Yayın:
Reflections of the existence states that would make being oneself possible in the current age in kierkegaard’s philosophy

dc.contributor.authorKadıoğlu, Sibel
dc.contributor.authorKoç, Emel
dc.date.accessioned2025-11-20T12:57:22Z
dc.date.issued2025-07-05
dc.description.abstractKierkegaard, one of the most important thinkers of 19th century Europe, marks a turning point in the history of philosophy, both in his life and in his ideas that transcend his time. Kierkegaard’s critical approach to modern philosophy and Enlightenment thought, considered the starting point for existential philosophy, also formed the basis for his understanding of truth and ethics. Kierkegaard’s views on truth, ethics, and religion essentially focus on a single problem, the problem of ‘being oneself’. Kierkegaard sees ‘being oneself’ not as an abstract, rational essence or ideal, but as a concrete, existential, vital state of being. To what extent is it possible to ‘being oneself’, which in Kierkegaard’s philosophy of existence stands out as a possibility for modern people? Kierkegaard addressed the problem of ‘being oneself’ on an existential basis, questioning it within the perils of the age he envisioned and seeking a solution. In Kierkegaard's philosophy, there are important states of existence that will bring the possibility of ‘being oneself’ which is described in various ways within aesthetic, ethical, and religious realms of existence, to our time. These states of existence that will create the possibility for the contemporary individual to ‘being oneself' can be listed as individuality, freedom, interiority, passion, attachment, fear, pain and hopelessness.
dc.description.abstract19. yüzyıl Avrupa'sının önemli düşünürlerinden biri olan Kierkegaard hem yaşamıyla hem de çağını aşan düşünceleriyle felsefe tarihinde bir kırılma noktası oluşturmaktadır. Varoluşçu felsefenin hareket noktası olarak kabul edilen Kierkegaard’ın modern felsefeye ve aydınlanma düşüncesine yönelik eleştirel yaklaşımı, hakikat ve etik anlayışına da temel oluşturmuştur. Kierkegaard’ın hakikat, etik ve din konusundaki görüşleri, aslında tek bir probleme ‘kendi olma’ problemine odaklanmaktadır. Kierkegaard, kendi olmayı soyut, rasyonel bir öz ya da ideal olarak değil, somut, varoluşsal, yaşamsal bir varoluş durumu olarak görmektedir. Kierkegaard'ın varoluş felsefesinde bir olasılık olarak öne çıkan 'kendi olma' modern insan için ne kadar mümkün? Kierkegaard "kendi olma" sorununu varoluşsal temelde ele almış, bunu öngördüğü çağın tehlikeleri içinde sorgulamış ve çözüm aramıştır. Kierkegaard felsefesinde estetik, etik ve dinsel varoluş alanlarında farklı şekillerde tanımlanan 'kendi olma' olanağını çağımızda olanaklı hale getirecek önemli varoluşsal durumlar bulunmaktadır. Çağdaş bireyde 'kendi olma' olanağını yaratacak bu varoluş durumları, bireysellik, özgürlük, içsellik, tutku, bağlılık, kaygı, acı, umutsuzluk ve yalnızlık olarak sıralanmaktadır.
dc.identifier.doi10.20981/kaygi.1669017
dc.identifier.endpage948
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage923
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4741001
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/kaygi/issue/94931/1710625
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/56814
dc.identifier.volume24
dc.language.isoen
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.subjectKierkegaard
dc.subjectAnxiety
dc.subjectPain
dc.subjectHopelessnes
dc.subjectKaygı
dc.subjectAcı
dc.subjectUmutsuzluk
dc.subjectKendi olma
dc.subjectBeing oneself
dc.titleReflections of the existence states that would make being oneself possible in the current age in kierkegaard’s philosophy
dc.title.alternativeKierkegaard felsefesinde kendi olmayı mümkün kılacak varoluş durumlarının çağımıza yansımalarıtr
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
24_2_16.pdf
Boyut:
432.57 KB
Format:
Adobe Portable Document Format