Browsing by Author "Solmaz, Erol"
Now showing 1 - 20 of 31
- Results Per Page
- Sort Options
Item Araç konfor ve yol tutuş özelliklerinin iyileştirilmesi için süspansiyon parametrelerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2014) Albak, Emre İsa; Solmaz, Erol; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Anabilim Dalı.Gelişen teknoloji ve artan rekabet ile araçlardan beklenen konfor ve performans istekleri sürekli artmaktadır. Bu nedenle otomotiv üreticileri ar-ge faaliyetlerine büyük önem vermektedir. Bu tez çalışmasında süspansiyon sistemi parametrelerinin araçların sürüş konforuna olan etkileri incelenmiştir. Ayrıca sürüş konforu için değiştirilen parametrelerin, araç şasi yüksekliği ve kafa vurma açısına olan etkileri incelenmiştir. Çalışmada Adams/Car programı ile binek bir araç ve Formula SAE aracı üzerinden ISO Lane Change, ivmelenme ve ISO sürüş konfor analizleri yapılmıştır.Item Araçlardaki bağlama cıvatalarındaki fonksiyon kayıplarının incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2016-12) Akpınar, Nihal; Solmaz, Erol; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmada, titreşim altındaki cıvata bağlantılarında meydana gelen tork kayıpları incelenmiştir. Önce konu ilgili literatür araştırmaları yapılmış, daha önce yapılan çalışmalarda kullanılan yöntemler incelenmiştir. Daha önceki araştırmalarda kullanılan Junker Test Cihazı üzerinde durulmuş, bu test cihazına benzer fakat eksenel titreşimin yanında dikey yönde titreşim sağlayan bir cihazın yapılması öngörülmüştür. İstenilen test cihazının özellikleri belirlenmiş ve cihaz tasarlanıp üretilmiştir. Üretilen test cihazında çeşitli parametrelerde testler yapılmış ve sonuçlar analiz edilmiştir.Item Arka aksın yeni yaklaşımlar ile tasarımının en iyilenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-06-23) Albak, Emre İsa; Solmaz, Erol; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0001-9215-0775Burulma kirişli arka aks süspansiyon sistemleri sahip oldukları montaj kolaylığı, hafiflik ve maliyet gibi avantajları nedeniyle önden çekişli araçlarda sıklıkla kullanılmaktadır. Burulma kirişli arka süspansiyon sistemlerinin kinematik davranışı burulma kirişinin elastik özellikleri ile belirlendiğinden, burulma kirişi bu süspansiyon sisteminin en kritik bileşenidir. Bu tez çalışmasında, araç tasarımının ilk aşamasında tasarımcılara en uygun burulma kirişi yapısını sunmak için basitleştirilmiş bir optimizasyon modeli sunulmuştur. Sunulan optimizasyon modeli ile tasarımcılar çok kısa sürede burulma kirişli arka aks süspansiyon sisteminin genel hatlarını ortaya koyabileceklerdir. Burulma kirişli arka aks süspansiyon sisteminin yol tutuş özellikleri sonlu elemanlar yöntemiyle yapılan zıt tekerlek hareketi analizleriyle bulunmuştur. Burulma kirişinin kesiti, konumu ve yönelim açısı bu süspansiyon sisteminin performansını etkileyen en önemli parametrelerdir. Bu çalışmada sunulan basitleştirilmiş optimizasyon modelinde burulma kirişinin kesiti, konumu ve yönelim açısının da içinde bulunduğu 25 adet tasarım değişkeni bulunmaktadır. Optimizasyon modelinin amaç fonksiyonu ağırlık azaltma, kısıtları ise temel yol tutuş parametreleri olan toe açısı ve kamber açısının belirlenen değerler arasında kalması olarak belirlenmiştir. Optimizasyon modeli ile hem çok hızlı bir şekilde konsept tasarım elde edilebilmiş hem de ilk tasarıma göre % 24 oranında bir hafifletme sağlanmıştır.Item Bilgisayar destekli helisel yay tasarımı ve optimizasyonu(Uludağ Üniversitesi, 2010-11-04) Deveciler, Erkan; Solmaz, Erol; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Ürün kalitesini