Duran, Nagihan OğuzÇalışkan, Başak2020-03-062020-03-062019-06-27Çalışkan, B. (2019). Suriyeli mülteci, yurt içi göç yaşamış ve göç yaşamamış ilkokul öğrencilerinde öğrenci kovitalitesi ve okul nezaketinin araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.http://hdl.handle.net/11452/9927Bu çalışmanın amacı, Suriye İç Savaşı'ndan sonra Türkiye'ye göç eden Suriyeli mülteci öğrencilerin bulunduğu, Türk ilköğretim okullarındaki okulu nezaket algısını ve öğrenci kovitalitesini araştırmaktır. Çalışma 112 Suriyeli göçmen, 54 yurt içi göçmen, 324 yerli olmak üzere toplam 493 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Okul nezaketini ölçmek için Okul Nezaket Ölçeği (ONÖ) ve öğrenci kovitalitesini ölçmek için Okul Pozitif Yaşantıları Ölçeği (OPYÖ) kullanılmıştır.Araştırmada ilk olarak, bu iki ölçme aracı, Türkçe konuşan Suriyeli mülteci öğrenciler için geçerlilik ve güvenilirlik kanıtları açısından incelenmiştir. Daha sonra, ONÖ ve OPYÖ puanlarının cinsiyet ve göçmen (mülteci, yurt içi göç yaşamış, hiç göç yaşamamış) gruplarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı, bağımsız vii örneklem t testi, ANOVA ve Kruskal Wallis H testi kullanılarak karşılaştırılmıştır. Son olarak, okul nezaketinin öğrenci kovitalitesi üzerindeki yordayıcı rolü basit doğrusal regresyon analizi ile incelenmiştir. Bulgular, kız öğrencilerin hem ONÖ [t(449.55)= 1.89, p=.01] hem de OPYÖ [t(491)= 3.15, p=.00] puanlarının erkeklerden anlamlı derecede daha yüksek olduğunu göstermiştir. Göçmen gruplarına (mülteci, yurt içi göç yaşamış, hiç göç yaşamamış) göre ONÖ ve OPYÖ puanları bakımından anlamlı bir fark bulunmamıştır. Son olarak okul nezaketinin, öğrenci kovitalitesi üzerinde yordayıcı rolünün olduğu bulunmuştur.The purpose of the present study was to investigate school kindness and student covitality at Turkish primary schools, in which Syrian refugee students, migrated to Turkey after the Syrian Civil War, enrolled in. The study was carried out on a total of 493 (112 Syrian refugee, 54% Turkish internally displaced, 324% native) students. The School Kindness Scale (SKS) was used to measure school kindness, and the Positive Experiences at School Scale (PEASS) was used to measure student covitality. First, the two measurement instruments examined in terms of their validity and reliability evidence for Turkish speaking Syrian refugee students. Afterwards, SKS and PEASS scores across gender and immigration groups (refugee, native, internally displaced) were compared by using independent samples t-test, ix ANOVA, and Kruskal Wallis H test. Finally, the predictive role of school kindness on student covitality was examined through simple linear regression analysis. Results showed that, females scored significantly higher than males in/on both SKS scores [t(449.55)= 1.89, p=.01] and PEASS scores [t(491)= 3.15, p=.00]. No significant differences were found in SKS scores and in PEAS scores across the three immigration groups (refugee, Turkish internally displaced, native). Finally, school kindness was found as a significant predictor of student covitality.XVI, 69 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessİlkokulPrimary schoolOkul nezaketiSuriyeli göçmenİç göçmenÖğrenci kovitalitesiSchool kindnessSyrian refugeesInternally displacedStudent covitalitySuriyeli mülteci, yurt içi göç yaşamış ve göç yaşamamış ilkokul öğrencilerinde öğrenci kovitalitesi ve okul nezaketinin araştırılmasıInvestigation of student covitality and school kindness among Syrian refugee, Turkish internally displaced and native primary school studentsmasterThesis