Alyılmaz, SemraAlyılmaz, Cengiz2024-04-182024-04-182023-03-09Alyılmaz, S. ve Alyılmaz, C. (2023). "Armağan-ı Yasin-i Şerîf". Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(45), 407-442.https://dergipark.org.tr/tr/pub/sosbilder/issue/78968/1257182https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2977470https://hdl.handle.net/11452/41175Tarih boyunca farklı coğrafyalarda yaşayan Türkler, geçmişten günümüze kadar pek çok dini kabuletmişlerdir. Tengriçilik (Şamanizm / Kamizm), Budizm, Mecusilik / Zerdüştilik, Manihaizm, Hristiyanlık (Nasturilik), Musevilik / Yahudilik ve İslamiyet Türklerin kabul ettikleri dinlerin en bellibaşlı olanlarıdır. Bu dinlerden Türkleri sosyal ve kültürel bakımdan en çok etkileyen de kuşkusuz ki İslamiyet olmuştur. Türklerin İslamiyet’i kabul ettikten sonra eski inançlarının ve geleneklerinin pek çoğunu terkettikleri, birçok alanda İslami kuralları, Kur’an-ı Kerim’deki emir ve yasakları, Hz. Muhammed’in hadislerini hayatlarının merkezine koydukları bilinmektedir. Türklerin doğum ve ölümle ilgili bazı inanışlarının; mevlit okutma, kandil ve bayram kutlama geleneklerinin temelinde de çoğunlukla İslami kuralların ve inanışların olduğu inkâr edilemez bir gerçektir. Anadolu’da yaşayan Türkler arasında, Kur’an-ı Kerim’in 114 suresinden biri olan ve 36. Sureyi oluşturan Yasin suresi, ayrı bir yere ve öneme sahiptir. 83 ayetten oluşan sure, Müslümanlar tarafından “Kuran’ın Kalbi” olarak kabul edilmektedir. Bu surenin önemiyle ilgili olarak Hz. Muhammed’in sözleri bulunmaktadır. Müslümanlar hem surenin ifade ettiği anlamları hem de Hz. Muhammed’in bu sureyle ilgili olarak söylemiş olduğu sözleri göz önünde bulundurarak doğumdan ölüme kadar hayatın her alanında Yasin-i Şerif okumanın yararına inanmışlar; bununla ilgili bazı geleneklerin oluşmasını da sağlamışlardır. Ramazan ayının her günü farklı bir amaçla Yasin-i Şerif okuma geleneği de bunlardan birini oluşturur. Temeli yüzlerce yıl öncesine dayanan bu gelenek Anadolu’nun farklı bölgelerinde hâlâ devam ettirilmektedir. “Armağan-ı Yasin-i Şerîf” adlı eser de bu geleneğin varlığına ve tarihinin eskiliğine tanıklık etmektedir. “Armağan-ı Yasin-i Şerîf”, Arap alfabesiyle ve Osmanlı Türkçesiyle XX. Yüzyılın başlarında yazılmıştır ve yazarı bilinmemektedir. Dil özellikleri eserin, daha önceki yıllarda yazılmış bir kaynak eserden hareketle yazıldığını göstermektedir. “Armağan-ı Yasin-i Şerîf” adlı eser hâlen Bursalı iş adamı İbrahim Koca’nın arşivinde bulunmaktadır.Having settled in various geographical regions throughout history, Turkish people have adoptedseveral religions from the past to the present. Tengrism (Shamanism / Kamism), Buddhism,Zoroastrism / Mazdaism, Manichaeism, Christianity (Nestorianism), Judaism / Jewishness, andIslamism are among the religions that have been mainly adopted by Turkish people. Among thesereligions, Islamism has undoubtedly had the greatest effect on Turkish people in social and culturalterms.Turkish people are known to have abondoned most of their previous beliefs and traditions, puttingIslamic rules, orders, and prohibitions of the Quran as well as the hadiths of Mohammed in thecenter of their life in many fields. It is an undeniable fact that certain beliefs of Turkish people regarding birth and death, as well as traditions like Islamic memorial ceremonies or celebration ofholy days and religious festivals, are mainly based on Islamic rules and beliefs.Surah Yaseen, the 36th surah among the 114 surahs of the Quran, is of particular value andimportance. Consisting of 83 verses, the surah is recognized as the “Heart of the Quran” byMuslims. Mohammed commented on the significance of this surah. Considering both the meaningsof the surah and Mohammad’s comments on it, Muslims have believed in the merit of reciting Surahal-Yaseen in all fields of life from birth up to death, which has led to the emergence of certaintraditions related to that. One of these traditions is the recital of Surah al-Yaseen for a differentpurpose every day during Ramadan. Dating back hundreds of years, this tradition is still carried onin different parts of Anatolia.“Armagan-i Yasin-i Serif” is a piece of writing that has witnessed the existence and the antiquity ofthis tradition. “Armagan-i Yasin-i Serif” was written in Ottoman Turkish language with Arabicletters by an unknown author in the early 20th century. Lexical features of the work suggest that itwas based on a source book that was written in previous years.“Armagan-i Yasin-i Serif” is currently stored in the archive of Ibrahim Koca, a businessman fromBursa.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessTürklerin diniİslamiyetKur’an-ı KerimYasin suresiArmağan-ı Yasin-i ŞerîfTurkish religionIslamismQuranSurah YaseenArmagan-i Yasin-i SerifArmağan-ı Yasin-i ŞerîfArmagan-ı Yasin-i SerifArticle4074422445https://doi.org/10.21550/sosbilder.1257182