The impact of authentic animated stories on young learners' vocabulary learning in ELT classes

Loading...
Thumbnail Image

Date

2011-10

Authors

Kaya, Burcu

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

In this paper, the role of using authentic animated stories as vocabulary teaching materials on young learners vocabulary development in terms of their success in vocabulary tests was investigated. To achieve this goal, an experimental case study was performed on 55 fourth grade students at a state primary school in Kocaeli and 42 target words were taught during this study. The students were divided into two different groups-one was the control group and the other was the experimental group which were at the same age and had similar levels of English. While the control group was taught target vocabulary through traditional materials like flashcards, songs and course books, the experimental group was taught the new vocabulary through authentic animated stories. During this treatment, the same pre tests, immediate post tests and delayed post tests were applied to two groups. At the end of the study, the results showed that teaching vocabulary through authentic animated stories provided a better learning of vocabulary when it was compared to teaching vocabulary through traditional materials used in EFL classrooms.
Bu çalışmada, kelime öğretim materyali olarak özgün animasyon hikâyelerinin kullanımının, çocukların kelime öğrenimine olan etkisi, onların kelime testlerindeki başarıları temel alınarak incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda, deneysel bir araştırma yöntemi, Kocaeli'deki bir devlet ilköğretim okulundaki 55 dördüncü sınıf öğrencisine uygulanmış ve çalışma esnasında, bu iki gruba 42 hedef kelime öğretilmiştir. Çalışma dahilindeki aynı yaşlarda ve aynı seviyelerde İngilizce bilgisine sahip öğrenciler, biri kontrol diğeri deney grubu olmak üzere iki farklı gruba ayrılmışlardır. Çalışma süresince kontrol grubuna resimli kartlar, şarkılar ve ders kitabı gibi geleneksel materyallerle kelime öğretilirken, deney grubuna özgün animasyon hikâyeler aracılığıyla hedef kelimeler öğretilmiştir. İki gruba da aynı ön-test ve son testler uygulanmıştır. Çalışma sonunda, sonuçlar, özgün animasyon hikâyeler aracılığıyla kelime öğretiminin diğer geleneksel materyaller ile kelime öğretimine göre daha iyi bir öğrenme sağladığını göstermiştir.

Description

Keywords

Teaching English, Teaching vocabulary, Young learners, Authentic animated stories, Contextualized language instruction, İngilizce öğretimi, Kelime öğretimi, Çocuklar, Özgün animasyon hikayeler, Bağlam içinde dil öğretimi

Citation

Kaya, B. (2011). The impact of authentic animated stories on young learners' vocabulary learning in ELT classes. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.