düşürmeden, minimum maliyet, minimum ağırlık ve minimum enerji sarfiyatı ile maksimum kar elde etmek, üretim için istenilen temel şartlardır. İstenilen bu şartları sağlayabilmek için optimizasyon metodlarından faydalanmak gerekir. Bununla birlikte sonlu elemanlar yöntemini de kullanılmalıdır.Optimizasyon problemlerinde en önemli husus tasarım değişkenlerinin doğru tanımlanmasıdır. Bir tasarım problemini doğru olarak tanımlamak için ; Tasarım değişkenlerini Tasarım sınırlamalarını Hedef fonksiyonlarını bilmek ve doğru olarak tanımlamak gerekir.Helisel yaylar denge, fren, taşıt süspansiyon gibi farklı endüstriyel alanlarda, kuvvet uygulamak, enerjiyi depolamak ve absorbe ederek gerekli fonksiyonları sağlamak için kullanılan temel makine elemanlarındandır.Bu çalışmada belirli sınırlar içerinde pek çok yay hesaplandı. Boyut hesaplamaları için turbo pascal programlama dili kullanıldı. Beş farklı hedef fonksiyonuna göre elde edilen optimum helisel yaylar Marc.Mentat sonlu elemanlar programında simüle edilmiştir.Item Çoklu arama stratejileri kullanan çok amaçlı parçacık sürü optimizasyonu yöntemi ile dairesel çok hücreli çarpışma kutusunun optimizasyonu(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-12-31) Albak, Emre İsa; Solmaz, Erol; Öztürk, Ferruh; Bursa Uludağ Üniversitesi/Gemlik Asım Kocabıyık Meslek Yüksek Okul/Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi Programı.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü.; 0000-0001-9215-0775; 0000-0001-9369-3552; 0000-0001-5767-8312Çarpışma kutuları araçlarda darbe emici yapılar olarak araçların tampon kısımlarında bulunur. Çarpışma kutularının şekli, çarpışma performansını önemli oranda etkilemektedir. Çarpışma kutuları üzerine yapılan çalışmalarda çok hücreli çarpışma kutularının tek duvardan oluşan çarpışma kutularına göre daha iyi performansa sahip oldukları ortaya koyulmuştur. Çok hücreli çarpışma kutularında dış duvar içerisindeki yapıların geometrisi çarpışma performansını arttırmada önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmada her birinin dış duvarı silindirik olan ve içi kare, altıgen, sekizgen ve dairesel kesitler ile eklenmiş dört farklı çarpışma kutusunun performansları incelenmiştir. En iyi performansa sahip olan içerisine dairesel kesit eklenmiş dairesel çok hücreli çarpışma kutusuna çoklu arama stratejileri kullanan çok amaçlı parçacık sürü optimizasyonu (MMOPSO) yöntemiyle optimizasyon çalışması yapılmıştır. Optimizasyon çalışması, radyal temelli fonksiyonlar yöntemi ile elde edilen metamodel kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Metamodel, latin hiperküp yöntemi ile belirlenen otuz adet örnekleme noktası kullanılarak oluşturulmuştur.Item Dairesel hidrostatik eksenel kaymalı yataklarda çoklu kriter tabanlı tasarım optimizasyon çalışmaları(Uludağ Üniversitesi, 2002) Solmaz, Erol; Babalık, Fatih C.; Öztürk, Ferruh; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik-Mimarlık Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.Bu araştırmada, dairesel hidrostatik yataklarda, yatak için gerekli olan toplam gücün ve yatakta meydana gelen sıcaklık artışının minimum değerlerde kalması için tek ve çok kriterli eniyileme çalışmaları yapılmıştır. Önerilen yaklaşımın etkinliği, tek ve çok kriterli çalışmalardan elde edilen sonuçların karşılaştırılması ile verilmiştir. Elde edilen sonuçlar temelinde, hidrostatik yatak tasarımlarında çoklu kriterin tercih edilmesi önerilmiştir. Örnek bir uygulama çalışması ile önerilen yaklaşımın etkinliği gösterilmiştir.Item Dairesel hidrostatik eksenel kaymalı yatakların optimizasyonu(Uludağ Üniversitesi, 