Güven, Tuna2021-03-222021-03-222014Güven, T. (2014). "Eğitim kalitesinin kalkınma üzerindeki etkileri". Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(1), 137-162.1301-3386http://www.uludag.edu.tr/dosyalar/iibfdergi/genel-dokuman/2014_1/ASL07.pdfhttp://hdl.handle.net/11452/18016Eğitim kalitesini doğrudan gösteren bir veri bulunmamaktadır. Bundan, ötürü eğitim kalitesini temsilen araştırma geliştirme (Ar-ge) harcamaları kullanılmıştır. Çünkü Ar-ge çalışmaları ancak gerekli kalitede eğitim almış bireyler tarafından gerçekleştirildiğinde kalkınma etkisi yaratmaktadır. Bu çalışmada önce GSMH ile eğitim göstergeleri (ilköğretime, liseye ve üniversiteye kayıtlı öğrenci sayısı, meslek eğitimi görenlerin sayısı) arasındaki ilişki tespit edilmiştir. Ardından analize kontrol değişkeni olarak (Ar-ge) harcamaları dâhil edilmiş ve değişim gözlenmiştir. 1990-2012 yılları arasındaki reel GSMH, reel kişi başı GSMH, ilköğretime, liseye ve üniversiteye kayıtlı öğrenci sayısı, meslek eğitimi görenlerin sayısı verilerinin logaritmik değerleri kullanılmıştır. VECM, etki-tepki analizi ve varyans ayrıştırması yapılmıştır. Modele eklendiğinde Ar-ge harcamalarının GSMH artışında etkili olduğu, ilköğretim ve liseye kayıtlı öğrenci sayısı değişkeninin etkisinin arttığı, meslek eğitim ve üniversiteye kayıtlı öğrenci sayısı değişkenlerinin etkisinin azaldığı gözlenmiştir. İlkokula kayıtlı öğrenci sayısı değişkeninin GSMH üstündeki etkisinin azaldığı gözlenmiştir.In this paper, the contribution of education parameters to the development is calculated initially. Then by incorporating research and development (R&D) expenditures, considered as substitution of education quality, into existing analysis and variances have been examined. 1st reason of such compulsory substitution, detection of the direct contribution of education quality to development is not applicable. 2nd R&D efforts turn out development provided that people who conduct R&D are educated in adequate quality. Logarithmic values of GDP, per capita GDP series, enrolment values (primary, high school, university and occupational education) between 1923-2012 are used for VECM, impulse-response and variance decomposition calculations. When incorporated; R&D expenditures have a standalone contribution to the GDP increases, a diminishing effect of occupational and high school enrolment has been observed, contrarily primary and high school enrolment has a rising impact on GDP.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim kalitesiEğitim müfredatıVECMKalkınmaBeşeri sermayeAr gePatent üretimiTeknoloji üretimiSürdürülebilir rekabet avantajıİnovasyonYenileşmeEducation qualityInnovationVECMDevelopmentHuman capitalR&DPatent generationTechnology generationSustainable competitive advantageCurriculumEğitim kalitesinin kalkınma üzerindeki etkileriContribution of education quality to developmentArticle137162331