2023 Cilt 37 Sayı 2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/38723
Browse
Browsing by Author "0000-0003-0136-7042"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Tüketicilerin beyaz et tercihlerini etkileyen faktörler ve gıda harcamaları içerisinde beyaz etin payı: Bursa ili örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-08-01) GÜRBÜZ, İSMAİL BÜLENT; Kadağan, Özgecan; Gemeç, Esra; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi; 0000-0001-5340-3725; 0000-0003-0136-7042; 0000-0003-0122-4148Sağlıklı bir hayatın devam etmesi ve yaşam kalitesinin yükselmesinde beyaz etin önemli bir rolü vardır. Bu besin maddesinin en önemli özelliği yeterli miktarda vitamin ve minerale sahip olmasına ek olarak kolay sindirilebilmesidir. Bu çalışmada, beyaz et tercihlerini etkileyen faktörlerin birbirleriyle olan ilişkisi ve gıda harcamaları içerisinde bu besin için harcanan payın, tüketim tercihleriyle olan ilişkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma, Bursa ilinde ikamet eden 155 kadın ve 241 erkek olmak üzere, toplam 396 katılımcı ile yüz yüze anket yapılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 28 kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sorularına cevap bulmak amacıyla Frekans analizi ve Korelasyon analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda katılımcıların %36.6’sı gıdaya %36-50 arasında pay ayırdığı ve beyaz ete %25 ve altında pay ayıran katılımcıların %41.9’luk bir kısım oluşturduğu görülmektedir. Ürünlerin tazeliği (r=.379) (p=.001), kalitesi (r=.340) (p=.001), lezzeti (r=.379) (p=.001) ile organik sertifikalı olması arasında pozitif yönlü kuvvetli bir ilişki bulunmaktadır. Tüketiciler beyaz ette tazelik, kalite ve lezzet arttıkça organik ürünlere daha da eğilim göstermektedir. Gıda harcamaları içerisinde beyaz etin payı ile alışkanlık (r=.117) (p=.020), bulunma kolaylığı (r=.194) (p=.020), damak zevkine uyması (r=.177) (p=.001), fiyatının düşük olması (r=.132) (p=.009), daha sağlıklı olması (r=.207) (p=.001) arasında güçlü bir ilişki bulunduğu belirlenmiştir. Beyaz ete ayrılan pay arttıkça alışkanlık, bulunma kolaylığının ve sağlıklı olan bu ürünün tüketimi artış göstermektedir. Tüketicilerin et tüketim sıklıklarının artırılması ve dengeli beslenme için tüketiciler daha çok bilinçlendirilmelidir. Ayrıca, sağlık açısından daha faydalı olan organik ürün tüketimi de yüksek gelir grupları başta olmak üzere teşvik edilmelidir.