2004) Solmaz, Erol; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik-Mimarlık Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.Bu araştırmada, dairesel hidrostatik yataklarda, yatak için gerekli olan toplam gücün ve yatakta meydana gelen sıcaklık artışının minimum değerlerde kalması için tek ve çok kriterli eniyileme çalışmaları yapılmıştır. Önerilen yaklaşımın etkinliği, tek ve çok kriterli çalışmalardan elde edilen sonuçların karşılaştırılması ile verilmiştir. Elde edilen sonuçlar temelinde, hidrostatik yatak tasarımlarında çoklu kriterin tercih edilmesi önerilmiştir.Item Debriyaj hidrolik borusu optimizasyonu(Uludağ Üniversitesi, 2016-12-23) Gökbudak, Hanifi; Solmaz, Erol; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Anabilim Dalı.Günümüzde kullanılan araçların büyük bir bölümünde manüel debriyaj sistemi kullanılmaktadır. Debriyaj, motor ile vites kutusu arasındaki irtibatı keserek vites değiştirme imkânı sağlayan aktarma organıdır. Debriyajlar hareket iletim şekillerine göre bazı sınıflara ayrılır. Bunlardan günümüzde en yaygın olarak kullanılan tiplerden birisi hidrolik kavramalı debriyaj çeşididir. Bu sistemde debriyaj pedalındaki itme kuvveti kapalı bir devre içerisindeki hidrolik üzerinden kavrama sistemine aktarılır. Pedala bağlı bir hidrolik piston ünitesi ile ayırma çatalına bağlı bir hidrolik piston ünitesi ve iki hidrolik piston ünitesi arasında kapalı devre bir hidrolik boru sistemi ile tek parça olarak çalışır. Bu tez çalışmasında sınır koşulları matematiksel ifadelerle belirli olan bir debriyaj hidrolik borusunun yeni bir malzeme kullanarak en ucuz (optimum) tasarımına (dış çap, iç çap) ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmada optimizasyon problemi matematiksel ifadelerle tanımlanmış ve değişik çözüm yöntemleri ile çözülmeye çalışılmıştır. Excel programı kullanılarak doğrusal programlama ile optimizasyon, MATLAB programı ile grafiksel optimizasyon ve genetik algoritma optimizasyonu uygulanmıştır. ANSYS programı kullanılarak sonlu elemanlar çözümü yapılmıştır. Son olarak gerçek bir parça üzerinde test yapılarak bulunan teorik sonuçlar ile gerçek sonuçlar kıyaslanmıştır.Item Değişken kesite sahip burulma kirişli süspansiyon sistemlerinin kinematik performansının incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-10-20) Albak, Emre İsa; Solmaz, Erol; Öztürk, Ferruh; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü.; 0000-0001-9215-0775; 0000-0001-9369-3552; 0000-0001-5767-8312Burulma kirişli süspansiyon sistemleri hafiflik, düşük maliyet, paketleme alanı gibi avantajları nedeniyle orta sınıf araçlarda sıklıkla kullanılmaktadır. Artan emisyon kısıtlamaları nedeniyle süspansiyon sistemlerinin belli kinematik değerleri sağlamasının yanı sıra hafif olmaları da istenir. Bu nedenle araştırmacılar hem hafif hem de performanslı burulma kirişli süspansiyon sistemi üzerine çalışmalar yapmaktadır. Sistemin en önemli parçası burulma kirişidir ve araştırmalar yüksek oranda bu parça üzerinde yoğunlaşmıştır. Burulma kirişli süspansiyon sistemi ilk olarak genellikle sabit kesite sahip profillerden tasarlanmaktaydı. Son zamanlarda ise bükülmüş boru ve değişken kesitli profiller ön plana çıkmıştır. Bu çalışmada son zamanlardaki burulma kirişi tasarımlarından esinlenerek değişken kesitli burulma kiriş süspansiyon sistemlerinin kinematik performansları ve ağırlıkları incelenmiştir. Burulma kirişinin yükseklik ve genişlik parametreleri değiştirilerek değişken kesite sahip burulma kirişleri elde edilmiş ve sonuçları incelenmiştir. Tasarımların kinematik performansları zıt tekerlek hareket simülasyonları ile