Publication:
Bursa ilinde bir ilkokul örnekleminde dikkat eksikliği/ hiperaktivite bozukluğu sıklığı ve ilgili sosyodemografik özellikler

dc.contributor.advisorTaneli, Suna
dc.contributor.authorAlbayrak, E. Cengiz
dc.contributor.departmentTıp Fakültesi
dc.contributor.departmentPsikiyatri Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentÇoçuk Psikiyatrisi Bilim Dalı
dc.date.accessioned2020-01-06T06:28:09Z
dc.date.available2020-01-06T06:28:09Z
dc.date.issued1998
dc.description.abstractBu çalışmada 1-5. sınıflarda okuyan ilkokul öğrencilerinde Dikkat eksikliği/ Hiperaktivite bozukluğunun (DE/HB) sıklığı, alt tiplerinin oranlan ve ilişkili oldukları durumlar araştırılmıştır. Çalışma Bursa ilinde, 8 ayrı okulda, 1676 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerin 830'u kız, 846'sı erkektir. Çalışmaya almanan okulların 3'ü kent merkezinde, l'i kasabada, 4 tanesi de köydedir. Her okulda öğretmenlerle toplantılar yapılarak DE/HB ve Conners Öğretmen Derecelendirme Ölçeği (CÖDÖ) hakkında bilgi verilmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında öğretmenlere CÖDÖ verilmiş ve ailelere DSM-IV semptom listesi gönderilmiştir. 10 gün içinde formlar geri alınmıştır. Değerlendirme Ankara Conners Ölçeklerine (ACÖ) göre yapılmıştır. Bunun için kesme noktasını belirlemek amacıyla, her skordan iki öğrenci olmak üzere, toplam 103 öğrenci anne-baba ve öğretmenleri ile birlikte görülerek değerlendirilmiştir. Tamlar DSM-IV kriterlerine göre konulmuş ve belirlenen kesme noktalarından sonra, hem anne-babalarm, hem de öğretmenlerin ortak bildirdikleri çocuklar bozukluğa sahip kabul edilmişlerdir. Çalışmamızda DE/HB sıklığı %8.6 bulunmuştur. Dikkat Eksikliğinin ön planda olduğu tip (DE/HB-D) %4.1, Hiperaktivite-İmpulsivitenin ön planda olduğu tip (DE/HB-H) %3.6, Bileşik tip (DE/HB-B) %0.9 oranında bulunmuştur. Kız/Erkek oranı 1/1.9 olarak bulunmuş, hiperaktivite-İmpusivitenin ön planda olduğu tipte bu oran 1/3 iken, dikkateksikliğinin ön planda olduğu tipte 1/1.3 bulunmuştur. Dikkat eksikliği akademik basan ile çok ilişkili iken, hiperaktivite ilişkisiz bulunmuştur. Akademik basan düştükçe, DE/HB-D oranlan da artmıştır. Köy ve kasabada öğretmenlerin, kentteki öğretmenlere göre daha fazla semptom bildirdiği saptanmıştır. Anne-babanın eğitim durumu dikkat eksikliği ile ilişkili bulunmuş, hiperaktivite ile böyle bir ilişki bulunamamıştır. Anne-baba eğitim düzeyi düştükçe DE/HB-D oranlarında anlamlı artış saptanmıştır. Öğretmenler anne-babalardan daha fazla semptom bildirmiş ve anne-babalarla öğretmen bildirimleri arasındaki uyum düşük bulunmuştur.
dc.format.extentI, 106 sayfa
dc.identifier.citationAlbayrak, E. C. (1998). Bursa ilinde bir ilkokul örnekleminde dikkat eksikliği/ hiperaktivite bozukluğu sıklığı ve ilgili sosyodemografik özellikler. Yayınlanmamış uzmanlık tezi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/5091
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectHiperaktivite ile beraber dikkat eksikliği
dc.subjectAttention deficit disorder with hyperactivity
dc.titleBursa ilinde bir ilkokul örnekleminde dikkat eksikliği/ hiperaktivite bozukluğu sıklığı ve ilgili sosyodemografik özellikler
dc.title.alternativeThe frequency of attention deficit / hyperactivity disorder and related sociodemographic characteristics in a primary school sample in Bursa
dc.typeSpecialityinMedicine
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentTıp Fakültesi/Psikiyatri Ana Bilim Dalı/Çoçuk Psikiyatrisi Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
088595.pdf
Size:
4.16 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: