Şahin, ŞenayBal, Rıza Murat2024-10-072024-10-072024-07-11https://hdl.handle.net/11452/459908 haftalık psikolojik beceri antrenmanının adölesan tenisçilerde; sporcularda öz güven düzeyi, sporda kaygı ölçeği alt boyutlarından somatik kaygı düzeyi, endişe düzeyi ve konsantrasyon dağınıklığı düzeyi, sporda motivasyon ölçeği alt boyutlarından özdeşleşmiş düzenleme düzeyi, bütünleşmiş düzenleme düzeyi, motivasyonsuzluk düzeyi, dışsal düzenleme düzeyi, içe yansıtılmış düzenleme düzeyi, içsel motivasyon düzeyleri üzerine etkisini ve servis performansı üzerine etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmada deneysel desenlerden “ön test – son test kontrol gruplu desen” kullanılmıştır. Araştırmaya katılan sporcular olasılıksız örneklem yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmaya katılan sporcuların gönüllü olmaları temel ölçüt olarak alınmıştır. Bu bağlamda araştırmanın örneklemini 2023-2024 yılında Bursa ilinde tenis müsabakalarına katılan oyuncular oluşturulmuştur. Araştırmaya uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 30 tenisçi katılmıştır (16 kız,14 erkek). Araştırmaya katılan sporcuların sosyo-demografik bilgileri öğrenmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu; sporcuların özgüvenlerini ölçmek amacıyla Sporcularda Sürekli Kendine Güven Envanteri, sporcuların kaygı düzeylerini ölçmek amacıyla Sporda Kaygı Ölçeği, sporcuların motivasyon düzeylerini ölçmek amacıyla “Sporda Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Tenisçilerin servis yön, tutarlılık ve güç puanını ölçmek için AOS testi uygulanmıştır. Araştırmaya katılan deney grubundaki adölesan tenisçilerinin Sporcularda Sürekli Kendine Güven Envanteri öntest ve sontest puanları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmektedir (z=-3,071, p<.05). Araştırmaya katılan deney grubundaki adölesan tenisçilerinin Sporcularda Kaygı Ölçeği alt boyutlarından Somatik Kaygı öntest ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmektedir (z=-2,547, p<.05). Fark puanlarının sıra ortalaması ve toplamları dikkate alındığında, gözlenen bu farkın negatif sıralar, yani öntest puanları lehine olduğu görülmektedir. Araştırmaya katılan deney grubundaki Sporda Motivasyon Ölçeği alt boyutlarından tenisçilerinin Özdeşleşmiş Düzenleme ve Bütünleşmiş Düzenleme öntest ve sontest puanları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmektedir (sırasıyla z=-2,740,p<.05, z=-1,496, p>.05). Benzer bir şekilde araştırmaya katılan deney grubundaki adölesan tenisçilerinin Servis Performans Testi (AOS) öntest ve sontest puanları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmektedir (z=-3,307, p<.05). Sonuç olarak8 haftalık psikolojik beceri antrenmanının adölesan tenisçilerde sporcularda kaygı ölçeği alt boyutlarından somatik kaygı düzeyi, tenisçilerde sporda motivasyon ölçeği alt boyutlarından özdeşleşmiş düzenleme, bütünleşmiş düzenleme düzeylerine ve servis performansı üzerine etkisi deney grubu üzerinde etkili olmuş ve kontrol ve deney grubu arasında anlamlı bir fark yaratmıştır.8-week psychological skills training in adolescent tennis players; self-confidence level in athletes, somatic anxiety level, anxiety level and dispersion level, which arethe sub-dimensions of anxiety in sports, regulation level related to the sub-dimensions of motivation in sports, integrated regulation level, amotivation level, externalregulation level, introjected regulation level, change of internal price and service performance. to research. "Pretest - posttest control group design", one of thein dividual designs, was used in the research. The athletes participating in the researchwere determined using the appropriate application method from the non-probabilitymethods. These were taken as the basic measurements of the athletes participating inthe research. This flexibility students were joined by players participating in tennis competitions in Bursa in 2023-2024. 30 tennis players (16 girls, 14 boys) selected withan appropriate control method participated in the research. In order to learn the socio-demographic information of the athletes participating in the research, the personalinformation formula was prepared by the researcher; Continuous Self-Confidence Inventory was used for athletes, Sports Anxiety Scale was used to measure athletes'anxiety levels, and "Sports Motivation Scale" was used to relieve athletes' motivationlevels. AOS test was conducted to use tennis players' service direction, performanceand power scores.It is seen that there is a significant difference between the Athlete Self-Confidence Inventory pretest and posttest scores of the adolescent tennis players in the experimental group participating in the research (z=-3.071, p<.05). It is seen that thereis a significant difference between the Somatic Anxiety pretest and posttest scores ofthe adolescent tennis players in the experimental group participating in the research (z=-2.547, p<.05). Considering the rank average and total of the difference scores, itis seen that this observed difference is in favor of negative ranks, that is, pretest scores.It is seen that there is a significant difference between the pretest and posttest scoresof Identified Regulation and Integrated Regulation of the tennis players in theMotivation in Sports Scale sub-dimensions in the experimental group participating inthe research (z=-2.740, p<.05, z=-1.496, p>.05, respectively). Similarly, there is asignificant difference between the Service Performance Test (AOS) pretest andposttest scores of the adolescent tennis players in the experimental group participatingin the research (z=-3.307, p<.05). As a result, the effect of 8-week psychological skillstraining on the level of somatic anxiety, one of the sub-dimensions of the anxiety scalein athletes, on the level of identified regulation, integrated regulation, one of the sub-dimensions of the motivation scale in sports in tennis players, and on the service performance in adolescent tennis players was effective on the experimental group and created a significant difference between the control and experimental groups.IX, 109 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessPsikolojik beceri (mental) antrenmanıTenisServisMotivasyonÖz güvenKaygıSpor psikolojisiPsychological skills (mental) trainingTennisServeMotivationSelf-confidenceAnxietysports psychology8 haftalık psikolojik beceri antrenmanının adölesan tenisçilerde motivasyon, özgüven ve kaygı düzeylerine ve servis performansına etkisiThe effect of 8 weeks psychological skills training on motivation, self-confidence and anxiety levels and service performance in adolescent tennis playersmasterThesis