değerlendirilmiştir.Publication Determination of the fleet size of agvs with agv pools using a genetic algorithm and artificial intelligence(Mdpi, 2023-07-01) Şenaras, Onur Mesut; EREN ŞENARAS, ARZU; ÖZTÜRK, NURSEL; Solmaz, Erol; SOLMAZ, EROL; ÖZTÜRK, FERRUH; Öztürk, Ferruh; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği.; AAG-9336-2021; JBJ-1095-2023The utilization of low-cost AGVs in the industry is increasing every day, but the efficiency of these systems is low due to the lack of a central management system. Low-cost AGVs' main characteristic is navigation via magnetic sensors, which they follow via magnetic tape on the ground with a low-level automation system. The disadvantages of these systems are mainly due to only one circuit assignment and the lack of system intelligence. Therefore, in this study, AGV pools were employed to determine the required AGV number. This study begins by calculating the required AGV number for each AGV circuit combination assigned to every parking station by the time window approach. Mathematical-solution-based mixed integer programming was developed to find the optimum solution. Computational difficulties were handled with the development of a genetic-algorithm-based approach to find the solutions for complex cases. If production requirements change, system parameters can be changed to adapt to the production requirements and there is a need to determine the number of AGVs. It was demonstrated that AGVs and pool combinations did not lead to any loss in production due to the lack of available AGVs. It was shown that the proposed approach provides a fleet size which requires five fewer AGVs, with a 29% reduction in the number of AGVs. The effects of system parameter changes were also investigated with artificial neural networks (ANNs) to estimate the required AGVs in the case of production requirement changes. It is necessary to determine the effect of the change in system parameters on the number of AGVs without compromising on computational cost and time, especially for complex systems. Thus, in this study, an artificial neural network (ANN), the response surface method (RSM), and multiple linear regression (MLR) techniques were used to examine the effects of the system parameter changes on the AGV number. In the present case, the ANN obtained the solution at a good rate with reduced computational costs, time, and correction errors compared to the GA, at 0.4% (ANN), 7% (RSM), and 24% (MLR). The results show that the ANN provides solutions which can be used in workshops to determine the number of AGVs and also to predict the effect of changes in system parameters.Item Eksenel hidrostatik kaymalı yatakların optimum tasarımı(Uludağ Üniversitesi, 2000-06-19) Solmaz, Erol; Öztürk, Ferruh; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmada, eksenel hidrostatik kaymalı yataklar incelenmiştir. Eksenel hidrostatik kaymalı yatakların dairesel ve halka yuvalı tipleri ele alınmıştır. Dairesel ve halka yuvalı eksenel hidrostatik kaymalı yataklarda hesaplanması gereken büyüklükler olan yük taşıma kabiliyeti, debi, sürtünmeye harcanan güç, pompa için gerekli olan güç, yatak için gerekli olan toplam güç ve sıcaklık artışı bağıntıları çıkarılmıştır. Bağıntıları elde ederken yarıçap oranlarına göre kuvvet, debi, pompa gücü ve sürtünme gücü katsayıları boyutsuz olarak tanımlanmıştır. Dairesel ve halka yuvalı eksenel hidrostatik kaymalı yataklarda, yarıçap oranlarına bağlı olarak kuvvet, debi, pompa gücü ve sürtünme gücü katsayılarının değişimleri incelenmiştir. Dairesel ve halka yuvalı eksenel hidrostatik kaymak yataklarda, yağ film