Publication:
Prekast öngerme kirişli köprünün yapım aşamaları dikkate alınarak zaman tanım alanında doğrusal olmayan analiz yöntemiyle performansının belirlenmesi

dc.contributor.authorÇavdar, Özlem
dc.contributor.authorSarıgün, Osman
dc.date.accessioned2024-04-29T06:26:29Z
dc.date.available2024-04-29T06:26:29Z
dc.date.issued2023-08-09
dc.description.abstractMühendislik yapılarının tasarımında gerekli olan yapısal çözümlemelerin gerçekçi sonuçlar verebilmesi için tasarım aşamasında yapının inşa aşaması, süresi ve yapıya esas beton, çelik gibi malzemelerin bu süre zarfında meydana gelecek değişimleri ile beraber dinamik etkilerin de dikkate alınması gerekmektedir. Çalışma kapsamında karayolu köprüsünün uygulama modeli üzerinde gerçekleştirilecek sonlu eleman analizleriyle yapı tasarımlarının sadece servis durumu ve yapım aşamalarını dikkate alacak şekilde değil, zaman tanım alanında gerçek ivme kayıtlarının da kullanılarak dinamik çözümlenmesi gerekliliği amaçlanmıştır. Model olarak seçilen Çirmiş Köprüsü üç eşit açıklığa sahip olup toplam 96 metre uzunluğundadır. Köprü üst yapısı, tabliye ve öngerme kirişlerden oluşmaktadır. Bu tip köprülerin tasarım esaslarında kullanılan AASHTO, TS 3233 Yönetmelikleri ve TCK Yol Köprüleri Teknik Şartnamesi dikkate alınarak köprü üst yapısının model güvenilirliği sağlanılıp çözümlemelere başlanılmıştır. Dinamik etkilerin tespiti amacıyla TBDY-2018 kapsamında belirtilen kurallar çerçevesinde gerçekleştirilen zaman tanım alanında doğrusal olmayan yapım aşamalı analiz ile doğrusal olmayan yapım aşamalı analiz sonuçları karşılaştırılmıştır. Zaman tanım alanında doğrusal olmayan yapım aşamalı analiz sonuçlarının yapı elemanlarında daha yüksek kesit tesirleri ve yer değiştirme değerleri verdiği gözlemlenmiştir. Ülkemizin aktif fay kuşağında yer almasından dolayı yapı tasarımlarının, zaman tanım alanında gerçek ivme kayıtlarının da kullanılarak dinamik çözümlenmesi gerekmektedir.tr_TR
dc.description.abstractIn order for the analyzes to be realistic in the design of buildings, the construction of the building, its duration and changes in materials such as concrete and steel should be taken into account along with its dynamic effects. In the study, it is aimed to dynamically analyze the designs of the highway bridge by using finite element analyzes to be carried out on the model, not only taking into account the service status and construction stages, but also using real acceleration records in the time history. The model, Çirmiş Bridge, has three spans and is 96 meters long. Bridge superstructure consists of deck and prestressed beams. Superstructure model reliability has been ensured with the AASHTO, TS 3233 and TRH Road Bridges Technical Specifications used in the design of these bridges. The results of non-linear construction phase analysis in the time history domain, carried out within the framework of the rules specified in TBEC-2018 for the determination of dynamic effects, gave higher cross-sectional effects and displacement values in the building elements compared to the construction phase analysis results. Since our country is located in the fault zone, dynamic analysis should be done by using real acceleration records in the designs.en_US
dc.identifier.citationÇavdar, Ö. ve Sarıgün, O. (2023). ''Prekast öngerme kirişli köprünün yapım aşamaları dikkate alınarak zaman tanım alanında doğrusal olmayan analiz yöntemiyle performansının belirlenmesi''. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 28(2), 551-568.tr_TR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17482/uumfd.1229793
dc.identifier.endpage568
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage551
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uumfd/issue/79446/1229793
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2873821
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/41275
dc.identifier.volume28
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisitr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKarayolu köprüsütr_TR
dc.subjectÖngerme kiriştr_TR
dc.subjectTBDY-2018tr_TR
dc.subjectYapım aşamalı analiztr_TR
dc.subjectZaman tanım alanıtr_TR
dc.subjectHighway bridgeen_US
dc.subjectPrestressed beamen_US
dc.subjectTBEC-2018en_US
dc.subjectConstruction phase analysisen_US
dc.subjectTime history domainen_US
dc.titlePrekast öngerme kirişli köprünün yapım aşamaları dikkate alınarak zaman tanım alanında doğrusal olmayan analiz yöntemiyle performansının belirlenmesitr_TR
dc.title.alternativeDetermination of the performance of a precast girder bridge by non-linear analysis method in the time domain considering the construction stagesen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
28_2_15.pdf
Size:
1.25 MB
Format:
Adobe Portable Document Format