Kaplangiray, Binnaz MeriçÇakmak, Sevgi2022-12-082022-12-082022-05-27Çakmak, S. (2022). Laminasyonlu otomobil koltuk kılıflarının kopma ve yırtılma davranışlarının araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.http://hdl.handle.net/11452/29758Bu çalışmada, otomobil koltuk kılıfında kullanılan laminasyonlu kumaşların kopma ve yırtılma mukavemetlerinin simülasyonu yapılmıştır. Laminasyonlu kumaş; bezayağı ve dimi 2/2 örgü yapısına sahip farklı sıklıklardaki yüz kumaş, PU sünger ve PA yuvarlak örme kumaş olmak üzere 3 katmandan oluşmaktadır. KTEX yazılımında oluşturulan geometrik modelin FEA’ de simülasyonu çalışması yapılmıştır. Kumaşlara gerçek test koşullarında tek eksenli ve zıt yönde kuvvetler etki etmektedir. Laminasyonlu kumaş sonlu elemanlar yönteminde lineer ve elastik kabul edilmiştir. Simülasyondan elde edilen çıktılar ve grafikler gerçek test sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Lamineli kumaşın geometrik modeli iyi sonuçlar almak için çok önemlidir. Simülasyondan elde edilen kopma ve yırtılma sonuçları, gerçek ve sanal elde edilen kuvvet – uzama grafiklerinde bazı bölgelerde farklılıklar gösterse de gerçek test sonuçları ile uyum göstermiştir. Gelecek çalışmalar için, elde edilen sonuçların benzerliği ile yüzey aşındırma gibi deformasyonların simülasyonu için iyi bir model oluşturabilir.In this study, the tensile and tear strength of laminated fabric used as an automotive seat cover was simulated using finite element analysis. The laminated fabric has three layers and is composed of plain weave fabric and twill 2/2 at different densities, PU foam, and PA circular knitted scrim. FEA simulation was carried out on the constructed fabric geometrically using the KTEX software. The laminated fabrics were then subjected to axial stress with opposing forces. The laminated fabric is assumed to be linear and elastic in FEA. The simulation outputs were compared with real test results and their graphs. The geometrical construction of laminated fabrics is crucial to obtain beneficial results. The tensile and tearing strength results of the simulations agree well with the actuals values, although the strain-stress graphs may differ in several zones. The consistency between the actual test results and simulation may provide a model for surface deformation for further studies.XV, 89 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessOtomotiv koltuk kumaşıKopma dayanımıYırtılma dayanımıGeometrik modellemeSimülasyonSonlu elemanlar yöntemi (FEA)Automotive seat fabricTensile strengthTear strengthGeometric modelingSimulationFinite element analysis (FEA)Laminasyonlu otomobil koltuk kılıflarının kopma ve yırtılma davranışlarının araştırılmasıInverstigation of tensile and tearing behaviours of laminated car seat fabricsdoctoralThesis