kalınlığına, yarıçap oranlarına ve devir sayısına göre debi, sürtünmeye harcanan güç, pompa için gerekli olan güç, yatak için gerekli olan toplam güç ve sıcaklık artışları incelenmiştir. Dairesel ve halka yuvalı eksenel hidrostatik kaymalı yataklarda yatak için gerekli olan toplam gücün minimum olması istenmektedir. Kullanılan yağın ömrünün uzun olması için yatakta meydana gelen sıcaklık artışının da az olması istenir. Dairesel ve halka yuvalı eksenel hidrostatik kaymalı yataklarda öncelikle yatak için gerekli olan toplam gücün minimum olması için optimizasyon çalışması yapılmıştır. Her iki yatak tipi için yatak katsayısı tanımlanmıştır. Boyutsuz olarak tanımlanan yatak katsayılarına göre çalışmalar yapılmıştır. Ayrıca yatakta meydana gelen sıcaklık artışının, minimum olması için de çalışmalar yapılmıştır. Her üç kritere göre tek tek elde edilen sonuçlar yeterli görülmemiştir. Lagrange çarpan teoremi kullanılarak, toplam gücün minimum olması ve sıcaklık artışının minimum olması için her iki kriter birlikte ele alınarak optimizasyon çalışması yapılmıştır. Ayrıca toplam güç ve yatak katsayısı, sıcaklık artışı ve yatak katsayısı beraber değerlendirilerek optimizasyon çalışması yapılmıştır. Altı farklı çalışma sonucunda elde edilen yağ film kalınlığı değerleri debi, sürtünmeye harcanan güç, pompa için gerekli olan güç, yatak için gerekli olan toplam güç ve sıcaklık artışı bağıntılarına uygulanmıştır. Elde edilen bu değerler ayrıca karşılaştırılmıştır. Yatak için gerekli olan toplam güç ve kullanılan yağın ömrü için, minimum toplam güç ve minimum sıcaklık farkının beraber incelendiği optimizasyon çalışma sonuçlarının uygun olduğu tesbit edilmiştir.Item Enhancing a twist beam suspension system conceptual design using population-based optimization methods(Walter de Gruyter, 2020-07) Albak, Emre İsa; Solmaz, Erol; Öztürk, Ferruh; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü.; 0000-0001-9215-0775; 0000-0001-9369-3552; AAH-1884-2021; I-9483-2017; AAG-9923-2021; 57191051783; 6507386513; 56271685800Twist beam suspension systems are usually used in middle segment vehicles due to certain advantages. Researchers have presented many studies on both lightweight and functional twist beam design. In this paper, an optimization study is presented for enhancing the conceptual design of the twist beam by defining design variables along the twist beam as subject to vehicle handling conditions.Toe and camber angles are essential parameters that determine vehicle behavior during maneuvering. In this study, opposite wheel travel analysis is performed to represent maneuvering behavior. Therefore, while the optimization study is presented in the form of weight reduction, it is aimed to keep the toe and camber angles at certain intervals. Ant lion optimizer and moth-flame optimization methods, which are population-based optimization methods, are used in the optimization phase to evaluate the performance of the new algorithms as compared with genetic algorithm in terms of robustness and correctness in the case of twist beam design. A two stage approach is introduced for presenting the optimization model and analysis. In the first stage, design space is created via the Latin hypercube method; the mathematical model is obtained via the least squares regression method. Finally, the mathematical model is solved to enhance twist beam conceptual design using recently developed population based optimization algorithms.Item Farklı regülasyonlara göre ağır ticari araç sürücü koltuğu geliştirime çalışmaları(Uludağ Üniversitesi, 2018-06-01) Pişgin, Ebru; Solmaz, Erol; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu