Muscolino, Cetty2020-06-302020-06-302019-07-08Muscolino, C. (2019). "The gold in the mosaics of Ravenna". Journal of Mosaic Research, 12, 119-132.1309-047X2619-9165https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/799459http://hdl.handle.net/11452/11596Ravenna, early Christian monuments and wall mosaics express the new ideology of Christian art. The tessellatum reveal that a large variety of materials and colours were used for the execution of the mosaics: glass, glass paste tesserae including those with silver and gold leaf, stone, ceramic, marble, and mother-ofpearl. The beautiful materials are combined with skill and surprising chromatic sensitivity. The tesserae are cut in regular and consistent sizes for the base and others shaped ad hoc as if they were brushstrokes of glass. From the frst monuments (Mausoleum of Galla Placidia, Battistero Neoniano) to the second (Battistero Ariano, Sant’Apollinare Nuovo, San Vitale) we can see a change signifcative and interesting, from the nature represented in all her splendor and naturalism, (acanthus plants, foral candelabras, gardens of plants and fowers, viridarium, (herbs garden), we step by step leave the azure and the blue of the sky to pass to mosaics with golden background. Because the tesserae in gold are the best way, in this period, to show the light of the transcendence, and to show the glory of Christ, the power of the church, and in the monuments of Ravenna we have the most important evidence. In many mosaic representations we can see with great clearness the polemical spirit of anti-Arianism, and a clear affrmation of Catholic Orthodoxy in the town where the Aryan Teodorico, had reigned for thirty years. Many monuments of the V-VI century in Orient were destroyed in the ancient time for ideological and political reasons for this reason Ravenna is a privileged place to follow the changes ideological and stylistic.Ravenna, erken dönem Hıristiyan anıtları ve duvar mozaikleri Hıristiyan sanatının yeni ideolojisini ifade etmektedir. Tessellatum, mozaiklerin yapımında çok çeşitli malzeme ve renklerin kullanıldığını ortaya koymaktadır: Gümüş ve altın varak, taş, seramik, mermer ve sedefi olanlar da dahil olmak üzere cam, cam macunu tesseraları. Güzel malzemeler beceri ve şaşırtıcı derecedeki renk hassasiyetiyle birleştirilmiştir. Tesseralar zemin için düzenli ve uygun boyutlarda kesilir ve diğerleri sanki camdan fırça darbeleri gibi özel şekillendirilirdi. İlk anıtlardan (Galla Placidia Mozolesi, Battistero Neoniano) ikinciye (Battistero Ariano, Sant’Apollinare Nuovo, San Vitale), tüm ihtişam ve doğallıkla gösterilen doğa tasvirinden (akantus yaprakları, çiçekli şamdanlar, bitki ve çiçek bahçeleri, viridarium/yeşil bahçe gibi) adım adım uzaklaşılarak mavi gökyüzünden arka planı altından oluşturulmuş mozaiklere doğru anlamlı ve ilginç bir değişikliğe uğradığı görülebilmektedir. Çünkü altın tesseralar bu dönemde üstünlüğün ışığını göstermenin, Mesih’in ihtişamını ve kilisenin gücünü yansıtmanın en iyi yoludur ve Ravenna’daki anıtlar bunun en önemli kanıtıdır. Pek çok mozaik sunumunda, anti-Arianizm’in tartışmalı ruhu ve Aryan Teodorico’nun otuz yıl boyunca hüküm sürdüğü kentte Katolik Ortodoksluğunun açık bir ifadesi görülebilmektedir. Doğu’da V-VI. yüzyıllar arasına tarihlenen pek çok anıtın, antik dönemde ideolojik ve politik nedenlerden dolayı yıkılması nedeniyle Ravenna ideolojik ve stilistik değişikliklerin takip edilebileceği ayrıcalıklı bir yerdir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessGoldLightEarly Christian monumentsWall mosaicGodAltınIşıkErken Hıristiyanlık anıtlarıDuvar mozaiğiTanrıThe gold in the mosaics of RavennaRavenna mozaiklerinde altınArticle11913212