Browsing by Author "Turan, Mustafa"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Küreselleşme ve sağlık(Uludağ Üniversitesi, 2010-04-20) Turan, Mustafa; Yıldız, Hicran; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Yüksek Okulu.Küreselleşme terimi, dünya çapında ekonomi, siyaset, kültür, sağlık, sosyal hayat, vb. birçok konuda büyük bir değişimi ifade etmektedir. Teknolojik gelişmeler, politik etkiler, ekonomik baskılar, değişen fikirler, sosyal ve çevresel sorunlardaki artış gibi çok sayıda itici ve zorlayıcı güç küreselleşmeyi etkilemektedir. Küreselleşmenin gelişimi iki farklı dönemde ele alınmıştır. Birinci dönemde uluslararası mal ticareti anlaşmalarına ağırlık verilirken, ikinci dönemde daha çok hizmet ticaretine ağırlık verilmeye başlanmıştır. Bunun sonucu olarak, hizmet sektörünün bir parçası olan sağlık sektöründe de küreselleşme hareketleri başlamıştır. Bu makalede küreselleşme ve sağlık arasındaki ilişkiler küreselleşmenin sağlığa direkt ve indirekt etkileri, sağlık hizmeti maliyetinin kim tarafından karşılanacağı, sağlık sistem ve politikaları, sağlık sektöründe istihdam, iletişim ve teknolojik gelişmelerin dağılımı gibi konular tartışılmaktadır.Item Major travmalı hastalara hastane öncesi yaklaşımda acil hekimliği sertifika programı temel eğitim modülünün etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2008) Turan, Mustafa; Bulut, Mehtap; Uludağ Üniversitesi/Tıp Fakültesi/Acil Tıp Anabilim Dalı.Bu araştırma, Acil Hekimliği Sertifika Programı Temel Eğitim Modülü'ne katılan Acil Sağlık Hizmetleri (ASH) ekiplerinin major travmalı hastalara hastane öncesi yaklaşımında eğitim öncesi ve sonrasında farklılık olup olmadığını saptamak amacıyla yapıldı.1 Ocak 2005- 30 Haziran 2005 (6 ay) ile 1 Kasım 2005- 30 Nisan 2006 (6 ay) tarihleri arasında ASH ekiplerinin hastane öncesi dönemde müdahale ettikleri 18 yaş ve üstü yetişkin, Hastane öncesi indeks (PHI) skoru 4 ve üstünde olan major travmalı hastalar çalışmaya alındı. Hastaların sosyodemografik özellikleri, travma mekanizması, yaralanma bölgeleri, Glasgow Koma Skoru (GKS), Düzeltilmiş Travma Skoru (RTS), Yaralanma Şiddet Skoru (ISS) ve PHI skorları, yapılan müdahaleler ve sonuçlanma durumları kaydedildi.Toplam 163 hastanın (Eğitim öncesi: 93, eğitim sonrası: 70) 130'u erkek olup ortalama yaş 37.63±18.42 yıl idi. Eğitim öncesi hastaların % 80.6'sı künt travma olup, eğitim sonrası bu oran %67.1 idi. Her iki grupta en fazla görülen yaralanma bölgesi baş (sırasıyla %63.4, %54.2) ve torakstı (%23.7, %28.6). Travma skorları açısından iki grup arasında anlamlı bir farklılık saptanmadı. Eğitim sonrası vakaya varış süresi, müdahale süresi ve nakil süresi eğitim öncesine göre daha kısa idi, ancak istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktu. Eğitim sonrası servikal ve torakal immobilizasyon, oksijen tedavisi uygulama ve damar yolu açma oranlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmaz iken sadece entübasyon uygulama oranında (%12.5'tan %35'e) anlamlı bir değişiklik tespit edildi. Eğitim sonrası (%25.7) ve eğitim öncesi (%28) mortalite oranları arasında anlamlı bir değişiklik yoktu.Sonuç olarak, Temel Eğitim Modülü hastane öncesi major travmalı hastaya yaklaşım açısından yetersiz olup, güncel bilgiler doğrultusunda yeniden gözden geçirilmeli ve hastane öncesi teorik ve pratik uygulamalarla desteklenmelidir.