tezde, emniyet kemeri çekme testi dayanımı hakkındaki Amerika düzenlemesi olan, FMVSS regülasyonuna uygun üç noktalı emniyet kemeri bağlantı barı tasarımı (ICP-Inter Connect Point) ve koltuk konsolu tasarımı geliştirilmesi temel alınmıştır. Mevcut durumda ECE-R14 regülasyonu şartlarını sağlayan sürücü koltuğu geliştirilerek Amerika regülasyonu olan FMVSS 210a da uyumlu hale getirilmesi amaçlanmıştır. Bu regülasyon gereği üç noktalı emniyet kemerinin iki bağlantı noktasının koltuk üzerindeki ICP Bar üzerinde bulunması gereklidir. Bu projede sürücü koltuğu için birçok ICP Bar tasarımı yapılmıştır. Ayrıca bu yeniliğin yanında tüm pazar müşterilerine cevap verebilmek için koltuk ve araç arasındaki ortaklaştırılmış bağlantı konsolu tasarımı yapılmıştır. Yapılan tüm ICP Bar ve Konsol tasarım çalışmalarının tasarım dondurma işlemi için bilgisayar ortamında yapılan kinematik ve yapısal analizleri, müşteri talepleri ve ergonomi açısından değerlendirilmiş, en uygun tasarım seçilmiştir. Böylece Amerika regülasyonlarını da sağlayan yeni bir ürün gamı oluşturulmuştur.Item Farklı şanzıman tiplerine göre araçlarda performans ve yakıt tüketiminin karşılaştırılması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-09-18) Sancak, Seçil; Solmaz, Erol; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0003-0473-9331; 0000-0001-9369-3552Otomotiv endüstrisinde taşıt dinamiğini ilgilendiren en önemli güç aktarma organlarından biri şanzımandır. Motorda üretilen gücün tekerleklere kadar ulaşmasını sağlayan güç aktarma organları içerisinde şanzımanlar, taşıt performansında ve yakıt ekonomisinde önemli bir rol oynamaktadır. Taşıt ve şanzıman fonksiyonel sistem olarak alınırsa vites sayısı, her bir vitesin dişli oranı ve bileşke vites oranı değerlendirilip, vites kutusu tasarımının nasıl olacağına karar verilebilir. Tasarımcı taşıtın maksimum hızına, taşıta uygun ivmelenmeye ve taşıta gerekli tırmanma performansına ve işletme koşullarını dikkate alarak karar verir. Tasarım konusunda sınırlandırma getiren diğer etmen şanzımanın güç aktarımındaki verimi ve özellikle yakıt tüketimidir. Bu çalışmada, taşıtlarda güç aktarımı için kullanılan manuel, CVT ve EDC şanzıman tiplerinin araç performansları üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla şanzıman oranları farklı olan A'dan E'ye beş araç belirlenmiştir. Belirlenen araçların hız, ivmelenme, motor gücü, eğim faktörü, tahrik kuvveti, toplam direnç kuvvetleri açısından karşılaştırılmaları yapılmıştır. Aynı motor güç ve momentine sahip olan D ve E araçlarında ayrıca tüketilen yakıt miktarı ve yakıt ekonomisi de değerlendirilmiştir. Çalışma neticesinde şanzıman türü CVT olan B aracının diğer araçlara göre 148,7 kW değerindeki motor gücüyle daha güçlü bir motora sahip olmasına rağmen düşük vites oranları nedeniyle tahrik kuvveti ve ivmelenme konusunda diğer araçların gerisinde kaldığı görülmüştür. Araçların hızları karşılaştırıldığında, en yüksek hız değerine 220 km/saat ile B ve D araçlarının ulaştığı belirlenmiştir. Yakıt tüketimi ve yakıt ekonomisi açısından yapılan değerlendirmeler neticesinde teknik özellikler dikkate alındığında manuel şanzımanlı D aracının %4,66 oranında daha fazla yakıt tükettiği, sadece vites oranlarının dikkate alındığında otomatik şanzımanlı E aracının %1,48 oranında daha fazla yakıt tükettiği tespit edilmiştir.Item FMVSS 210 normuna göre sürücü koltuğu gelişitirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 2018-04-06) Pişgin, Ebru; Solmaz, Erol; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü.Bu çalışmada, emniyet kemeri çekme testi