2024-04-162024-04-162023-11-20Demirel, B. A. ve Bağdoğan, S. Y. (2023). İş yaşamında kuşaklar ve motivasyon farklılıkları. Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 42(2), 129-141.2750-9190https://dergipark.org.tr/tr/pub/bujes/issue/82723/1433404https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3713666https://hdl.handle.net/11452/41117Bu çalışma, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde Selver Yıldız Bağdoğan'in danışmanlığında Büşra Alay tarafından yazılan "X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının motivasyon araçları arasındaki farklılıklar" adlı yüksek lisans tezine dayanılarak hazırlanmıştır.Çalışmanın temel amacı, günümüz iş yaşamında yoğunluğu oluşturan X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının motivasyon araçları arasındaki farklılıkları ortaya koymaktır. Böylece örgütlere, insan kaynakları çalışanlarına katkı sunmak ve geleceğin kuşaklarına iş yaşamını hazırlamaktır. Araştırmanın örneklemini X, Y ve Z kuşağı beyaz yaka çalışanlarından oluşmaktadır. Alan yazında konu ile ilgili nitel çalışmaların sınırlılığı sebebiyle yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. İşgücünü kuşaklara göre incelediğimizde Z kuşağına dahil çalışanların daha az, X ve Y kuşağındaki bireylerin ise önemli bir ağırlığı olduğu görülmektedir. Yakın gelecekte üç kuşağın da hep birlikte iş yaşamında yer almasıyla yeni konu başlıkları ve sorunlar gündeme gelecektir. Kuşaklar arası farklılıklar temelinde motivasyon araçlarının nasıl değiştiği, çalışanların bu konudaki beklentilerinin ne ölçüde benzediği ve farklılaştığı çalışmada araştırılmaya çalışılmıştır. Yapılan bu çalışma ile 21. yüzyılın sağladığı olanaklar iş yaşamını bir önceki nesillere göre şekillendirdiği motivasyon araçlarının değiştiğini ortaya koymuştur. Ücret, disiplin gibi motivasyon araçlarının yerini esnek çalışma, boş zaman etkinlikleri, teknolojik olanaklar aldığı görülmektedir.The main purpose of this study is to reveal the differences between the motivation tools of employees of Generation X, Y, and Z, which constitute the intensity of today's daily life. Thus, the aim is to contribute to organizations by providing insights for human resources employees and preparing business life for future generations. The study sample comprises of White-collar employers from the X, the Y and, the Z generations. Given the availability qualitative studies on the subject, a semi-structured interview method was used in the field study. When examining the labor force by generation, it becomes apparent that while individuals from the X generation and the Y generation hold significant influence. In summary, new challenges and issues are likely to raise with the participation of all three generations in the the workplace. The study explored the variation of motivation tools based on generational differences and assessed the extent to which employees share similar or different expectations in regard. With this study, it has been revealed that the possibilities offered by 21. the century have revealed have resulted in a shift in the motivational tools shaping working life compared to previous generations. It is evident that flexible working hours, leisure activities, and technological advancements are replacing traditional motivators such as wages and discipline.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessY kuşağıZ kuşağıMotivasyonX kuşağıGeneration XGeneration YGeneration ZMotivationİş yaşamında kuşaklar ve motivasyon farklılıklarıGenerations in work life and differences of motivationArticle129141422