Yayın:
2024 sosyal bilgiler öğretim programı becerileri kapsamında Birleşmiş Milletler 2030 sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin incelenmesi

dc.contributor.advisorAkdemir, Abamüslim
dc.contributor.authorBilge, Ebru
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentSosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0009-0003-9866-084X
dc.date.accessioned2025-11-06T12:39:59Z
dc.date.issued2025-09-19
dc.description.abstractBu çalışmada 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı(SBÖP)nın Beceriler bölümü ile BM 2030 SKH arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Birleşmiş Milletler 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri kitapçığı bu çalışmanın ana veri kaynaklarıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre sosyal bilgiler öğretim programında okuryazarlık becerileri ile sürdürülebilir kalkınma hedefleri arasında büyük oranda ilişki kurulabilirken alan becerileri ile hiçbir ilişki kurulamamıştır. Görsel okuryazarlık becerisi dışındaki tüm okuryazarlık becerileri sürdürülebilir kalkınma hedefleri ile ilişkilendirilmiştir. Ayrıca programda sürdürülebilirlik okuryazarlığı adında bir okuryazarlık becerisi yer almaktadır. Kavramsal beceriler içerisinde yalnızca bilgi toplama, Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SKH) ile ilişkilendirilmiştir. Öte yandan sosyal duygusal öğrenme becerileri kapsamında sosyal farkındalık, iletişim, sorumlu karar verme, işbirliği becerileri SKH ile ilişkilendirilmiştir. Çalışmada sürdürülebilir kalkınma hedefleri sosyal, çevresel ve ekonomik olarak sınıflandırılmış ve programdaki becerilerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin boyutlarıyla ilişkisi incelenmiştir. Programda yer alan beceriler sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin en çok sosyal boyutunda yer alan hedeflerle ilişkilendirilirken en az çevresel boyutta yer alan hedeflerle ilişkilendirilmiştir. Elde edilen tüm veriler tablolaştırılmış ve sonuçların oranının görülmesi adına grafikler oluşturulmuştur.
dc.description.abstractThis study aims to examine the relationship between the Skills section of the 2024 Social Studies Curriculum (SBÖP) and the UN 2030 SDGs. The 2024 Social Studies Curriculum and the United Nations 2030 Sustainable Development Goals booklet are the main data sources for this study. Document analysis, a qualitative research method, was used in the research. Descriptive analysis and content analysis were used in the data analysis. According to the findings of the study, while a significant relationship was established between literacy skills and sustainable development goals in the social studies curriculum, no relationship was established with subject-matter skills. All literacy skills except visual literacy were associated with the sustainable development goals. Furthermore, the program includes a literacy skill called sustainability literacy. Among conceptual skills, only information gathering was associated with the Sustainable Development Goals (SDGs). Furthermore, within the scope of social emotional learning skills, social awareness, communication, responsible decisionmaking, and collaboration skills were associated with the SDGs. The study categorized sustainable development goals as social, environmental, and economic, and examined the relationship between the skills in the curriculum and the dimensions of the sustainable development goals. The skills included in the program were most closely associated with the social dimension of the sustainable development goals, and least closely associated with the environmental dimension. All data obtained were tabulated, and graphs were created to illustrate the results.
dc.format.extentXIII, 87 sayfa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/56487
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBeceri
dc.subjectBirleşmiş Milletler
dc.subjectKalkınma
dc.subjectBirleşmiş Milletler sürdürülebilir kalkınma hedefleri
dc.subjectÖğretim programı
dc.subject2024 sosyal bilgiler öğretim programı
dc.subjectSürdürülebilirlik
dc.subjectSürdürülebilir kalkınma
dc.subjectSürdürülebilir kalkınma hedefleri
dc.subjectCurriculum
dc.subjectDevelopment
dc.subjectSkill
dc.subject2024 social studies curriculum
dc.subjectSustainability
dc.subjectSustainable development
dc.subjectSustainable development goal
dc.subjectUnited Nations
dc.subjectUnited Nations sustainable development goal
dc.title2024 sosyal bilgiler öğretim programı becerileri kapsamında Birleşmiş Milletler 2030 sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of the United Nations 2030 sustainable development goals within the scope of the 2024 social studies curriculum skillsen
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı/Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Ebru_Bilge.pdf
Boyut:
1.69 MB
Format:
Adobe Portable Document Format