Browsing by Author "Şenel, Ş. Ergun"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Bursa ili Yıldırım ve Osmangazi ilçelerindeki bazı ilkokullarda yapılmış olan BCG aşısının sağlamış olduğu antikor cevabın PPD ile kontrol edilmesi(Uludağ Üniversitesi, 1996) Şenel, Ş. Ergun; Gülesen, Özdemir; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü/Halk Sağlığı Anabilim Dalı.Bursa Sağlık Müdürlüğünce 1992-1993 öğretim yılı Kasım-Haziran aylarını içeren dönemde Yıldırım ve Osmangazi ilçelerindeki ilkokul ve ilköğretim okullarından 42’sinde 1. ve 5. Sınıf öğrencilerine PPD testi ve takiben BCG aşısı uygulanmıştır. Bu öğrencilere 1 yıl sonra (1994 yılı), tüberküloza karşı bağışıklama yöntemi olan BCG aşısının sağlamış olduğu antikor cevabının PPD testi ile kontrol edilmesini amaçlayan prospektif kohort çalışması yapılmıştır. Tüberküloz basili, bilindiği gibi, enfekte kişiden sağlıklı kişiye damlacık enfeksiyonu şeklinde geçer ve pulmoner tüberküloz bu konuda sorumluluğu yüklenir. Tüberküloz bir genç ve erişkin hastalığı olmakla birlikte, morbidite ve mortalitesi 5 yaşın altındaki çocuklarda daha yüksektir. Hijyen koşullarının kötü olduğu, nüfusun 20-25 yılda 2 katına ulaştığı, ekonomik kaynakların ve sosyal koşulların halkın çoğunluğu için iyileşmediği gelişmekte olan ülkelerde başta çocuklar olmak üzere, hala en önemli sağlık sorunlarından biri olarak önemini korumaktadır. Aşılanmış ve aşılanmamış gruplarda yapılan kontrollü ve prospektif araştırmalarda; BCG aşısının tüberküloz insidansını, mortalite ve morbiditesini azalttığı saptanmıştır. Tüberküloz enfeksiyonu sonucu oluşan geç ve hücresel tipteki bağışıklığı, aşırı duyarlılığı belirlemek için kullanılan tüberkülin deri testi, kişinin tüberküloz basili ile enfekte olduğunu gösteren çok önemli bir yöntemdir. Bütün kısıtlılıklara rağmen, tüberkülin sonuçlan, tüberkülozun özellikle çok veya orta derecede yaygın olduğu ülkelerde değerli bir ölçüttür. Ülkemiz gibi BCG aşısının ve ıpapellerinin rutin olduğu ülkelerde, aşılı çocuklarda PPD yorumlanırken, aşı skar sayısının dikkate alınması ve olası enfeksiyon yorumunun ona göre yapılması uygun olacaktır. BCG aşılamalarının ülkemizde istenilen oranlarda olmadığı ve enaz 2 aşısı olması gereken 5. Sınıf öğrencilerinin ancak yansının 2 aşılı olduğu da anımsanırsa, aşısız çocuklarda düşük olan PPD yamtlanmn BCG aşılaması ve yinelenen aşılamaları ile anlamlı derece arttığı yönündeki bulgumuz dikkati çekmektedir. Aşıları zamanında yapılmış bir nesil yetiştirme çalışmalarının başarılı olacağı ve tüberküloz savaşının hekimlerden çok hükümetlerin görevi olması gerektiği inancındayım.Item Sağlık kuruluşlarında süreç yönetiminin uygulanabilirliği ve bir uygulama örneği(Uludağ Üniversitesi, 2004) Şenel, Ş. Ergun; Efil, İsmail; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı/Yönetim Organizasyon Bilim Dalı.Sağlık Kuruluşlarında Süreç Yönetiminin Uygulanabilirliği Ve Bir Uygulama Örneği" genellikle üretim sektöründe uygulanmakta olan süreç yönetiminin sağlık sektöründe hizmet sunan işletmelerde nasıl uygulanabileceğini araştırmıştır. Süreç yönetimi günümüzde sağlık kuruluşlarında henüz yaygın olarak kullanılmayan bir yönetim yaklaşımıdır. Birinci bölümde; sağlık hizmetlerinin tanımı, sınıflandırılması, işlevleri ve organizasyon açısından özellikleri anlatılmaktadır. Yine bu bölümde, Sağlık Hizmetleri ve değişim, Sağlık Kuruluşlarının Özellikleri, Hasta İhtiyaçtan ve Hizmet Performansı, Sağlık Hizmeti Yönetimini Diğer Yönetimlerden Ayıran Temel Özellikler, Hastanelerin Tanımı, Hastanelerin Sınıflandırılması, Organizasyon Açısından Hastanelerin özellikleri, Hastanelerin Yönetimi ve hastanelerdeki hizmetler anlatılmıştır. İkinci bölümde; süreç yönetimi ihtiyacının zaman içinde nasıl geliştiği, süreç yönetiminin temel kavramları, işletme süreç yönetiminin diğer işletme konsept ve metotlarıyla karşılaştırılması, sağlık kuruluşlarında süreç yönetimi, hastanelerimizdeki süreç modelleri, performans ölçme sistemi, süreç yönetimi adımlan, sürekli iyileştirme felsefesini içeren süreç analizi ve geliştirme, süreç hiyerarşisi ve süreç karakteristikleri, üst yönetimin görev ve sorumluluktan ile süreç yönetiminin toplam kalite çalışmaları içersindeki yerinden bahsedilmiştir. Son bölümde ise; süreç yönetimi anlayışının bir sağlık işletmesindeki uygulama örneği gösterilmiştir. Uygulanan ve uygulanmaya devam eden yöntem sonucunda daha önceleri fark edilmeyen ama fonksiyonel yapılanma içinde bulunan ve kritik süreçler içersinde yer alan birçok alt süreç ve faaliyet fark edilmiş ve sürecin tamamı içersindeki yerini almıştır. Böylece; müşteri memnuniyeti etkileyen bu faaliyetlerinde ölçülmesi ve takip edilerek iyileştirme fırsatlar sağlanmıştır. Aynca çeşitli modelleri kullanarak süreç yönetimi uygulaması yapan üç kamu hastanesinin süreçleride incelenmiştir. Uygulama sırasında verimsiz, üretken olmayan faaliyetler ve süreçler de elimine edilmiştir. Böylece müşterilerimize rekabet koşullarına uyabilen, kaliteli ve daha hızlı hizmet sunabilen süreçlere ulaşılmıştır.