Özkan, MustafaKaracalı, Kübra2022-03-042022-03-042022-01-13Karacalı, K. (2022). Fen laboratuvarında kullanılan argümantasyon odaklı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, sorgulayıcı öğrenme becerilerine ve yaratıcılıklarına etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.http://hdl.handle.net/11452/24844Bu çalışmada, argümantasyon odaklı öğretimin uygulandığı deney grubu ile mevcut öğretim programının uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin sorgulayıcı öğrenme becerileri, yaratıcı düşünme ve akademik başarılarında anlamlı bir değişiklik olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmada nicel yöntem kullanılmıştır ve çalışma tek grup ön test-son test zayıf deneysel araştırma deseninden oluşmaktadır. Araştırma fen bilimleri dersinin “Saf Madde ve Karışımlar, Işığın Madde ile Etkileşimi, Elektrik Devreleri” ünitelerinde yapılmış olup 14 hafta boyunca sürmüştür. Çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılı Eskişehir ili merkez ilçesinde bulunan bir ortaokulun 7. sınıfında öğrenim gören toplam 40 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada Hu ve Adey (2002) tarafından geliştirilen "Bilimsel Yaratıcılık Ölçeği" ve Balım ve Taşkoyan (2007) tarafından geliştirilen "Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri vii Algısı Ölçeği" kullanılmıştır. Bununla birlikte çalışmada, araştırmacı tarafından hazırlanan, pilot uygulaması 119 öğrenciyle gerçekleştirilen ve madde analizi tamamlanan "Akademik Başarı Testi" ile öğrencilerin akademik başarılarını belirlemek amaçlanmıştır. Ölçme araçlarının analizinde AMOS 20 ve SPSS 21 programları kullanılmıştır. Araştırmada sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ölçeğinin alt boyutlarını tespit etmek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve grupların ön test puanlarını karşılaştırmak için ise bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Ayrıca grupların ön ve son test puanları arasındaki farklılığın tespiti amacıyla ise ANCOVA yapılmıştır. Araştırma sonucunda, deney grubunda uygulanan öğretim yaklaşımının öğrencilerin akademik başarıları üzerinde orta düzeyde ve bilimsel yaratıcılıkları üzerinde ise yüksek düzeyde bir etkiye sahip olduğu görülmektedir. Ancak deney grubunda kullanılan öğretim yaklaşımlarının öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerilerini etkilemediği söylenebilir.In this study, it was investigated whether there is a significant difference between the inquiry learning skills, creative thinking and academic success of the students in experimental group implemented argumentation based teaching approach and control group implemented available teaching program. A quantitative method was used in the study and the study consisted of a single experimental group with pretest and post-test weak experimental design. The study was carried out on the units ‘Pure Substance and Mixture, Light-Matter Interaction, Electrical Circuits’ in science lesson and it took 14 weeks to complete. The study group was formed with 40 students from the 7th grade classes in a secondary school that is sited in the ix centre of Eskişehir province, in 2018-2019 academic year. ‘Scientific Creativity Test’ developed by Hu and Adey (2002) and ‘Inquiry Learning Skills Perception Test’ developed by Balım and Taşkoyan (2007) were used in the research. It was also aimed to identify the academic success of the students with ‘Academic Achievement Test’ developed and analyzed by the researcher and it was carried out with 119 students. AMOS 20 and SPSS 21 programs were used in order to analyze survey data. In the study, the confirmatory factor analysis was performed to determine the sub-dimensions of the Inquiry Learning Skills Perception Test, and the independent samples t-test was used to compare the pretest scores of the groups. Furthermore, ANCOVA was performed to determine the difference between the pre-test and post-test scores of the groups. Through this research, it is concluded that the teaching approaches implemented on experimental group has a moderate-level impact on the students’ academic success but has a high-level impact on their scientific creativity. Whereas, it can be said that teaching approaches used on experimental group have no effect on the students’ inquiry learning skills.XXIII, 269 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessArgümantasyon odaklı öğretimFen akademik başarısıSorgulama becerileriYaratıcılıkArgumentation based teachingCreativityScience academic successInquiry skillsFen laboratuvarında kullanılan argümantasyon odaklı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, sorgulayıcı öğrenme becerilerine ve yaratıcılıklarına etkisiThe Effect of argumentation based instruction on students’ academic success, inquiry learning skills and creativity used in science laboratorydoctoralThesis