Hazar, EsinÖzkurt, Burhan2022-07-012022-07-012021-03-20Hazar, E. ve Özkurt, B. (2021). ''Information, media and technology skills of sport sciences students''. International Journal of Social Inquiry, 14(1), 231-254.1307-83641307-9999https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1817185https://doi.org/10.37093/ijsi.950584http://hdl.handle.net/11452/27614Although there have been initiatives for students to acquire proper 21st century skills in association with technology in Turkey for a long time, research on the information, media and technology skills of sport sciences undergraduates is limited. This study examines the competency levels of sport science undergraduates on information, media and technology skills, and the relationship between their competency levels and certain variables such as gender, departments, grades, personal computer (PC) possession and internet access. In the process of the implementation of the Information, Media and Technology Skills Competency scale, the sample of the study was composed of 298 sport sciences undergraduates. In the analysis of the data obtained from the scale, frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation values were used in the central and prevalence measurements. According to the results of the scale; sport sciences undergraduate students considered themselves to be moderate in their information, media and technology skills. While the highest score of the students was of communication and collaboration; programming skills were emerged as the weakest dimension. It was found that there are significant correlations between their competency levels and certain variables such as grade, PC possession and internet access.Türkiye'de uzun süredir öğrencilerin teknolojiye ilişkin 21. yüzyıl becerilerini kazanmalarına yönelik girişimler olmakla birlikte, spor bilimleri lisans öğrencilerinin bilgi, medya ve teknoloji becerileri üzerine araştırmalar sınırlıdır. Bu çalışma, spor bilimleri lisans öğrencilerinin bilgi, medya ve teknoloji becerileri konusundaki yeterlilik düzeylerini ve yeterlilik düzeyleri ile cinsiyet, devam ettikleri bölüm, sınıf, kişisel bilgisayar (PC) sahibi olma ve internet erişimi gibi belirli değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Çalışmada kullanılan Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri Yeterlilik Ölçeğinin uygulanması sürecinde araştırmanın örneklemini 298 spor bilimleri lisans öğrencisi oluşturmuştur. Ölçekten elde edilen verilerin analizinde merkezi ve yaygınlık ölçümlerinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Ölçek sonuçlarına göre; spor bilimleri lisans öğrencileri bilgi, medya ve teknoloji becerilerinde kendilerini orta düzeyde yeterli görmektedir. Öğrencilerin en yüksek puanı aldıkları beceri boyutu iletişim ve işbirliği olarak belirlenen çalışmada, programlama becerileri en zayıf boyut olarak ortaya çıkmıştır. Yeterlilik düzeyleri ile öğrencilerin devam ettikleri sınıf düzeyleri, bilgisayar sahibi olma ve internet erişimi gibi bazı değişkenler arasında anlamlı ilişkiler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessInformationMediaSport sciencesTechnologyBilgiSpor bilimleriBeceriTeknolojiMedyaSkillInformation, media and technology skills of sport sciences studentsSpor bilimleri öğrencilerinin bilgi, medya ve teknoloji becerileriArticle231254141