Sezer, Gönül OnurKaya, Duygu Kozan2024-12-232024-12-232024-08-27https://hdl.handle.net/11452/49130Bu çalışmanın amacı Türkiye’nin doğusunda ve batısında öğrenim gören ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin temel yaşam becerilerini edinim düzeylerini tespit etmek, bu öğrencilerin sınıf öğretmenleri ve velilerinin Hayat Bilgisi dersinin yaşam becerileri edindirmesi ile ilgili görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Karma model kullanılarak yapılan bu araştırmanın nicel bölümü için Bursa ili Nilüfer ilçesi resmi ilkokullarında okumakta olan 200 4. Sınıf öğrencisi ve bu okullarda görev yapan 50 sınıf öğretmeni; Ağrı ili Doğubayazıt ilçesinin resmi ilkokullarında okumakta olan 200 4. sınıf öğrencisi ve bu okullarda görev yapan 50 sınıf öğretmeni; nitel bölümü için Bursa ili Nilüfer ilçesi resmi ilkokullarında okumakta olan altı 4. sınıf öğrencisinin velisi ve bu okullarda görev yapmakta olan altı sınıf öğretmeni; Ağrı ili Doğubayazıt ilçesinin resmi ilkokullarında okumakta olan altı 4. Sınıf öğrencisinin velisi ve bu ilkokullarda görev yapmakta olan altı sınıf öğretmeni çalışmaya dâhil edilmiştir. Verilerin toplanmasında dört farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. 4. sınıf öğrencilerine Padilla ve diğerleri (1985) tarafından geliştirilen, Aydoğdu ve Karakuş (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan “Temel Beceri Ölçeği”, sınıf öğretmenlerine Bastık (2018) tarafından geliştirilen Yaşam Becerileri Ölçeği anketi, araştırmacı tarafından hazırlanan öğretmen görüşme formu ve kişisel bilgi formu; velilere ise araştırmacı tarafından hazırlanan veli görüşme formu ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21 programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda 4.sınıf öğrencilerinin yaşadıkları bölgeler arasında tüm alt boyutlar ve genel toplam puanları açısından batı bölgesinin lehine anlamlı bir farklılık görülmektedir. Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı’ndaki kazanımların yeterliliği açısından Yaşam Becerileri Ölçeği anketinde sınıf öğretmenlerinden ortalama en yüksek puanı alan alt boyut “iletişim ve kişiler arası ilişkiler becerisi” olmuştur. Öğretmenlerin görüşme sorularına verdikleri yanıtlar genel olarak Hayat Bilgisi dersi için “kısmen yeterli” teması altında toplanmıştır. Velilerin çoğunun ise görüşme sorularına Hayat Bilgisi dersi için olumlu yanıtlar verdiği ortaya çıkmıştır.The aim of this study is to determine the level of basic life skills acquisition of 4th grade primary school students studying in the east and west of Turkey and to reveal the opinions of the class teachers and parents of these students regarding the acquisition of life skills by the Life Sciences course. For the quantitative part of this research conducted using the mixed model, 200 4th grade students studying in public primary schools in the Nilüfer district of Bursa province and 50 class teachers working in these schools; 200 4th grade students studying in public primary schools in the Doğubayazıt district of Ağrı province and 50 class teachers working in these schools; for the qualitative part, parents of six 4th grade students studying in public primary schools in the Nilüfer district of Bursa province and six class teachers working in these schools; parents of six 4th grade students studying in public primary schools in the Doğubayazıt district of Ağrı province and six class teachers working in these primary schools were included in the study. Four different data collection tools were used in the collection of data. The “Basic Skills Scale” developed by Padilla et al. (1985) and adapted to Turkish by Aydoğdu and Karakuş (2015) was applied to 4th grade students; the Life Skills Scale survey developed by Bastık (2018), the teacher interview form prepared by the researcher, and the personal information form were applied to classroom teachers; and the parent interview form and the personal information form prepared by the researcher were applied to parents. The obtained data were analyzed using the SPSS 21 program. As a result of the study, a significant difference was observed in favor of the western region in terms of all sub-dimensions and general total scores among the regions where 4th grade students live. In terms of the adequacy of the achievements in the Life Sciences Course Curriculum, the sub-dimension that received the highest average score from classroom teachers in the Life Skills Scale survey was “communication and interpersonal relations skills”. The responses given by the teachers to the interview questions were generally gathered under the theme of “partially sufficient” for the Life Sciences course. It was revealed that most of the parents gave positive answers to the interview questions for the Life Sciences course.XVII, 118 sayfatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessHayat bilgisiİlkokulTemel yaşam becerisiÖğretim programıLife sciencesPrimary schoolCurriculumBasic life skillsİlkokul öğrencilerinin yaşam becerileri ile hayat bilgisi dersinin yaşam becerileri edindirmesine yönelik öğretmen ve veli görüşleriLife skills of primary education students and the opinions of primary school teachers and parents about the acquisition of life studies curriculumdoctoralThesis