dayanımı hakkındaki Amerika düzenlemesi olan, FMVSS regülasyonuna uygun üç noktalı emniyet kemeri bağlantı barı tasarımı (ICP-InterConnect Point) ve koltuk konsolu tasarımı geliştirilmesi temel alınmıştır. Mevcut durumda ECE-R14 regülasyonu şartlarını sağlayan sürücü koltuğu geliştirilerek Amerika regülasyonu olan FMVSS 210'a da uyumlu hale getirilmesi amaçlanmıştır. Bu regülasyon gereği üç noktalı emniyet kemerinin iki bağlantı noktasının koltuk üzerindeki ICP Bar üzerinde bulunması gereklidir. Bu çalışmada sürücü koltuğu için bir çok ICP Bar tasarımı yapılmıştır. Ayrıca bu yeniliğin yanında tüm pazar müşterilerine cevap verebilmek için koltuk ve araç arasındaki ortaklaştırılmış bağlantı konsolu tasarımı yapılmıştır. Yapılan tüm ICP Bar ve Konsol tasarım çalışmalarının dizayn dondurma işlemi için bilgisayar ortamında yapılan kinematik ve yapısal analizleri, müşteri talepleri ve ergonomi açısından değerlendirilmiş, en uygun tasarım seçilmiştir.Item Impact attenuator conceptual design using lightweight materials and meta-modeling technique(Walter De Gruyter Gmbh, 2019-07) Albak, Emre İsa; Solmaz, Erol; Kaya, Necmettin; Öztürk, Ferruh; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü.; 0000-0001-9215-0775; 0000-0001-9369-3552; 0000-0002-8297-0777; AAG-9923-2021; I-9483-2017; R-4929-2018; 57191051783; 6507386513; 7005013334; 56271685800This study focuses on the use of lightweight design and optimization methodology as a computer aided approach to enhancing the conceptual design of an impact attenuator for a Formula SAE race car. The most important question answered here is how to improve conceptual design outlines to assist a designer with respect to an impact attenuator design. In this study, different tools for lightweight design and optimization are compared to find the most suitable procedures and optimization techniques for an impact attenuator design. The geometrical features used as design variables and constraints are defined according to Formula SAE rules. The optimization problem is solved using a genetic algorithm and sequential quadratic programming methods by means of meta-modeling techniques. It is found that lightweight design and optimization can be used to enhance the conceptual design outlines of an impact attenuator through EPP foam, kriging meta-modeling and genetic algorithm optimization techniques.Item Motor termostat contasında meydana gelen kalıcı şekil değişikliklerinin deneysel olarak incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-01-09) Kutlu, Ahmet; Kayacı, Savaş; Yıldız, Rümeysa; Solmaz, Erol; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.Bu çalışmada, araç motor termostatlarında kullanılan farklı malzeme özellikleri ile üretilen contaların kalıcı şekil değişimlerinin araştırılması ve incelenen malzemeler arasında en iyi olanın ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. İncelenen problem, üretilen contaların kalıcı deformasyon oranının yüksek olmasıdır. Bu durum kullanılan EPDM kauçuğun uygun üretim parametrelere göre üretilmediğini göstermiştir. Uygun parametreyi bulmak için ASTM D395 testi uygulanmasına karar verilmiştir. Numune olarak X,A,B,C grubu olarak tanımlanmış dört tane kauçuk grubu kullanılmıştır. Bu gruplardan X sülfür diğerleri peroksit vulkanizasyonu ile üretilmiştir. Hazırlanan numuneler teste tabi tutulduğunda peroksitle vulkanize edilmiş numunelerin, sülfürle vulkanize edilmiş numunelere göre daha dayanıklı olduğu görülmüştür. Test sonucuna göre kauçuğun üretiminde vulkanizasyon sistemi değiştirilerek peroksitli vulkanize kauçuk türü kullanılmaya başlanmıştır.Item Motor termostat