Şengel, ErhanNazlıoğlu, Eda2024-06-282024-06-282024-01-31Nazlıoğlu, E. (2024). Meslek derslerinin öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımının akademik başarı ve motivasyona etkisinin incelenmesi: Meslek lisesi bilişim teknolojileri bölümü örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.https://hdl.handle.net/11452/42587Bu araştırmanın amacı Meslek Lisesi Bilişim Teknolojileri Alanı öğrencilerinin meslek derslerinin öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımına ilişkin, öğrencilerin akademik başarısına ve motivasyonuna etkisini incelenmesidir. Araştırma karma araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmada karma araştırma yöntemi kapsamında nicel ve nitel araştırma yöntemi beraber kullanılmıştır. Nicel araştırma boyutunda ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nitel araştırma boyutunda ise yapılandırılmış görüşme formu ile öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Araştırmada nicel veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Ağ Temelleri Akademik Başarı Testi (ATABT) ve Öğretim Materyali ’ne İlişkin Motivasyon Ölçeği (ÖMMÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde, Bilişim Teknolojilerinin Temelleri dersi kapsamında, 9. Sınıfta öğrenim gören 75 öğrenci katılım sağlamıştır. Deney grubu öğrenci sayısı 39, kontrol grubunun ise öğrenci sayısı 36’dır.Araştırma süreci haftada 3 ders saati olmak üzere toplam da 8 Hafta sürmüştür. Araştırmada öğretim süreci ASSURE öğretim tasarımı modeli kullanılarak planlanmıştır. Deney grubuna, Bilişim Teknolojilerinin Temelleri dersinin Ağ Temelleri ünitesinin kazanımları doğrultusunda Web 2.0 araçları kullanılarak öğretim gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda ise ünitenin kazanımları doğrultusunda mevcut program baz alınarak ders planı hazırlanmış ve öğretim gerçekleştirilmiştir. Deney grubuna öğretmen tarafından Web 2.0 araçları kullanılarak etkinlikler geliştirilmiş ve öğrenciler de Web 2.0 araçlarını kullanarak içerikler üretmişlerdir. Verilerin analizinde nicel veriler için, ilişkisiz(bağımsız) örneklemler için t-testi ve ilişkili (bağımlı) örneklemler için t-testi, nitel veriler için ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuca göre, Web 2.0 araçları kullanılarak yapılan öğretimin deney ve kontrol grubunun akademik başarı ve motivasyon düzeylerinde artış sağlamıştır. Bunun sonucunda deney ve kontrol grubu öğrencilerinin, akademik başarı ve motivasyon son test puanlarında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Yapılan görüşmede öğrenciler, Web 2.0 araçlarının ders içerisinde kullanılmasını beğendiklerini, merak uyandırıcı ve faydalı buldukları, motivasyon düzeylerini olumlu yönde arttırdığı ve diğer derslerde de Web 2.0 araçları kullanılabileceklerinden bahsetmişlerdir.The purpose of this research is to examine the effect of the use of Web 2.0 tools in the teaching of vocational courses of Vocational High School Information Technologies Department students on their academic success and motivation. The research was conducted with mixed research method. In the research, quantitative and qualitative research methods were used together within the scope of mixed research method. In the quantitative research perspective, a pretest-posttest control group quasi-experimental design was used. In the qualitative research perspective, students' opinions were taken with a structured interview form. In the study, quantitative data were collected using the Network Foundations Academic Achievement Test (NFAAT) and the Motivation Scale for Instructional Materials (NSIM), developed by the researcher. In the 2022-2023 education season, 75 students studying in the 9th grade of the Foundations of Information Technologies course participated in the study. The number of students in the experimental group was 39, while the number of students in the control group was 36. The research process lasted 8 weeks in total. The teaching process in the research was planned using the ASSURE instructional design model. The experimental group was trained using Web 2.0 tools in line with the achievements of the Network Fundamentals unit of the Fundamentals of Information Technologies course. In the control group, a lesson plan was prepared and training was carried out based on the current program in line with the achievements of the unit. In the experimental group, activities were developed by the teacher using Web 2.0 tools and students produced content using Web 2.0 tools. According to the results obtained from the research, teaching using Web 2.0 tools increased the academic achievement and motivation levels of the experimental and control groups. As a result, a statistically significant difference was found in favor of the post-test in the academic achievement and motivation scores of the experimental and control group students. In the interview, students mentioned that they liked the use of Web 2.0 tools in the course, that they found it intriguing and useful, that it increased their motivation levels positively and that they could use Web 2.0 tools in other courses.XVI, 132 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessAkademik başarıBilişim teknolojileri alanıMeslek lisesiMotivasyonWeb 2.0 araçlarıAcademic achievementInformation technologiesVocational high schoolMotivationWeb 2.0 toolsMeslek derslerinin öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımının akademik başarı ve motivasyona etkisinin incelenmesi: Meslek lisesi bilişim teknolojileri bölümü örneğiInvestigation of the effect of the use of Web 2.0 tools in teaching vocational courses on academic achievement and motivation: A vocational high school information technologies department examplemasterThesis