Uzun, LeventBalamur, Sezen Aksu2021-04-132021-04-132019-06-12Balamur, S. A. (2019). A comparison of three different vocabulary size tests for testing lexical competence in an Efl context. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.http://hdl.handle.net/11452/19621In this study, three receptive vocabulary size tests in similar designs to the Yes/No Test (Y/N Test) (Meara, 1992), Vocabulary Size Test (VST) (Nation & Beglar, 2007a, 2007b) and Vocabulary Levels Test (VLT) (Nation, 2001) and covering the first 5K words in bilingual format were used to measure English receptive vocabulary knowledge of university preparatory class students. These tests, though being in different formats, are assumed to be measuring receptive knowledge of vocabulary at the same level and treated as equivalent. However, there does not exist a study which uses these tests all together and handles the matter whether they measure receptive word knowledge at the same level, so this study aimed to contribute to the field by filling this gap. Towards this aim, the study questioned whether the three tests, as assumed, can estimate overall receptive vocabulary size offering similar vii statistical figures a) in different proficiency levels, b) across test sections and c) in different frequency bands for different proficiency levels groups. Beside this, how well the tests correlate with each other and which one correlates best with the participants’ university preparatory class exit scores and yields consistent results were investigated. The data were collected from elementary, pre-intermediate and intermediate level 581 students studying at two different universities in Turkey and statistically analysed through the SPSS 22.0 packet program. The tests were administered in two sessions. The findings put forth that in general, the Y/N Test provided the lowest scores in almost all frequency and proficiency based comparisons. The VLT and VST, though, presented diverse scores for different proficiency groups and at different frequency bands. According to the statistical analyses, all mean scores were in line with the participants’ level of proficiency, which meant higher level students did better in all frequency levels, and the scores declined accordingly as participants proceeded to lower frequency bands. In addition, the highest correlation was found between the VST and VLT, and lastly, the most correlated test with the students’ university preparatory class exit scores was the VLT. All these results are important in terms of creating awareness in EFL teachers about the fact that there are different tests which they can substitute for institutional exams to measure students’ vocabulary knowledge, and that they can use these tests in different contexts according to students’ individual differences.Bu çalışmada, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce pasif sözcük bilgilerini ölçmek amacıyla dizayn açısından Yes/No Test (Y/N) (Meara, 1992), Vocabulary Size Test (VST) (Nation & Beglar, 2007a, 2007b) ve Vocabulary Levels Test (Nation, 2001) (VLT)’e benzerlik gösteren ve iki dilli formatta ilk 5000 kelimeyi kapsayan üç pasif sözcük bilgisi testi kullanılmıştır. Bu testler farklı formatta olmalarına rağmen pasif sözcük bilgisini aynı derecede ölçüyor varsayılmakta ve eşdeğer kabul edilmektedir. Fakat bu üç farklı kelime testinin hepsini birlikte kullanarak bunların pasif sözcük bilgisini aynı seviyede ölçüp ölçmediğini ele alan bir çalışma bulunmamaktadır; dolayısıyla bu çalışma bu boşluğu doldurarak alana katkıda bulunmayı amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda, çalışma, üç testin öne sürüldüğü üzere genel pasif sözcük dağarcığını benzer istatistiksel rakamlar sunarak a) ix İngilizce yeterlilikleri farklı gruplarda, b) testlerin farklı bölümlerinde ve c) İngilizce yeterlilikleri farklı gruplar için farklı sıklık aralıklarında ölçüp ölçemediğini sorgulamıştır. Bunun yanı sıra, testlerin birbirleriyle ne derece ilişkili oldukları ve hangisinin katılımcıların üniversite hazırlık sınıfı geçme notlarıyla en fazla ilişkili gösterdiği ve tutarlı sonuçlar verdiği de incelenmiştir. Veriler Türkiye'de iki farklı üniversitede okuyan temel, orta düzey öncesi ve orta seviyelerdeki 581 öğrenciden toplanmış ve SPSS 22.0 paket program aracılığıyla istatistiksel analizi yapılmıştır. Testler iki oturumda uygulanmıştır. Bulgular, genel olarak Y/N testin neredeyse tüm sıklık ve yeterlik bazlı karşılaştırmalarda en düşük skorları verdiğini göstermiştir. VLT ve VST ise farklı yeterlik grupları için farklı sıklık bentlerinde değişik skorlar ortaya koymuştur. İstatistiksel analizlere göre, tüm ortalama değerler katılımcıların yeterlik seviyeleriyle uyumlu çıkmıştır ki bu da üst seviye öğrencilerin tüm sıklık aralıklarında daha başarılı oldukları ve skorların katılımcılar daha düşük frekans bentlerine doğru ilerledikçe düştüğü anlamına gelmiştir. Ayrıca, en yüksek korelasyon VST ve VLT arasında bulunmuş ve son olarak da öğrencilerin üniversite hazırlık sınıfı geçme notlarıyla en fazla ilintili test VLT olmuştur. Tüm bu sonuçlar İngilizce’yi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerde öğrencilerin sözcük bilgilerini ölçmede kurumsal sınavların yerine kullanabilecekleri farklı testlerin var olduğu ve bu testleri öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre farklı bağlamlarda kullanabilecekleri gerçeği konusunda farkındalık oluşturulması açısından önemlidir.XVII, 171 sayfaeninfo:eu-repo/semantics/openAccessEFLForm­-meaning linkEnglish receptive size of vocabularyEnglish vocabulary testsYabancı dil eğitimiBiçim­-anlam ilişkisiİngilizce pasif sözcük dağarcığıİngilizce sözcük testleriA comparison of three different vocabulary size tests for testing lexical competence in an Efl contextİngilizce'nin yabancı dil olarak öğretildiği ortamlarda sözcük yeterliliğinin ölçülmesinde üç farklı sözcük bilgisi testinin kıyasımasterThesis