contasında meydana gelen kalıcı şekil değişikliklerinin deneysel olarak incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019) Yıldız, Rumeysa; Solmaz, Erol; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmada, araç motor termostatlarında kullanılan farklı malzeme özellikleri ile üretilen contaların kalıcı şekil değişimlerinin araştırılması ve incelenen malzemeler arasında en iyi olanın ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. İncelenen problem, üretilen contaların kalıcı deformasyon oranının yüksek olmasıdır. Bu durum kullanılan EPDM kauçuğun uygun üretim parametrelere göre üretilmediğini göstermiştir. Uygun parametreyi bulmak için ASTM D395 testi uygulanmasına karar verilmiştir. Numune olarak X,A,B,C grubu olarak tanımlanmış dört tane kauçuk grubu kullanılmıştır. Bu gruplardan X sülfür diğerleri peroksit vulkanizasyonu ile üretilmiştir. Hazırlanan numuneler teste tabi tutulduğunda peroksitle vulkanize edilmiş numunelerin, sülfürle vulkanize edilmiş numunelere göre daha dayanıklı olduğu görülmüştür. Test sonucuna göre kauçuğun üretiminde vulkanizasyon sistemi değiştirilerek peroksitli vulkanize kauçuk türü kullanılmaya başlanmıştır.Item Multicriteria optimization approach for hydrostatic bearing design(Emerald, 2002) Solmaz, Erol; Babalık, Fatih C.; Öztürk, Ferruh; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi.; AAH-1884-2021; AAG-9923-2021; 6507386513; 6508276205; 56271685800In this paper, computer-aided design optimization approach for hydrostatic bearings is presented. The optimization problem is formulated in multicriteria strategy. The power loss and the temperature rise of oil are considered as performance measures for optimal hydrostatic bearing design. Optimization results indicate the effectiveness of the proposed combined approach which has advantages over the single criteria optimization. Sample results are presented to verify the proposed approach.Publication Multiobjective crashworthiness optimization of graphene type multi-cell tubes under various loading conditions(Springer, 2021-05) Albak, Emre İsa; Solmaz, Erol; Yıldız, Ali Rıza; Öztürk, Ferruh; Bursa Uludağ Üniversitesi/Gemlik Asım Kocabıyık Meslek Yüksekokulu/Hibrid ve Elektrikli Taşıtlar Teknolojisi Bölümü; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü; 0000-0001-9215-0775; 0000-0001-9369-3552; 0000-0003-1790-6987; I-9483-2017; DTV-6021-2022; F-7426-2011; FRD-1816-2022; 57191051783; 6507386513; 7102365439; 56271685800Nature is an important source of inspiration for researchers to create better designs. In this study, graphene type multi-cell tubes is inspired by graphene due to its strong and lightweight mechanical properties. Peak crushing force (PCF), energy absorption (EA) and crushing force efficiency crashworthiness indicators have been taken into consideration under different loading angles, and the complex proportion assessment (COPRAS) which is a multicriteria decision-making method has been used to determine the best model. The best model is found to be GTMT5 (second-order and third-order hollow cylinders in the graphene type multi-cell tube) by the COPRAS selection method. The multiobjective optimization, whose objective is to minimize PCF and maximize EA, is applied on the GTMT5 using the multiobjective particle swarm optimization and non-dominated sorting genetic algorithm II methods, and the techniques are compared. The optimization study is carried out on the radial basis function metamodels. This study shows that circular structures placed in multi-cell tubes have a significant effect on the crashworthiness performance.