Birişçi, EsmaKâhya, Erdinç2024-12-252024-12-252024-07-22https://hdl.handle.net/11452/49162Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin, matematik problemlerini çözmeye yönelik tutum değişimlerinde etkili olan faktörlerin genelleştirilmiş sıralı logit model yardımıyla belirlenmesi amaçlanmıştır.Kurulan ekonometrik modelde bağımlı değişken olarak kategorik yapıda matematik problemlerini çözmeye yönelik tutum düzeyi kullanılmıştır. Tutum ölçek puanından alınan toplam puan eşit aralıklara ayrılmış ve düşük frekanslı kategoriler birleştirilerek küçükten büyüğe sıralı 3 kategorili bağımlı değişken elde edilmiştir. Verilerin analizinde Ki-kare testleri ile cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi, anne mesleği, ailegeliri, okul öncesi eğitim, düzenli kitap okuma, aile ilgisi, okul-sınıf içi davranış ve genel başarı durumu bağımsız değişkenler olarak modele dâhil edilip sıralı logit model tahminleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar odds oranı, yüzdesel değişimler ve marjinal etkiler üzerinden yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; matematik problemlerini çözmeye yönelik tutum değişimlerinde anne ile baba eğitim düzeyi, anne mesleği, aile geliri, okul öncesieğitim, düzenli kitap okuma, aile ilgisi ve genel başarı durumu faktörlerinin istatistiksel olarak anlamlı etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Eğitim öğretim sürecine ailelerin daha etkin bir şekilde katılımının sağlanması veöğretim programlarında öğrencilere düzenli kitap okuma alışkanlığını kazandırıcı faaliyetlere yer verilmesi önerilmiştir.This study aimed to determine the factors affecting primary school students' attitude changes towards solving mathematical problems with the help of the generalizedordered logit model. In the established econometric model, the level of attitude towards solving mathematical problems in a categorical structure was used as the dependent variable.The total score from the attitude scale score was divided into equal intervals and low-frequency categories were combined to obtain a dependent variable with 3 categories, ordered from smallest to largest. In the analysis of the data, gender, mother and father education level, mother's occupation, family income, pre-school education, regular book reading, family interest, school-class behavior and general success status were included in the model as independent variables using Chi-square tests and ordered logit model. predictions have been made. The results obtained were interpreted in terms of odds ratio and percentage changes. According to the findings; It was concluded that the factors of mother and father education level, mother's profession, family income, pre-school education, regular book reading, family interest and general success status have statistically significant effects on attitude changes towards solving mathematical problems. It has been suggested that families should be more actively involved in the education process and that activities should be included in the curriculum to help students acquire the habit of reading books regularly.VIII, 77 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessTutumMatematiksel problem çözmeSıralı logit modelEkonometriİlkokul öğrencileriAttitudeMathematical problem solvingOrdered logitEconometriPrimary school studentsİlkokul öğrencilerinin matematik problemlerini çözmeye yönelik tutumlarının genelleştirilmiş sıralı logit model ile analiziAnalysis of primary school students' attitudes towards solving mathematical problems with the generalized ordinal logit modelmasterThesis