Özeke, SezenÇeliktaş, Hatice2021-04-062021-04-062021-02-12Çeliktaş, H. (2021). Kodály temelli müzik öğretim programının çocuk korosu eğitiminde müziksel işitme ve okuma becerilerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.http://hdl.handle.net/11452/19030Müziğin toplumun her kesimine ulaşmasında şarkı söylemenin, müzik okur-yazarlığının, erken yaşta müzik eğitiminin ve okul müzik eğitiminin önemine değinen Kodály, ulusal halk kültürünün nesilden nesile ulaşmasında ise halk müziğinin ve çocuk korolarının önemini her fırsatta dile getirmiştir. Bu fikirler çerçevesinde, yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren özellikle çocuk müzik eğitiminde dünya genelinde öne çıkan müzik öğretim yaklaşımlardan biri olan Kodály felsefesi ve metodu, Türkiye’de de son 30 yıllık süreçte sürekli artan bir ilgiyle müzik eğitim literatüründe ve uygulamalarında kendine yer bulmaya başlamıştır. Türkiye’de yapılan araştırmalarda Kodály felsefesi ve metoduna ilişkin uygulamalara çeşitli boyutlarda yer verildiği görülürken Kodály felsefesinde önemli bir yer tutan ve birbirini zincirleme bir yapıda takip eden bir öğretim sürecine yer veren bir araştırmaya ise rastlanamamıştır. Bu bağlamda araştırmada Kodály felsefesi, metodu ve ders planlama ilkelerine uygun olarak hazırlanmış Kodály temelli müzik öğretim programının hazırlık çocuk korosunda eğitim alan çocukların müziksel işitme ve okuma becerilerine olan etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırma sürecinde; metodun işleyişi, metotta kullanılan teknik ve araçlar ile materyaller göz önünde bulundurularak 30 adet ders planı içeren bir öğretim programı hazırlanmış ve hazırlık korosunda eğitim alan çocuklara uygulanmıştır. Tek grup öntest-sontest deneysel desen kullanılarak yapılan araştırmanın öntest ve sontest uygulamalarında, çocukların müziksel işitme ve okuma becerilerini ölçmek için Gordon’un Intermediate Measures of Music Audiation (IMMA) testi ile araştırmacı tarafından hazırlanan Tonal İşitme ve Deşifre Testi (TİDPT) ve majör-minör şarkıdan oluşan Müziksel Okuma Soru Takımı (MOST) kullanılmıştır. Öntest-sontest uygulamalarına ilişkin değerlendirme sürecinde ise, IMMA testi cevap anahtarının yanı sıra, araştırmacı tarafından uzman görüşleriyle hazırlanan Tonal İşitme Dereceli Puanlama Anahtarı (TİDPA), Tonal Deşifre Dereceli Puanlama Anahtarı (TDDPA) ve Müziksel Okuma Dereceli Puanlama Anahtarı (MODPA) kullanılmıştır. Araştırmada sonuç olarak çocukların; IMMA testi, TİDPT- Tonal işitme, TİDPT- Tonal deşifre, MOST- Ritmik okuma, MOST- Solfej olmak üzere tüm testlere ilişkin öntest-sontest puanları arasında sontestler lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılığa ulaşılmış ve Kodály temelli müzik öğretim programının çocukların müziksel işitme ve okuma becerileri üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların öntest ve sontest sonuçları ayrıntılı olarak incelenmiş ve tüm çocukların müziksel işitme ve okuma becerilerinde önemli düzeyde artış olduğu tespit edilmiştir. Özetle, özellikle çocukların müziksel işitme ve okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak aşamalı ve zincirleme bir yapıda hazırlanmış olan Kodály felsefesine uygun olarak tasarlanan öğretim programının, farklı sınıf/yaş düzeyleriyle farklı özellikteki gruplar için de uyarlanarak kullanılabileceği ve bu doğrultuda örnek teşkil eden bir rehber olabileceği görülmektedir. Bu doğrultuda, Kodály temelli müzik öğretim programı’nın farklı çocuk korolarının yanı sıra, genel müzik eğitiminde de uyarlanarak kullanılması önerilebilir.Kodály referred to the importance of singing, music literacy, early music education, and school music education in achieving all segments of society and he emphasized the importance of folk music and children's choirs in transmitting national folk culture from generation to generation. Within the framework of these ideas, Kodály's philosophy and method, one of the prominent music teaching approaches in the world, especially in children's music education since the second half of the twentieth century, also began to find its place in Turkey in the last 30-year period. Among the reseaches conducted in Turkey, while it is seen that the applications related to the Kodály philosophy and method are included in various dimensions, no research has been found that includes a teaching sequence conducted with children that takes an important place in Kodály philosophy. In this research, it was aimed to determine the effect of the Kodály based music curriculum, which was prepared according to the Kodály philosophy, method, and lesson planning principles, on the musical hearing and reading skills of children in the preparatory children's choir. For this purpose, in the research process, a curriculum containing 30 lesson plans was prepared considering the sequence of the method, the techniques, tools, and materials used in the method and applied to children who were trained in the preparatory choir. The research was conducted with a single group pretest-posttest design. Tonal Hearing and Sight-Reading Performance Test (TİDPT) and Musical Reading Exam Set (MOST) prepared by researcher were used besides Gordon’s IMMA test in the pretest and posttest process. In the evaluation process regarding the pretest-posttest applications, in addition to the IMMA test answer key, the Tonal Hearing Rubric (TİDPA), Tonal Sight-Reading Rubric (TDDPA), and Musical Reading Rubric (MODPA) which were prepared by the researcher with expert opinions were used. As a result of the study, a statistically significant difference was found in favor of the posttests between the pretest-posttest scores of the children for all tests (IMMA, TİDPT- Tonal hearing, TİDPT- Tonal sight-reading, MOST- Rhythmic reading, MOST- Solfege), and it was determined that the Kodály-based music curriculum was effective on children's musical hearing and reading skills. Also, the pretest and posttest results of the children were examined in detail, and it was determined that there was a certain level of increase in the musical hearing and reading skills of all children. In summary, it is recommended to use the Kodály-based music curriculum prepared in a gradual and sequential structure, especially for the development of children's musical hearing and reading skills, in different children's choirs. However, it is thought that this curriculum will be a guide and set an example for the teaching processes and curriculum that will be designed following the Kodály philosophy for different groups with different grade/age levels. In this direction, it can be suggested that the Kodály-based music curriculum can be adapted and used in general music education as well as in different children's choirs.XIX, 219 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessKodály felsefesiKodály metoduMüzik eğitimiÇocuk korolarıKodály temelli müzik öğretim programıKodály philosophyKodály methodMusic educationChildren’s choirKodály based music education curriculumKodály temelli müzik öğretim programının çocuk korosu eğitiminde müziksel işitme ve okuma becerilerine etkisiThe effect of the Kodály based music curriculum on musical hearing and reading skills in the education of children's choirdoctoralThesis