve hayatın bir çok alanında olduğu gibi sanat alanında da kökten değişimler yaşanmaya başlamıştır. Sanatta” İzlenimcilik’le” başlayan değişim hareketi “İzlenimcilik Sonrası Hareket’le” hız, “Kübizm” ile de kimlik kazanarak yoluna devam etmiştir. Bu süreçte Gauguin, Klee ve Picasso gibi “Avan-Garde” (öncü) sanatçıların geleneksel anlatımdan uzaklaşarak doğaçlama yaklaşımlara yöneldikleri görülmektedir. 20. yüzyılın başında bir çok yenilikçi sanatçının teknolojik gelişmelerle birlikte ortaya çıkan son derece gürültülü, karmaşık, makineleşmiş ve hızlı bir yaşam tarzına tepki olarak sadeliğe doğru bir arayışa girdikleri düşünülmektedir. Bu bağlamda bazı erken dönem modern sanatçıların “hareket noktası” ya da “uyarım” olarak ilkel sanat ve çocuk resminden esinlendikleri söylenebilir. Bu durumun en olası nedeni aradıkları yalınlığın hem çocuk hem de ilkel sanatın temel anlatım özellikleri olmasına dayandırılmaktadır. Ayrıca ilkel sanatın çocuk resmi ile örtüşen “özgünlük”, “duygu yoğunluğu”, “doğrudanlık”, “anlam tasarrufu, “sembolik anlatım” ve “canlılık” gibi özellikleri yenilikçi sanatçıların da dünyayı görme ve ifade etme mantığının temelini oluşturması her üç olgunun etkileşim içinde olduğu düşüncesini destekler görünmektedir. Bu çalışmada konu ilgili literatürün taranması ile elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi ile ulaşılan bulgular çocuk sanatı, ilkel sanat ve 20. yüzyılın başlarındaki yenilikçi sanat anlayışı arasındaki olası etkileşimi farklı yanlarıyla açıklama doğrultusunda her üç olgunun ifade ve biçim özellikleri karşılaştırılarak tartışılacaktır.