Ebu Zeyd, Nasr Hamid2020-11-192020-11-191998Ebu Zeyd, N. H. (1998). "Nass-olgu ilişkisi bağlamında ilk vahiy tecrübesinin değerlendirilmesi". çev. Mehmet Emin Maşalı. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(7), 671-688.1301-3394https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/144091http://hdl.handle.net/11452/14020Bu çalışma, Nasr Hâmid Ebû Zeyd’in “Mefhûmü’n-nass, dirâse fi ulûmi’l-Kur’ân” isimli eserinin 59-74. sayfalarının tercümesidir.Vahyin ilk alıcısı ve mübelliği olan Muhammed (s.a.v) mevcut olgunun ve içinde bulunduğu toplumun bir parçası, evladı ve ürünü idi. Yetim olarak Mekke’de büyüdü. Akranları gibi o da çölde Benî Esed kabilesinde yetiştirildi. Mekkeliler gibi ticaret yaptı, onlarla birlikte yolculukta bulundu, yaşantılarını ve ilgilendikleri şeyleri paylaştı. Bisetten sonra bazı bedeviler ona kral muamelesi yapmak isteyince o bunu reddetti. Aynı şekilde onunla karşılaşmaya hazırlanan bir bedevinin heyecandan göğsünün titrediğini görünce onu sakinleştirdi ve şu meşhur sözünü dile getirdi: “Ben kurutulmuş et yiyen Mekkeli bir kadının oğlundan başka biri değilim”. Geçmişte ve günümüzdeki hakim dini kesimin kendisini, gözle görülen maddî-beşerî varlığının öncesine ait bir varlığa sahip bulunan ve olgudan, tarihten kopuk zihnî, ideal bir hakikate dönüştürmek istediği Peygamber (s.a.v)’le ilgili olarak tarih bize bunları aktarmaktadır. Bu dini düşünce en insancıl yaklaşımında bile onu gözleri kapalı, toplum ve olgudan uzak, toplumunkilerden farklı idealist fikri tasalar taşıyan bir şahıs olarak ele almış; hatta onu beşeri bütün niteliklerden soyutlanmış bir şahsa dönüştürmüştür.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessVahiyNassMekkeOlguCahiliyye arabıNass-olgu ilişkisi bağlamında ilk vahiy tecrübesinin değerlendirilmesiArticle67168877