Browsing by Author "Ertekin, Ercan"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Yaratıcı düşünme becerisini geliştirmeye yönelik bir grup rehberlik programının etkililik araştırması(Uludağ Üniversitesi, 2004) Ertekin, Ercan; Külahoğlu, Şermin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programı.Bu araştırmada, Yaratıcı Düşünme Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Grup Rehberlik Programının üniversite üçüncü sınıfında okuyan öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri üzerindeki etkisi sulanmıştır. Araştırma "ön test-son test kontrol gruplu deneme modeline" göre düzenlenmiştir. Gruplar bir deney ve bir kontrol grubu desenine göre oluşturulmuştur. Uludağ Üniversitesi'nde öğrenim görmekte olan gönüllü 80 öğrenciye Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Sözel A Formu uygulanmıştır. Yaratıcı düşünme becerisini geliştirmeye yönelik grup rehberlik eğitimine katılmak isteyen öğrenciler arasında deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Gönüllülük esasma göre, bu bölümlerdeki grup üyelerinin seçiminde, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi'nin Akıcılık, Esneklik ve Orijinallik alt ölçeklerinden; alt, orta ve üst sınırlarda puanlar almış öğrencilerin eşit oranlarda gruba katılmasına dikkat edilmiştir. Her bir grup 10 kişiden oluşmak üzere toplam 20 öğrenci seçilmiştir. Deney ve kontrol grubunun belirlenmesinde, okudukları bölümler ve cinsiyet oranlan eşit tutulmaya çalışılmıştır. Kısacası araştırmaya giren denekler, yaratıcılık puanı, yaş, cinsiyet, eğitim alam gibi sonucu etkileyebilecek değişkenler açısından eşleştirilmiştir. Deney grubuna uygulanan "Yaratıcı Düşünme Becerisini Geliştirmeye Programı", 120 dakikalık sekiz oturumdan oluşmuştur. Hazırlanan programda yaratıcı drama teknikleri, beyin fırtınası tekniği, soru sorma, rol oynama tekniği, masal tamamlama, hikaye oluşturma, tartışma, örnek olay inceleme ve resim etkinliklerinden yararlanılmıştır. Araştırmacının kişisel etkilerini ortadan kaldırmak için deney grubu ile program uygulanırken, kontrol grubundaki öğrencilerle 50 dakika süreli iki oturum bir araya gelinmiş ve mesleklerinde yaratıcılığın önemi üzerine konuşulmuştur. "Yaratıcı Düşünme Becerisini Geliştirmeye Yönelik Grup Rehberlik Eğitim Programı"nın etkili olup olmadığına ilişkin yorumlarda, deney ve kontrol gruplarının öntest ve son test puanlarının arasındaki farkı test etmek için tekrarlı ölçümler için varyans analizi testi kullanılmıştır. "Yaratıcı düşünme becerisi geliştirmeye yönelik grup rehberlik programının" uygulandığı deney grubu ile grup rehberlik programı uygulanmayan kontrol grubunun yaratıcı düşünme becerisi arasında istatistiksel anlamlılık olup olmadığım belirlemek amacıyla, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi ön test ve son test puanlan arasındaki farkı test etmek için, tekrarlı ölçümler için varyans analizi testi kullanılmıştır. Deney grubunun TYDT akıcılık ve esneklik alt ölçeklerinden ön test ve son test puanlan arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmiştir (p<.05). Deney grubuna uygulanan "Yaratıcı düşünme becerisi geliştirmeye yönelik grup rehberlik programının", öğrencilerin yaratıcılıklarının akıcı ve esnek düşünme boyutlarını geliştirdiği görülmektedir. Deney ve kontrol gruplarının TYDT ön test ve son test orijinallik boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlenmemektedir. Bu bulgu "Yaratıcı düşünme becerisi geliştirmeye yönelik grup rehberlik programının", öğrencilerin yaratıcılıklarının orijinallik boyutuna anlamlı bir etkide bulunamadığı şeklinde yorumlanabilir.